EU6-päästönormit astuvat tavara-autojen osalta voimaan tämän vuoden syyskuussa. Ford esitteli nyt uuden dieselmoottorisukupolven, joka täyttää tiukentuneet päästömääräykset.
Hinta alkaen 32 777 €
Teknavi kävi Saksassa tutustumassa Ford Transitissa esiteltyyn täysin uuteen dieselmoottoriin. 2,0-litrainen ja nelisylinterinen EcoBlue-nimellä kulkeva moottoriperhe on varustettu yhdellä suhteellisen pienellä muuttuvageometrisellä pakokaasuahtimella. Moottorin kehityksessä on hyödynnetty palkitusta EcoBoost-moottoriperheestä opittuja asioita, ja esimerkiksi moottorin sisäisiin kitkoihin on kiinnitetty paljon huomiota. Valmistajan mukaan kyseessä on energiatehokkain Fordin valmistama dieselmoottori.
Ensimmäisenä uutuusmoottori nähdään Ford Transit ja Ford Transit Custom -mallien keulalla. Tavara-autoihin moottorista tulee tarjolle kolme tehoversiota (105 hv /360 Nm, 130 hv / 385 Nm, 170 hv / 405 Nm). Kasvaneiden teholukemien lisäksi kulutus on pienentynyt 13 prosenttia. Mielenkiintoisena tietona valmistaja kertoo saman moottorin löytävän tiensä tulevaisuudessa myös henkilöautomallistoon, ja tehokkaimmasta variaatiosta puristetaan tehoa 240 hevosvoimaa.
Moottorin ohella Transit-mallisto on saanut pientä päivitystä muutenkin ympäri autoa. Uudella moottorilla varustetut mallit tunnistaa keulan alaosan poikittaisesta kromikoristeesta. Sisätiloihin on tarjolla aikaisempaa kattavammin erilaisia varusteita ja isompiin Transit-malleihin on tarjolla 6-tuuman kosketusnäytöllä varustettu SYNC 2 -multimediajärjestelmä. Transit Custom -malleissa on edelleen tyytyminen 4-tuumaisella näytöllä varustettuun SYNC-järjestelmään. Lisävarustelistalta on poimittavissa myös henkilöautoissa jo tutuksi tulleita hyödyllisiä varusteita kuten aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutusassistentti.
Moottorivalikoiman päivittämisen ohella myös alustaa ja ohjausta on hiottu asiakaspalautteen perusteella. Ensituntumien perusteella uudistuksissa ei ainakaan ole menty huonompaan suuntaan, sillä pakettiautoksi etenkin Transit Custom tarjoaa hyvin henkilöautomaisen ajokokemuksen. Lähinnä ero tulee korkeammasta istuma-asennosta. Ainoastaan epätasaisilla pinnoilla lyhytakselivälisessä mallissa oli havaittavissa ikävää pompotusta, vaikka tavaratilan puolelta löytyikin lastia noin 400 kilon verran. Pitkällä akselivälillä varustettu Transit puolestaan eteni kiitettävällä mukavuudella huonommallakin taipalaalle noin 600 kilon lastin kera.
Eri moottorivaihtoehdot molemmissa malleissa ovat teknisesti lähes identtisiä. Ainoana erona 170-hevosvoimaisessa versiossa käytetään erilaisia pakoventtiilien jousia. Kyseessä on siis ohjelmoinnillisesti tehdyt erot moottorien välillä.
Ensimmäisenä ajoon osuva 105-hevosvoimainen perusmalli hoitaa hommansa hyvin ja vääntöä on tasaisesti käytössä jo 1 500 minuuttikierrokselta lähtien. Meno ei piristy suuremmin missään vaiheessa, koska väännön lisäksi huipputeho on leikattu ohjelman avulla laajalle alueelle. Tehokkaammat versiot tarjoavat aavistuksen enemmän vääntöä, mutta ennen kaikkea korkeammilla kierroksilla saavutettava huipputeho tuo niihin hieman enemmän luonnetta. Kaikkien tehoversioiden parina toimii kuusiportainen manuaalivaihteisto, ja loppuvuodesta tarjolle on tulossa uusi kuusiportainen automaattivaihteisto.
Ensituntumien perusteella Suomessakin myydyimmäksi odotettu keskimmäinen moottoriversio vaikuttaa järkevimmältä vaihtoehdolta. Hintaeroa pienimpään versioon on vajaa 2 000 euroa, joten pienestä lisävaivattomuudesta ei joudu maksamaan liiallisuuksia.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio