Volkswagenilla on kenties kautta aikojen kovin yritys isojen katumaasturien markkinoille uudella Touaregilla. Myös valmistajan viestintä nostattaa odotuksia, mutta etenkin pikkuasioissa jää vielä parannettavaa.
Hinta alkaen 89 833 €
Se on pitempi, leveämpi ja matalampi. Siinä on enemmän kromia keulassa, ja isoja näyttöjä modernin tunnelman tarjoavassa ohjaamossa. Yrityksen puutteesta uutta kolmannen sukupolven Touaregia ei ainakaan voi syyttää, eikä uuden lippulaivan toki voi odottaakaan nöyristelevän kenellekään.
Sisätiloissa huomio kiinnittyy ensimmäisenä todella massiiviseen 15-tuumaiseen kosketusnäyttöön. Käyttöliittymä tämän Innovision Cockpit -nimellä kulkevan näyttökompleksin takana tuntuu olevan pääpiirteittäin sama kuin muissa tämän hetken Volkswageneissa. Valikkoja siis on paljon, ja niiden opettelu kestää hetken. Muokattavuutta on kuitenkin parannettu, ja näytön laidalle saa esimerkiksi asettaa muutaman suosikkinäppäimen oikotieksi useimmin tarvittavia toimintoja varten.
Mittariston paikalle saa lisävarusteena muista Volkswageneista tutun digitaalisen mittariston. Se tarjoaa niin ikään mahdollisuuksia erilaisiin kokoonpanoihin, ja kuljettaja saa varmasti haluamansa tiedot näkyville. Olennaisimmat tiedot löytyvät myös tuulilasiin heijastuvasti HUD-näytöstä.
Ensikoeajoilla pääsimme tutustumaan vain 3,0-litraisen V6-dieselin tehokkaampaa, eli 286-hevosvoimaiseen versioon. Tämän kuten myös alkuun tarjolle tulevan saman moottorin hieman rauhallisemman version parina toimii aina 8-portainen automaattivaihteisto ja voima välitetään kaikille neljälle pyörälle. Koeajossa ollut auto oli varustettu myös lisävarustelistalla tarjolla olevilla ilmajousituksella, aktiivisella kallistuksenvaimennuksella sekä nelipyöräohjauksella. Pienemmissä nopeuksissa takapyörät kääntyvät etupyörien kanssa vastakkaisiin suuntiin pienentäen kääntöympyrää, kun taas korkeammissa nopeuksissa etupyörien kanssa samaan suuntaan kääntyvät takapyörät tekevät suunnanmuutoksista vakaampia.
Ensimetreiltä lähtien menoa leimaa mukavuus. Auto on hiljainen ja ilmajousitus nielee tien epätasaisuudet hienostuneesti. Hitaissa nopeuksissa auto tuntuu todella näppärältä, eikä nelipyöräohjauksen toimintaa huomaa mistään muusta kuin yllättävän pienestä kääntöympyrystä. Eteneminen on hyvin vakaata myös nopeuden noustessa moottoriteillä. Lisäksi kuljettajan toimintaa helpottavat kattavat apujärjestelmät, jotka myös sallivat puoliautonomisen ajamisen sopivissa olosuhteissa.
Toinen puoli autosta ja etenkin alustan ominaisuuksista tulee esille pienemmillä teillä nopeuden noustessa. Auto ei kallistele ollenkaan, vaan etenee suorastaan luonnottoman vakaasti. Samaa on todettu myös muiden aktiivisilla kallistuksenvakaimilla sekä nelipyöräohjauksella varustetuista autoista. Ainoastaan ohjauksen tuntuma jää etäiseksi, mikä ei ole kovin suuri yllätys isossa katumaasturissa.
Uusi kolmannen sukupolven Touareg on Volkswagenin malliston selkeä lippulaiva. Auto ei kuitenkaan pärjää kaikilta osin premium-merkeille, jos aletaan keskittyä pieniin yksityiskohtiin. Mahdollisesti esisarjan tuotannosta johtuen autojen laatuvaikutelma ei ollut joka kohdassa odotetulla tasolla. Kokonaisuutena uusi Touareg on kuitenkin huima harppaus eteenpäin jo ikääntyneestä edeltäjästä.
Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä. Palaamme Touaregin pariin kattavamman koeajon merkeissä lähiaikoina.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.