Amerikkalaisen Hyperloop One -yhtiön pääjohtaja Shervin Pishevar on ollut tällä viikolla Suomessa esittelemässä supernopeaa liikenneyhteyttä Helsingistä Turun kautta Tukholmaan.
Shervin Pishevar on tavannut vakavahenkisissä neuvotteluissa elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.) sekä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.).
– Maantieteellisesti Suomen sijainti on uskomaton. Suomi on luonnollinen silta Aasiasta Venäjän kautta Eurooppaan, kun rakennamme Hyperloop-verkostoa ympäri maailmaa, Pishevar sanoo MTV:n haastattelussa.
Putken molemmissa päissä on maailman mittakaavassa kaksi suhteellisen vähäväkistä kansakuntaa, Suomi ja Ruotsi. Hyperloopin pääjohtaja ei ole tästä moksiskaan.
– Emme pidä Suomea pienenä maana, vaan henkisen pääoman jättiläisenä. Suomalainen insinööriosaaminen on huikeaa, Pishevar vastaa.
– Haluamme ehdottomasti investoida Suomeen ja suomalaisiin ihmisiin. Olemme vahvasti sitoutuneet tähän ajatukseen, hän sanoo.
Hankkeella hurja hintalappu
500 kilometrin matka Helsingistä Tukholmaan taittuisi 28 minuutissa, sillä kapseli kulkisi alipaineistetussa putkessa vähäisellä ilmanvastuksella. Kapseli kuljettaisi sekä ihmisiä että tavaroita.
Hintalappu hankkeelle on hurjat 19 miljardia euroa ja mukaan tarvittaisiin niin yksityisiä sijoittajia kuin julkista rahoitusta. Projektin alkuvaiheessa Hyperloopin johto ei osaa vielä sanoa, kuinka suurista summista puhuttaisiin esimerkiksi Suomen valtion osalta.
Hyperloop sai vierailullaan Sipilän hallitukselta ehdotuksen, mitä Suomi voisi tarjota projektin etenemisessä.
Kiinnostuneita on muuallakin, erityisesti Intiassa on kovaa halua saada Hyperloop sinne. Suomalaiset poliitikot ja viranomaiset saavat kiitosta amerikkalaisyhtiön johtajilta.
– Yleensä, kun neuvottelemme maailmalla hallitusten kanssa, törmäämme byrokratiaan. Mutta täällä Suomessa asioihin suhtaudutaan käytännönläheisesti, hommat halutaan saada valmiiksi, Hyperloop Onen kaupallinen johtaja Alan James sanoo.
Esiselvityksessä Helsingin ja Tukholman liikenneputken reitillä olisi 11 väliasemaa; Suomen puolella näitä olisivat Helsinki-Vantaan lentokenttä, Espoo, Lohja, Salo, Turku ja Ahvenanmaa.
Hankkeen valmistuminen veisi lähes 15 vuotta, josta rakennustöihin kuluisi arviolta 8 vuotta. Turun ja Tukholman välillä liikenneputki voisi kulkea joko meren alla tai vaihtoehtoisesti myös sen päällä.
"Suuri vallankumous maailmantaloudessa"
Pishevar on yksi kuuluisimpia liikenneinnovaatioiden kehittäjiä maailmalla. Hän on ollut taustavaikuttajana ja asiantuntijana, kun amerikkalainen kuljetuspalveluyhtiö Uber on kehittänyt toimintaansa. Puheissa vilahtaa myös toinen alan kuuluisuus.
– Elon Musk keksi tämänkin. Hän on hyvä ideoimaan maailmaa muuttavia asioita kuten SpaceX, Tesla, Solar City ja myös Hyperloop. Yhtiömme tehtävä on muuttaa nyt visio todellisuudeksi, Pishevar sanoo.
– Lentokoneen kehittämisen ja Wrightin veljesten jälkeen alalla ei ole ollut suuria innovaatioita, mutta Hyperloop on sellainen. Uskomme, että tämä on suuri vallankumous maailmantaloudessa, kun ihmiset ja tavarat voivat siirtyä nopeasti paikasta toiseen, hän sanoo.
Hyperloop One on nuori yhtiö, joka on pystynyt keräämään rahaa sijoittajilta. Se perustettiin vuonna 2014, pääkonttori on Yhdysvalloissa ja työntekijöitä on tällä hetkellä noin 250.
Yhdysvaltain Nevadassa Hyperloopilla on testausputki ja kehityshanke käynnissä. Sieltä pitäisi saada jo tänä vuonna tietoa siitä, miten Hyperloop-putki elävässä elämässä toimii.