Range Roverilla on upea historia ja hieno brändi. Usein uuden luominen tällaisessa ympäristössä on haastavaa, mutta Velarin kohdalla on epäilemättä onnistuttu.
Hinta alkaen 78 299 €
Kaikki autoihmiset tietävät tunteen, kun hienon konseptiauton nähdessään sen toivoisi tulevan tuotantoon lähes sellaisenaan. Valitettavan usein käytännöllisyys ajaa kuitenkin tyylikkyyden ohitse, ja konseptiautot muuttuvat merkittävästi ennen päätymistä tuotantoon.
Range Rover Velar on upea ilmestys. Ensivilkaisulla autoa voisi melkein luulla konseptiautoksi. Valmistaja on onnistunut säilyttämään muotokielessä mallisarjalle tyypillisia piirteitä, mutta samalla kokonaisuus on todella tyylikkäästi persoonallinen. Ainakin omaa silmää pyöreä ja puhdas muotoilu miellyttää. Määrätietoisen terävät pokkaukset ja voimakkaat linjat antavat kuitenkin samalla luonnetta kokonaisuudelle. Autoa tekee mieli kävellä ympäri ja katsella eri kulmista erilaisessa valossa.
Sisätiloissakin on mallisisaruksia modernimpi ilme. Keskikonsoli on toteutettu kahdella erillisellä näytöllä. Ylemmän kautta hallitaan multimediajärjestelmiä sekä navigointia, kun taas alemman kautta pystyy säätämään esimerkiksi ilmastointia ja ajoasetuksia. Mittaristo on toteutettu nykytyyliin näytöllä ja se tarjoaa myös personointimahdollisuuksia. Kokonaisuudessaan sisustuksen ilme jatkaa näyttävästi ulkoasun modernin minimalistista, mutta samalla määrätietoista muotoilulinjaa.
Koon puolesta Velar sijoittuu Evoquen ja Sportin väliin. Mittaa autolla on 4,8 metriä, mutta leveys tekee siitä massiivisen ilmestyksen; ilman peilejä auto vie tilaa 1,93 metriä. Tämä tuntuu myös ratin takana etenkin kaupungin ahtailla kaduilla. Sisällä puolestaan on hyvin tilaa. Edessä istutaan tilavissa omissa poteroissaan ja takana keskimittainen mahtuu istumaan hyvin saman mittaisen takana. Myös tavaratila yllättää positiivisesti yli 600 litran tilavuudellaan.
Koeajossa ollut 300-hevosvoimainen ja 700 newtometriä vääntävä V6-diesel kuljettaa Velaria hienostuneesti. Moottori kuuluu vaimeasti sisälle ja muutenkin autossa matkustetaan miellyttävässä hiljaisuudessa. Ajettavuudessa on Range Roverille tyypillistä ylevyyttä ja pehmeyttä, mutta terävät saumat tuntuvat jopa yllättävän terävästi ohjaamossa. Sport-asetuksella ilmajousitus muuttuu todella kovaksi, eikä sillä asetuksella kovin mielellään Suomen tiestöllä ajele.
Ensimmäisten yhteisten hetkien perusteella auto kuitenkin vakuuttaa kokonaisuutena. Ennen kaikkea sen tyylikkyydestä ei ihan helposti saa tarpeekseen, vaan autoa kääntyy monien ohikulkijoiden tapaan katsomaan parkkipaikalta poistuessaan. Palaamme tarkempiin tuntumiin lähiaikoina.
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.