Koeajossa Seat Ibiza – uuden tekniikan esiinmarssi

Julkaistu 06.06.2017 20:47
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Seat Ibiza esittelee Volkswagen-konsernin uuden B-segmentin autojen pohjalevyratkaisun. Hienosti toimiva alusta ja modernit moottorit ovat pienokaisen parasta antia.

Tykkäsimme

  • Voimalinjasta
  • Ajettavuudesta
  • Mukavuudesta
  • Tiloista

Emme tykänneet

  • Ohjaamon muovisuudesta
  • Varusteiden rajoitetusta saatavuudesta

Hinta alkaen 14 980 €
Koeajoauto 18 988 €

Vielä joitakin vuosia sitten Volkswagen-konsernin merkkien keskuudessa oli selkeä nokkimisjärjestys. Päämerkit ottivat uusimmat teknologiat ensimmäisenä käyttöönsä, ja pienemmät merkit saivat odottaa aikaansa. Maailma kuitenkin muuttuu, ja nyt espanjalainen Seat saa kunnian ottaa käyttöön ensimmäisenä Volkswagen-konsernin uuden B-segmentin autojen uuden modulaarisen MQB A0 -pohjalevyn.

Uuden pohjalevytekniikan ansiosta Ibiza ottaa ison harppauksen eteenpäin. Auton mittasuhteet ovat muuttuneet huomattavasti aikuismaisemmiksi, mistä suurin kiitos kuuluu kasvaneelle leveydelle ja pidentyneelle akselivälille. Pyörät sijaitsevat aiempaa lähempänä kulmia ja auto näyttää istuvan tiukasti tiessä. Kokonaispituus ei kuitenkaan ole kasvanut, joten kyseessä on edelleen näppärä kaupunkiauto.

Vahvistus ennakkokäsityksille tulee jo ensimmäisten kilometrien jälkeen. Auto istuu tiessä nätisti ja ajettavuus on aiempaa jämäkämpi. Kallistelua ei juurikaan ilmene, mutta tästä huolimatta usein pikkuautoja vaivaavasta pintakovuudesta on päästy eroon. Parkkipaikalle tullessa kompaktit kokonaismitat pääsevät loistamaan ja ahtaissa paikoissa pyörittely luonnistuu helposti.

Ajettavuuden lisäksi kiitosta ansaitsee Volkswagen-konsernin kolmisylinterinen pikkuturbo. 1,0-litrainen moottori tarjoaa Ibizalle vaivatonta kyytiä, eikä pienellä lastilla tule kaivanneeksi juurikaan enempää. Lähinnä moottoritienopeuksissa alkaa ilmetä pientä puutumista.

Miellyttävän ja suorastaan hienostuneen ajokokemuksen rinnalla Ibizan muovinen sisustus tuntuu hieman vanhahtavalta. B-segmentin autot ovat uusiutuneet tälle vuodelle laajalla rintamalla, ja valmistajat ovat panostaneet laatuvaikutelmaan aiempaa enemmän. Tämä on toki kustannuskysymys ja kilpailukykyisen hinnoittelun takaamiseksi kaikkea ei voi tuoda kerralla tarjolle. Samaa pätee myös muutamiin aktiivisiin varusteisiin, joita kilpailijoiden tuotteisiin on saatavissa. Esimerkiksi mainittakoon kaistavahti sekä kuolleenkulman varoitin. Tehtaan edustajien vihjailujen mukaan valmius näihin järjestelmiin kyllä on jo olemassa, mutta ne nähtäneen ensimmäisessä laajemmassa päivityksessä. Virtuaalinen mittaristo puolestaan on tulossa Ibizaan jo ensi vuoden aikana.

Ibiza on keskimääräistä suositumpi auto nuorten keskuudessa, mikä tekee siitä Seatille tärkeän. Se on kärkipäässä luomassa merkkimielikuvaa, ja tämä näkyy myös panostuksessa autoon. Muotoilu on onnistunut ja houkutteleva, ja myös perustekniikka edustaa viimeisintä tekniikkaa. Kun pakettiin yhdistetään vielä luokkansa kärkeen sijoittuvat tilat, alkaa kokonaisuus olla varsin houkutteleva paketti lievästä muovisuudestaan huolimatta.

MIKÄ Seatin viidennen sukupolven Ibiza.

KENELLE Ibiza sopii kasvun myötä kakkosauton roolin lisäksi vaikka pienelle perheelle.

AJETTAVUUS Seat on tarjoillut viime aikoina paljon hyvää ajamista arvostaville kuljettajille ja Ibiza täydentää mallistoa Leonin ja katumaasturi Atecan alapuolella. Huomattavasti aiempaa leveämpi raideleveys ja pidentynyt akseliväli tekevät hyvää tilojen lisäksi myös ajettavuudelle. Uusi Ibiza on tarkka ja tasapainoinen kokonaisuus, jolla on ilo kurvailla mutkaisemmillakin teillä. Vakioalusta hoitaa tehtävänsä erittäin onnistuneesti, eikä ratin takana osaa kaivata tarjolla olevaa säädettävää iskunvaimennusta.

SUORITUSKYKY Uuden pikkuturbon kesympi versio liikuttaa Ibizaa normaaliin liikenteeseen riittävällä tarmolla. Etenkin moottorin vääntöominaisuudet vakuuttavat. Tehoa on tarjolla tasaisesti, mutta rajoitinta lähestyttäessä meno tuntuu hieman kuristetulta. Tähän saanee korjauksen valitsemalla 20-hevosvoimaa tehokkaamman version, jolloin vaihteistoksi tulee 6-portainen manuaali, tai 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.

TILAT Aiempaa tehokkaampi tilankäyttö on kuitenkin tuonut sisällä huomattavasti lisää tilaa. 180-senttisen kuljettajan takana mahtuu istumaan toinen saman mittainen henkilö ja tavaratila on luokkansa kärkeä.

MALLISTO Ibizan Suomen hinnat alkavat 1,0-litraisen ja vapaasti hengittävän kolmisylinterisen 75-hevosvoimaisen mallin 14 495 eurosta. Koeajotun 95-heppaisen ja aina manuaalivaihteisen version lisäksi moderni kolmisylinterinen on tarjolla 115-hevosvoimaisena, jonka parina toimii 6-portainen manuaali tai 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Tehokkain bensaversio on konsernin uusi 1,5-litrainen TSI-moottori. Näiden lisäksi mallistosta löytyy 1,6-litrainen 110-hevosvoimainen diesel. Vakiovarustelu kulkee nyt nimellä Style, minkä lisäksi tarjolla ovat mukavuutta painottava Xcellence ja urheilullinen FR.

Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence
Polttomoottori
999 cm3, R3 turbo
Teho 70 kW (95 hv) / 5 000-5 500 r/min
Vääntö 175 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,9 s
Huippunopeus 182 km/h
EU-kulutus 4,7 l/100 km
CO2-päästöt 106 g/km
Mitat Pituus 4 059 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 444 mm, akseliväli 2 548 mm
Omamassa 1 122 kg
Perävaunumassa jarruin 1 000 kg
Tavaratila 355 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös Ibizan ensituntumat uudella 1,5-litraisella moottorilla:
Ensituntuma: Uusi Seat Ibiza kolkuttelee luokkarajoja – vakuuttava kokonaisuus

Lue lisää B-segmentin autoista:
Citroën C3
Kia Rio
Nissan Micra
Suzuki Swift
Toyota Yaris
Volkswagen Polo

Tuoreimmat aiheesta

Seat