Terävämpi ulkomuoto, väljemmät sisätilat, uudet moottorit ja entistä vaikuttavampi laatuvaikutelma – uusi Tiguan ei varsinaisesti yllätä, eikä sen tarvitsekaan.
Tämä laulu kyllästyttää varmasti jo monia, mutta minkäs teet. Uusi Volkswagen Tiguan on juuri niin Volkswagen kuin olettaa saattaa. Sen ulkonäkö ei sen paremmin hätkähdytä kuin ärsytäkkään. Sama linja jatkuu myös sisätiloissa. Ergonomia on kohdallaan, kaikki on paikoillaan saksalaisella järjestelmällisyydellä.
Tiguanissa ei ole oikeastaan digitaalista mittaristoa lukuunottamatta yhtään yksityiskohtaa, joka pomppaisi silmään vau-efektillä tehostettuna. Tylsäksi sitä ei kuitenkaan voi haukkua. Monet yksityiskohdat on tehty niin huolella, että ne kestävät tarkempaakin huomiota. Otetaan esimerkiksi ajovalot ja takavalot. Tarkemmin katsottuna ne ovat kuin korut. Silmät ovat sielun peili, ja ajovalot ovat ikkuna auton sieluun.
Loppupeleissä Tiguanin ehdoton vahvuus on kuitenkin se, ettei siitä löydy oikein heikkouksia. Tämä äärimmäinen hiominen on syönyt autosta ne monien autojen luonteeseen kuuluvat särmät. Ajossa Tiguan on vaivaton, mukava ja hiljainen. Se ei kannusta ajamaan kurveihin ylikovaa tai herätä muutenkaan suurta ajamisen iloa. Ja juuri tästä muodostuu kaikkien VW-tuotteiden persoona. Ne eivät tee suurta numeroa itsestään, mutta ilman niitä autoileva maailma olisi paljon tylsempi paikka. VW:t ovat automaailman suurin paradoksi.
Suurin juttu minusta Tiguanissa on kuitenkin se, että se jakaa luonnollisesti tekniikan muiden modulaariselle pohjalevylle kasattujen VW-tuotteiden kanssa. Teknisesti auto on siis varsin lähellä tila-auto Tourania. Tämä näkyy monessakin asiassa, kuten takajalkatiloissa. Myös pituussuunnassa säädettävä takaistuin on tila-autoista tuttu ratkaisu. Vetämällä istuimet etuasentoon kasvaa tavaratila merkittävästi, ja pikkulapset ovat silti vielä tyytyväisiä. Jos takapenkillä kuljetetaan puolestaan aikuisia, heille luodaan edustustason tilat viemällä takaistuimet takimmaiseen asentoon. Tavaratilan monikäyttöisyyttä parannetaan vielä lisäksi kolmessa osassa taittuvilla takaistuimen selkänojilla. Lisäksi ympäri autoa löytyy erilaisia pieniä säilytystiloja, ja onpa lapsille etuistuinten selkänojista esiin taitettavat lentokonepöydätkin – ja vielä integroiduilla ja esiin vedettävillä mukitelineillä. Saksalainen ajattelee elämää suurempia kokonaisuuksia yksityiskohtien kautta, ja sen huomaa.
Ensimmäiset Tiguanit ovat saapuneet juuri Suomeen, ja malliston hinnat alkavat 38 827 eurosta. Maahantuojan arvion mukaan suosikkimalli tulee olemaan nelivetoinen ja 150-hevosvoimainen diesel DSG-automaatilla, jonka hinnat alkavat 41 761 eurosta. Musta kortti saattaa olla 150-hevosvoimainen ja DSG-automaatilla varustettu bensaturbo, joka lisätään hinnastoon kesäkuussa.
Kuva: Vesa Eskola