Kompaktien katumaasturien tarjonta on kasvanut räjähdysmäisesti kuluneen vuoden aikana. Volkswagenin tulokas B-segmenttiin on T-Roc, joka sijoittuu isompien T-veljien Tiguanin, Teramontin ja Touaregin alapuolelle.
Hinta ei tiedossa
Pääsimme tutustumaan T-Rociin jo auton ensiesittelyn yhteydessä aikaisemmin kesällä. Ulkonäöllisesti pikkumaasturi on positiivisen rohkeilla linjoilla. Mittasuhteita hallitsee pitkä akseliväli ja muihin mittoihin nähden poikkeuksellinen suuri leveys, jota vielä korostetaan keulan ja perän vaakalinjoilla. Massiiviset pyöränkaaret luovat vankkaa vaikutelmaa, ja viisto takalasi yhdessä eteenpäin nojaavan C-pilarin kanssa antavat ulkonäölle dynaamista vaikutelmaa.
Ohjaamossa vallitsee muista merkin tuotteista tuttu perusilme. Iso kosketusnäyttö sijaitsee hyvällä paikalla kojelaudan ylälaidassa ja harvemmin tarvittavat ilmastoinnin painikkeet ovat näytön alapuolella. Nelivetomalleissa vakiona oleva ajotilanvalintakytkin sijaitsee vaihdekepin takapuolella keskikonsolissa. Koeajoauto oli myös varustettu uuden sukupolven mittaristonäytöllä, joka tarjoaa uutta grafiikkaa ja hieman aiempaa enemmän personointimahdollisuuksia. Ohjaamon viimeistely on kiitettävällä tasolla, ja lievästä muovisuudesta huolimatta myös laatuvaikutelma on kohdallaan.
T-Roc perustuu pienemmästä koostaan huolimatta esimerkiksi Tiguanissa käytettävälle MQB-pohjalevylle. Tämän myötä kuorien sisältä löytyvä tekniikkaa on hyvin tuttua ja tarjolla on myös nelivetoisia versioita. Perusmalleina tullaan näkemään 1,0-litrainen kolmisylinterinen bensaturbo, ja 1,6-litrainen diesel, jotka ovat aina etuvetoisia. Malliston keskeltä löytyy myöhemmin 150-hevosvoimaiset bensa- ja dieselvaihtoehdot, joiden pariksi on tarjolla myös neliveto ja automaattivaihteisto. Ensikoeajolla oli mahdollisuus tutustua vain molempien käyttövoimavaihtoehtojen lippulaivoihin, eli 2,0-litraisiin 190-hevosvoimaisiin nelivedolla ja automaattivaihteistolla varustettuihin autoihin.
Näistä meille valikoitui ensimmäisenä ajoon malliston urheilullisin 190-hevosvoimainen bensaturbo. Tämä malli on aina nelivetoinen ja varustettu uudella 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Kuten jo teholukemasta sopii olettaa, liikahtaa kompaktin luokan pikkumaasturi suorastaan urheilulliseen tahtiin. Satasen vauhtiin päästää 7,2 sekunnissa, ja voimaa on tarjolla kiitettävästi kaikilla normaaleilla nopeuksilla. Mukavuuspainotteiselle ajoasetuksella vaihteisto hyödyntää tehokkaasti moottorin vahvaa 320 newtometrin vääntöä, joka on tarjolla jo 1 500 minuuttikierrokselta lähtien. Moottori vetää tasaisesti läpi vetoalueen aina 6 000 minuuttikierroksen lukemiin.
Säädettävä alusta suodattaa tien epätasaisuudet hyvin kaikissa ajonopeuksissa. Iskunvaimennuksen pehmeimmällä asetuksella auto alkaa kuitenkin hieman keinahtelemaan epämukavasti moottoritienopeuksissa, jolloin keskimmäinen ajoasetus tuntuu parhaimmalta kompromissilta. Sport-tuo asteen jämäkkyyttä, mutta samalla myös hieman pintakovuutta etenkin matalille nopeuksille. Ajettavuus on sisarmallien tapaan varsin neutraalia ja ennakoitavaa. Myös ohjauksen tehostus muuttuu käytettävän ajoasetuksen mukaan, ja näistä omaan makuun miellyttävin oli vähiten tehostettu Sport. Ohjaustuntuma on varsin voimakkaasta suodatettu.
T-Roc on Volkswagenin vahva avaus voimakkaasti kasvavaan segmenttiin. Ulkonäön suhteen se tarjoaa positiivisen pirteän poikkeuksen, mutta tekniikka ja käytettävyys ovat kuitenkin tuttua Volkswagenia.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Esittelyssä Volkswagen T-Roc – suosikkiluokan uusi haastaja
Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.