Toyota-kuski Esapekka Lapin valmistautuminen Kreikan MM-ralliin ei sujunut parhaalla mahdollisella tavalla.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Lappi ajoi ulos kisaa edeltäneissä testeissä, mikä söi kallisarvoista testiaikaa.
– Lähdin testipätkälle kylmillä kovilla renkailla vähän kosteaan keliin. Jarrutin vain liian myöhään ja se valui sinne rinteeseen. Ei siinä mitään dramaattista ollut, Lappi sanaili MTV Urheilulle testiensä antia.
Lapin testeistä levisi sosiaaliseen mediaan kuvia, joissa auto oli mennyt rujoon kuntoon. Suomalaiskuski kuitenkin korosti, että vauriot olivat lähinnä kosmeettisia.
– Siinä oli oksia, mitkä repivät takasiipeä ja sen takia lähti peräkontti, kun ne ovat tuollaisia kuituhökkeleitä. Myös katto on liimattu peräkonttiin, niin taas lähti myös katto irti. Muuten täysin ehjä auto, mutta ei vain saatu sieltä ylös heti. Tuulilasikin oli jopa ehjä, Lappi viittasi Suomen MM-rallissa kokemiinsa värikkäisiin tapahtumiin.
– Satakymmenen kilsaa ehdin ajaa siihen mennessä ja jotain juttuja ehdimme löytää. Jäi kuitenkin myös paljon kesken. Onneksi Kalle (Rovanperä) pystyi ajamaan jatkoa ja vahvistamaan asioita, mitä meiltä jäi kokeilematta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lappi jahtaa Kreikan MM-rallista jo kolmatta perättäistä palkintosijaa rallin MM-sarjassa.
– Ei tarvitse välttämättä edes ajaa täysiä. Pitää vain koettaa pitää renkaat ehjänä, ja auto myös. Sitten aikojen pitäisi tulla automaattisesti, mutta se on siitä kiinni, että pysyykö renkaat ehjinä. Kiviä on ihan pirusti, Lappi kuvaili.
LISÄÄ: Kalle Rovanperältä hurjaa puhetta Toyotan tilanteesta – "Näyttäisi siltä, ettei ole hirveästi tehtävissä"
Suomalaiskuski pääsee hyvältä lähtöpaikalta perjantain reitille, mutta haaste on silti kova.
– Perjantai on aika raaka päivä, kun ei ole mitään huoltoa. Myös reitti on kaikista rajuin perjantaina, se on selkeä juttu. Erikoiskokeet ovat osin huonossa kunnossa. Kallekin sanoi, että pätkät ovat pahemmassa jamassa kuin viime vuonna, Lappi kertoi.
– On haastavaa suhteuttaa ajamista, että kannattaako hyökätä vai säästää autoa.
Lappi ja Rovanperä tuskailivat autonsa säätöjen kanssa torstain testierikoiskokeella. Nähtäväksi jää, kuinka Toyota toimii Kreikan Akropolis-rallissa.