Citroenin Esapekka Lappi oli levollisella tuulella Argentiinan MM-rallin aattona. Pieksämäkeläinen kisaa vasta toista kertaa Argentiinassa, joten kokeneemmat WRC-kuskit nauttivat reilusta kokemusedusta.
– Varmasti ihan yhtä vaikeaa on ajaa kärkikolmikkoon kuin muissakin ralleissa. Minulla on sama tilanne kuin Meksikossa eli olen toista kertaa vasta tässä rallissa. Ei ole sillä tavalla pätkät hanskassa. Turha sitä on kuitenkaan pelätä. Lähdetään tekemään paras mahdollinen suoritus, Lappi sanailee.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala yllättyi uudesta MM-rallista – vihjaa voittosaumoista: "Tykkään"
Argentiinan kisa on iso haaste kuljettajalle. Pätkillä on paljon erittäin nopeaa tietä, mutta myös hyvin teknisiä osuuksia, joissa on ajettava kieli keskellä suuta. Autoa ei ole varaa rikkoa pahemmin, sillä kaikki huoltotoimenpiteet on ennen seuraavana ajettavaa Chilen kisaa tehtävä niin sanotusti tien päällä. Eurooppaan asti kalustoa ei ehditä kuljettamaan.
– Pito vaihtelee kisassa varmasti paljon. Välillä mennään kovaa, mutta sitten on tarkempia paikkoja. Tilaa ei ole yhtään. Jos kolahtaa, niin kolahtaa todella kovaa, Lappi huomauttaa.
– Kiviä ja isoja sellaisia on heti reunassa. Täysillä se on lähdettävä silti ajamaan. Katsotaan ne pahimmat paikat tarkemmin. Siellä on paljon maakiviä, jotka voivat rikkoa autoa.
LUE MYÖS: Tommi Mäkinen hämmästeli rallipomon selitystä – "Nyt ollaan pahoissa ongelmissa"
Argentiinan osakilpailussa voitosta kamppaillaan varmasti päätöspätkälle asti. Sunnuntaina jännitettävää riittää, kun ohjelmassa on kahteen kertaan ajettava ikoninen El Condor sekä niin ikään toinen vuoristokipuaminen Mina Clavero.
– On kivaa, että on kolme ihan kunnon päivää. Sunnuntaina on vielä paikkoja ratkaista. Suomalaisille kuskeille se sunnuntai ei välttämättä ole paras mahdollinen päivä. Se on tosi hidasta ja syheröistä tietä. Koko ajan mennään ykkös- kakkos- tai kolmosvaihteella. Nelosta ei paljon pääse kastamaan, vähän sellaista ompelua, Lappi summaa.