Esapekka Lappi oli yhtä hymyä saavuttuaan perjantai-illan huoltoon Turkin MM-rallissa. Takana oli rankka rallipäivä rajuissa olosuhteissa, mutta Lappi selvisi haasteesta muita vauhdikkaammin.
Lappi ajoi vain yhden pohja-ajan, mutta hän oli viiden parhaan joukossa jokaisella erikoiskokeella. Citroenin suomalaiskuljettaja johtaa kilpailua 17,7 sekunnin erolla tallikaveriinsa Sebastien Ogieriin.
Johtoasema on harvinaista herkkua Lapille, joka siirtyi täksi kaudeksi Citroenille. Edellisen kerran Lappi piti kärkipaikkaa hallussaan maaliskuussa Meksikon MM-rallin avanneen yleisöerikoiskokeen jälkeen.
- Kivaltahan tämä tuntuu, on tosi hienoa johtaa. En pistä yhtään vastaan. En ole koskaan ollut näin kilpailukykyinen tällaisessa rallissa. Se on siistiä, Lappi hekotteli Asparanin huoltoalueella.
Lapilla oli perjantaina paras lähtöpaikka MM-sarjan vakituisista WRC-kuljettajista. Päivä kului kiviä kiertäessä. Taktiikka toimi, sillä Lappi ei törmännyt ylimääräisiin ongelmiin.
- Täällä on pakko ajaa fiksusti ja itse asiassa hitaasti. Vauhti tuntuu koko ajan helvetin hitaalta, Lappi sanoi.
- Iltapäivän ensimmäinen pätkä oli tosi raju. En ole koskaan nähnyt sellaista, irtokivien määrä oli ihan järjetön. Ne löivät todella kovaa auton pohjaan. Aina kun kolahti, piti vähän tunnustella, menikö jotain rikki. Onneksi ei mennyt, pieksämäkeläinen kuvaili.
Lappi teki huikean suorituksen varsinkin iltapäivän toisella erikoiskokeella, jonka loppupuoli oli äärimmäisen liukas sateen vuoksi. Lapin Citroenissa oli alla neljä kovaa rengasta eli huonoin mahdollinen vaihtoehto. Tästä huolimatta Lappi ajoi toiseksi nopeimman ajan ja löi esimerkiksi Toyotan Jari-Matti Latvalan liki 50 sekunnilla.
- Pätkän lopussa oli todella mutaista. Välillä auto meni tangentin suuntaan, kun painoi jarrua, eikä kääntynyt yhtään sinne, minne halusi. Ihme kyllä ei jääty siellä kovin paljon.
Turkin MM-ralli jatkuu lauantaina kuudella erikoiskokeella. Erikoiskokeet eivät ole yhtä louhikkoisia kuin perjantaina, mutta haastetta on yhä rutkasti.
- Tiedostan sen, että täällä tapahtuu paljon ja 17 sekuntia ei ole yhtään mitään. Suomessa tämä olisi jo aika taputeltu, mutta täällä ei. Se on bonusta, että johdetaan. Yritetään huomenna jatkaa samaan malliin ja ollaan järkeviä, Lappi suunnitteli.