Viking Linen risteilyalus Viking Grace ajoi karille tänään lähellä Maarianhaminan satamaa.
Aiemmin tänä vuonna Viking Linen alus Viking Amorella ajoi karille lähellä Ahvenanmaata. Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström ei näe tapauksilla yhteyttä toisiinsa.
Hänen mukaansa tämänpäiväisen karille ajon taustalla on Ahvenanmaalla vallinneet myrskyolosuhteet, kun taas Amorellan tapauksessa ei kärsitty vastaavasta säätilasta, vaan pohjakosketuksen taustalla ovat muut syyt.
– Jokainen tapaus on yksilöllinen, ei niitä voi verrata toisiinsa, Boijer-Svahnström sanoo.
– Onnetonta, että samana vuonna tapahtuu kaksi tapausta, koska ne ovat erittäin harvinaisia, hän toteaa.
Aluksella on yrityksen mukaan 331 matkustajaa. Alus on Boijer-Svahnströmin mukaan karilla tukevasti, eikä alukseen ole päässyt sisälle vettä. Matkustajilla ei myöskään ole vaaraa.
Lue myös: Viking Line kertoo, mitä Viking Gracen karilleajosta Maarianhaminan edustalla tiedetään: "Täällä tuulee todella kovaa"
ÅU: Amorella ajoi karille ilmeisesti teknisen vian vuoksi
Viking Linen Amorella-alus ajoi karille syyskuussa. Alus ajoi karille 20. syyskuuta Ahvenanmaan saaristossa, minkä jälkeen se siirrettiin korjaustelakalle Naantaliin.
Amorellalla oli onnettomuuden tapahtuessa noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä. Henkilövahinkoja ei tapahtunut. Laivan kyydissä oli myös 41 rekkaa ja noin 40 henkilöautoa.
Onnettomuustutkintakeskus tutkii Amorellan tapauksen syitä. Åbo Underrättelser kertoi lokakuun lopussa, että Amorella-alus ajautui syyskuussa karille todennäköisin syin teknisen vian takia. Tuolloin Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoi lehdelle, että inhimillisen virheen mahdollisuus voidaan sulkea pois. STT:lle Boijer-Svahnström kertoi, että tieto perustuu Viking Linen omaan arvioon tapahtumista.
– Niillä tiedoilla, mitä meillä tällä hetkellä on, voidaan inhimillinen syy sulkea pois. Syytä emme voi vielä kommentoida, koska meriselitys valmistuu joskus marraskuun loppupuolella, Boijer-Svahnström kommentoi puhelimitse.