Suomen vesillä seilaavien autolauttojen turvallisuus mahdollisissa palotilanteissa nähdään hyvänä.
Autopaloja ei ole viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen tapahtunut ainakaan Tallink Siljan laivoilla. Välimerellä palavan autolautan palo on ilmeisesti saanut alkunsa autokannelta.
Tulipalon sattuessa laivalla tärkeintä on Tallink Siljan viestintäpäällikkö Marika Nöjdin mukaan alkusammutus.
– Laivaolosuhteissa ensisammutus täytyy saada käyntiin nopeasti. Sen takia laivalla täytyy henkilökunta olla koulutettu peruspalontorjuntaan. Laivalla tulipalon ensimmäisten minuuttien aikana tehtävät toimet ovat ensisijaisen tärkeitä, koska ulkopuolinen apu voi merellä olla hyvinkin kaukana.
Nöjd korostaa, että laivoilla myös ennakoiva palontorjunta on tärkeässä osassa.
– Sitä tehdään jatkuvasti. Testataan laitteistoa, miehistöä koulutetaan ja laivalla on kattavat turvakamerajärjestelmät ja myös kiinteät sammutusjärjestelmät. Laivalla tehdään myös palokierroksia risteilyn aikana ja paloilmaisimia on joka puolella laivaa.
Tallinkilla koko laivahenkilökunta koulutetaan palontorjuntaan. Lisäksi osa henkilökunnasta käy kattavamman koulutuksen muun muassa savusukeltajaksi.
– Meillä on tällaisia iskuryhmiä, jotka ovat saaneet periaatteessa ihan palomiehen koulutuksen. He ovat käyneet savusukeltajakoulutuksen ja he pitävät pätevyyttä yllä, heitä muun muassa testataan savusukeltajan rasituskokeilla. Tällaisia iskuryhmiä on aina risteilyllä mukana kolme, esimerkiksi Silja Serenadella, ja ryhmässä on aina 5-7 henkilöä.
Auton syttyminen tuleen autokannella on mahdollista
Välimerellä viikonloppuna palamaan syttyneen autolautan pelastustyöt ovat sujuneet hitaasti. Lisäksi julkisuudessa on jo ollut esillä arvosteluja laivan paloturvallisuudesta. Italian poliisi ilmoitti tänään aloittavansa tulipalosta rikostutkinnan.
Tallink Siljan viestintäpäällikkö Marika Nöjdin mukaan auton syttyminen tuleen on hyvinkin mahdollista.
Laivan autokannella syttynyt tulipalo tulisi Nöjdin mukaan ilmi todennäköisesti nopeasti. Nöjdin mukaan myös autokannella on paloilmaisimia ja turvakameroita.
– Paloilmaisimet ilmoittavat mahdollisesta palosta. Jos paloilmoitus autokannelta tulisi, niin sitten lähettäisiin miehistön jäsen tarkastamaan asia. Jos tulipalo havaitaan, niin siitä käynnistyisivät sitten normaalit hälytystoimenpiteet, missä sammutus- ja iskuryhmät, sekä muut valmiusryhmät ryhtyvät töihin.
Tulipalosta ilmoitetaan aina myös Meripelastuskeskukseen.
Tallink Siljalla ei ole muistissa lähihistoriasta tulipalotilanteita. Nöjdin mukaan viimeisin isompi tulipalo konsernin laivoilla on tapahtunut 90-luvulla.
– Seawindillä on ollut konehuoneessa tulipalo. Autokansi- tai autopaloa ei ole onneksi ollut viimeisien vuosikymmenien aikana.