Esapekka Lapin kisan pilanneesta räjähdyksestä todella kirvelevä huomio

Esapekka Lappi rengasrikon jälkeen
Esapekka Lappi menetti rengasrikon myötä mahdollisuutensa säällisille sijoille Ruotsin MM-rallissa.
Julkaistu 11.02.2023 17:31
Toimittajan kuva

Tuomas Hämäläinen

tuomas.hamalainen@mtv.fi

@TuoHamalainen

C Moren asiantuntija Riku Tahko perkasi Esapekka Lapin kisan Ruotsin MM-rallissa pilanneen rengasrikon atomeiksi. Hyundain suomalaiskuljettajan oikea eturengas pamahti lauantaina 28,25 kilometrin mittaisella, toiseen kertaan ajetulla Flodan erikoiskokeella.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Monte Carlon MM-ralli 22.–26.1.
Ke: Testi-ek klo 17.00 alkaen
To: EK:t 1-3 klo 19.05 alkaen
Pe: EK:t 4-9 klo 10.31 alkaen
La: EK:t 10-15 klo 9.59 alkaen
Su: EK:t 16-18 klo 7.39 alkaen 

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

LUE MYÖS: MTV seuraa Ruotsin MM-rallin lauantaipäivän tapahtumia

Tahko huomioi, että Lapin rengas räjähti jo ennen sitä mutkaa, jossa auto lipesi tien reunaan ja jumittui sinne lopulta minuuteiksi.

– Esapekka kysyy Jannelta (kartanlukija Ferm), mitä kävi. Näkyy, kun oikeasta etukulmasta lähti jotain, Tahko kertasi ja lisäsi tässä kohtaa pinnan irronneen.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Esapekka Lapin rengas räjähti – suomalainen juuttui pitkäksi aikaa tien varteen ja menetti pelin Ruotsin MM-rallissa.

Episodi tapahtui 13. erikoiskokeen loppuvaiheilla, kun Lappi oli ollut pätkän kärkivauhdissa.

– Hirveän huono tuuri, että se oli just tuo oikea eturengas ja vasemmalle kääntyvä mutka. (Craig) Breenillä hajosi vasen eturengas, Tahko viittasi rallia johtavaan Hyundain irlantilaiskuskiin, joka jäi erikoiskokeella vain 4,1 sekuntia pätkäpohjat kellottaneesta Thierry Neuvillesta.

KATSO MYÖS: Sykkeet tapissa Ruotsin MM-rallissa! Kalle Rovanperä pöllytti lunta ja pyörähti rajussa vauhdissa

Lappi oli tien sivussa minuuttikaupalla, kunnes pääsi lopulta työntöavulla liikkeelle ja pystyi linkuttamaan erikoiskokeen maaliin. Hän taipui kuitenkin yli seitsemällä minuutilla kärjelle ja menetti mahdollisuutensa kärkisijoille Ruotsin osakilpailussa.

Mitä pinnan irtoamisen jälkeen tapahtui ja mitä Lappi ei osannut yhtään arvioida? Kuuntele Tahkon analyysi ylälaidan videolta.

Alla olevalla videolla Tahko pohtii tilanteen jäljiltä tarvetta muuttaa rallin MM-sarjan renkaita.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Pitäisikö rallin renkaita muuttaa ja miten? Riku Tahko kertoo.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli