Toro Rosso -tallipäällikkö Franz Tost kertoo olleensa ensitapaamisella Hondan edustajien kanssa järkyttynyt siitä, miten vähän japanilaisvalmistaja oli perillä F1-auton teknisistä yksityiskohdista.
Hondan kumppanuus McLarenin kanssa päättyi kauteen 2017, jonka jälkeen japanilaisvalmistaja siirtyi Toro Rosson moottorikumppaniksi. Ensi kaudella myös Toro Rosson emotalli Red Bull kilpailee Hondan moottoreilla.
Toro Rosso keräsi viime kaudella 33 mestaruuspistettä ja sijoittui valmistajien sarjan yhdeksänneksi. Tost kertoo yhteistyön Hondan kanssa sujuvan saumattomasti, mutta kumppanuuden alku tarjosi tallipomolle kuitenkin yllätyksen.
Tost kertoo olleensa järkyttynyt siitä, miten vähän Honda oli kolmivuotisen McLaren-yhteistyön jälkeen perillä F1-auton teknisistä yksityiskohdista.
– Välillämme vallitsee erittäin hyvä yhteistyö ja liikesuhde. Jos havaitsemme omalla puolellamme jonkin ongelman, niin istumme yhdessä alas keskustelemaan siitä ja yritämme löytää ratkaisun, Tost kertoi Autosportille.
– Kun tapasimme Hondan kanssa ensimmäisen kerran, niin olin shokissa, koska he eivät tienneet asioita, jotka liittyvät auton runkoon tai voimayksikköön. Uuden yhteistyökumppanin kanssa on ensimmäiseksi keskusteltava niistä asioista, joihin meidän täytyy keskittyä. Se sujui kuitenkin erittäin nopeasti ja hyvin, koska he olivat täysin avoimia, kuten mekin olimme omalta puoleltamme, Tost jatkoi.
Juuri Toro Rosson avoin kommunikointi on saanut kiitosta Hondan taholta. McLaren oli asettanut japanilaisvalmistajalle tiukkoja tavoitteita, mutta Toro Rossolla kumppanusten välejä on haluttu kehittää jatkuvasti parempaan suuntaan.
– Toro Rossolla filosofiamme on avoimuus, koska ainoa tavoitteemme on menestyä. Tallissa ei käydä poliittista peliä. Meillä on todella hyvä kumppanuus, Tost sanoi.
– Sanoin vuosi sitten varsin selvästi, ettei kausi olisi meille helppo, koska meidän täytyisi korjata joukko teknisiä ongelmia. Minun on kuitenkin sanottava, että Hondan voimayksikkö osoitti selvästi parempaa suorituskykyä kuin Toro Rosson auto.
– Tämä tarkoittaa sitä, että puutteemme eivät olleet niinkään moottorin puolella. Meillä oli omat ongelmamme autossa, mikä rajoitti meitä enemmän. Voimayksikkö oli OK, Tost lisäsi.