Jos F1-kausi päästään aloittamaan tämänhetkisen suunnitelman mukaan 5. heinäkuuta, minkälainen tynkäkaudesta tulee luonteeltaan? Onko Valtteri Bottaksella mitään mahdollisuuksia haastaa Mercedes-tallitoveriaan Lewis Hamiltonia?
Entinen F1-kuski ja nykyään Britannian Sky Sportsin tv-asiantuntijana toimiva Karun Chandhok arvioi, että lyhyemmästä kaudesta huolimatta Bottas on edelleen äärimmäisen vaikean tehtävän edessä.
– Toisaalta Valtterilla on maailman paras työpaikka, hän saa ajaa Mercedestä. Toisaalta se on maailman huonoin työpaikka, koska hänellä on tallikaverinaan sukupolvensa paras kuljettaja, intialainen Chandhok sanoo STT:lle.
Chandhokin mielestä Bottas on kolmen Mercedes-vuotensa aikana osoittanut olevansa huippuluokan kuljettaja.
– Katsoin esimerkiksi hänen Barcelonan aika-ajokierrostaan, se oli todella, todella hyvä. Hyvinä päivinään hän on aivan terävimmällä huipulla. Hänen pitää vain keksiä, miten pystyä siihen useammin.
Chandhok painottaa kuitenkin, että tehtävä on vaikea.
– On helppo sanoa mitä pitäisi tehdä, mutta sen toteuttaminen ei ole helppoa. Uskon että hänellä on tarvittavat lahjat, mutta sitä en tiedä, mitä sen tekeminen vaatisi henkisesti.
2020 ja 2021 samaa jatkumoa
Chandhok uskoo silti, että Bottas saa jatkosopimuksen Mercedekselle kaudeksi 2021. Vähintään sen takia, että jälkijunassa alkavan kauden takia jatkuvuus nousee suureen arvoon.
LUE MYÖS: Yllättävä tilanne: Fernando Alonso taistelee samasta kuskipaikasta F1-maailmanmestarin kanssa
Formula ykkösiin oli suunniteltu teknisiä sääntömullistuksia ensi vuodeksi, mutta koronaviruksen takia ne siirrettiin vuoteen 2022, joten tämä ja ensi kausi ajetaan pitkälti samoilla säännöillä.
– Olisin yllättynyt, jos he vaihtaisivat hänet. Tämä kausi on lyhyempi, ja siitä jatketaan ensi kauteen käytännössä samalla autolla. On järkevää pitää samat kuljettajat, Chandhok sanoo.
– Odotan sen sijaan, että kaudeksi 2022 tulee paljon muutoksia, koko kuskimarkkina voi mennä silloin uusiksi.
"Räikkönen oli paras 2003-2005"
Chandhok ajoi F1:ssä vuosina 2010–2011 Hispania- ja Lotus-talleissa. Lotuksella hän oli yhden kisan ajan Heikki Kovalaisen tallitoverina ja ajoi Kovalaisen kanssa myös F3-sarjassa.
Ennen F1-uraansa Chandhok vaikuttui Kimi Räikkösen suorituksista kuninkuusluokassa. Hänen mielestään Räikkönen oli koko joukon nopein kuljettaja vuosina 2003–2005.
– Hän oli epäonninen ja olisi voittanut mestaruuden 2003 ilman Nürburgringin moottoririkkoa ja jos talli olisi kehittänyt autoa. Samoin 2005 hän olisi ansainnut mestaruuden. Vaikka hän voitti mestaruuden 2007, hän ei ollut enää silloin aivan yhtä hyvä.
Syyksi tähän hän näkee Räikkösen McLaren-vuosien Michelin-renkaat, jotka sopivat hänelle todella hyvin.
Sitä Chandhok ei osaa arvioida, jääkö kausi 2020 Räikkösen viimeiseksi kuninkuusluokassa.
– Kukapa enää tietää. Hän voi jatkaa niin pitkään kuin huvittaa ja vauhtia riittää.