Tuleeko MM-kalenteriin palaavasta kisasta Rovanperän näytös? Chilen rallissa suomalaiskuskille osuvat erikoisuutensa

Tällainen on Kalle Rovanperä toivoma jatko MM-sarjassa – manageri puhuu ennätyssopimuksesta 2:29
Tällainen on Kalle Rovanperä toivoma jatko MM-sarjassa – manageri puhuu ennätyssopimuksesta.

Tulevana viikonloppuna ajettava Chilen MM-ralli poikkeaa perusteellisesti siitä, millainen kisa oli edellisellä kerralla kalenterissa neljä vuotta sitten. Kalle Rovanperälle ja Toyotalle ralli sopii erinomaisesti, sanoo MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa.

Chilen osakilpailu käynnistyy torstaina klo 14 Suomen aikaa ajettavalla testierikoiskokeella. Itse kisa starttaa perjantaina iltapäivällä.

Kun ralli oli edellisen kerran MM-kalenterissa vuonna 2019, Kalle Rovanperä ajoi vielä WRC2-luokassa ja voitti kisan näytöstyyliin. Jari Ketomaan mukaan Toyotan suomalaiskuski on vahvoilla tälläkin kertaa.

– Siellä ei voi ihan hirveästi hyökätä, mutta Kallen ajotyylihän sopii siihen hyvin, koska hän ajaa autoa luontaisesti aika luisussa. Herkästi kääntyvää autoa on silloin helppo viedä, kun auto on jo valmiiksi vähän linkussa, Ketomaa sanoo.

Chilen reitissä on kuitenkin hyvin vähän samaa kuin neljä vuotta sitten. Lähes kaikki pätkät ovat uusia eikä aiemmasta kokemuksesta ole juuri hyötyä. Testaustakaan ei mantereiden välisissä kisoissa ole kukaan päässyt tekemään ennen nuotitusta ja shakedownia.

Ketomaa on vieraillut Chilessä useampaan kertaan testaamassa ja ajo-opetusta antamassa. Hän sanoo sikäläisten teiden vaihtelevan paljonkin.

– Rallitiet ajetaan osittain ylempänä vuorilla ja sitten taas alempana vuorien välissä. Niistä tulee välillä vähän Portugalin tai Australian fiilikset. Se on jännää, että siellä on hyvin monen näköistä maisemaa, Ketomaa kertoo.

– Vuorten välissä tiet ovat vähän suorempia ja vähän Suomi-tyyppisiä, kuten jotkut kuljettajat ovat sitä kuvailleet. Välillä tosiaan tulee hyppyjä ja suoria osuuksia, mutta sitten taas tulee pitkiä, pyöreitä kurveja, jotka ovat tosi hitaita, kun kierretään kukkuloita ympäri.

Kisaa ei ajeta kovinkaan korkealla meren pinnan yläpuolella, mikä takaa hybridimoottoreista hyvät tehot irti. 

Rovanperä hyökkää MM-tilanteesta välittämättä

Oman mausteensa Chilen teille antaa paikallinen sora, joka on toisinaan kohtalaisen pehmeää, välillä erittäin karkeaa. Hankaluuden tuo sen arvaamattomuus.

– Pito vaihtelee todella paljon. Se on välillä tosi huono ja välillä parempi. Maanpinta on aika erikoinen ja sitä on vähän vaikea lukea, että missä pitoa on ja missä ei. Kuskit valittelivat sitä aikaisempinakin vuosina, Ketomaa sanoo.

– Ennustan, että tuo pinta osuu Kallelle aika hyvin. Tietysti Ott Tänakin lähtöpaikka on hyvä, ja jos siellä on paljon irtosoraa, niin Tänak tulee olemaan kova, jos Ford vain sattuisi kestämään, hän ennakoi.

Tänak voitti Toyotalla ainoan tähän asti ajetun Chilen MM-rallin neljä vuotta sitten. Rovanperällä on hienoinen sauma varmistaa toinen maailmanmestaruutensa jo Chilessä, mutta se vaatisi suomalaiselle täyttä pistepottia ja tallikaveri Elfyn Evansin jäämistä kokonaan pisteittä.

– Veikkaan, ettei Kalle välitä yhtään, mikä mestaruustaistelussa on tilanne. Hän lähtee vain ajamaan niin kovaa kuin pystyy. Ja sitten, jos mestaruus ratkeaa, niin se ratkeaa. Se on mielenkiintoista nähdä, millaisella taktiikalla Kalle lähtee kisaan, Ketomaa sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat