Esapekka Lappi aloitti kisaurakkansa hyvin Portugalin MM-rallin WRC2-luokassa perjantaina. Lappi johtaa luokkaa perjantain kahdeksan erikoiskokeen jälkeen 2,2 sekunnin erolla ennen samaa Movisport-tiimiä edustavaa Nikolai Grjazinia.
Pieksämäkeläisen Lapin resepti Portugalin rankoilla erikoiskokeilla oli yksinkertainen. Järkevä ja rauhallinen ajo riitti, eikä ihan kaikkea tarvinnut lyödä peliin.
– Emme missään nimessä körötelleet. En voi silti sanoa rehellisesti, että täysiäkään olisi ajettu. Toiseksi viimeisellä pätkällä ajattelin hyökätä, mutta sitten perkele meni puuhun. Tai no ei ihan puuhun, mutta risteys meni pitkäksi, ja auto sammahti tien laitaan. Siinä meni vähän aikaa, Lappi summasi MTV Urheilulle.
– Varsinkaan toiseen kertaan ajettavilla pätkillä ei edes tee mieli ajaa täysillä. Silloin ei kerkeä väistellä kiviä. Piti ajaa järkevää vauhtia.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala huokaisi helpotuksesta – ”Meidän tilanne näytti jossain kohtaa huonolta”
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä avasi ongelmiaan: "Ei mennyt oikein suunnitelmien mukaan"
Lapin suunnitelmissa oli tehdä muutoksia auton säätöihin ennen lauantain pitkää kisapäivää.
– Puskee, puskee, puskee. Pitää vähän koettaa fiksata autoa. Sain vähän paremmaksi sitä, mutta vieläkin puskee liikaa, kun on kaasu pohjassa, Volkswagenilla ajava Lappi sanoi.
– Pakkohan se on kuitenkin olla tyytyväinen, kun olemme johdossa. Se on hyvä, että keretään tälläkin vauhdilla.
Tiukka kisa pitää myös mielen virkeänä. Edellisessä ajamassaan kisassa, Rovaniemen MM-rallissa, Lappi karkasi heti perjantaina selvään johtoasemaan ja otti lopulta luokkavoiton dominoivaan tyyliin.
– Kyllä tämä kehittää itseä enemmän ja onhan se miellyttävämpää. Toki isossakin johdossa on kiva ajaa, mutta se on helposti tylsää. Siinä pysyy skarppina, kun on kilpailua koko ajan. Itsestä tai autosta etsii koko ajan jotain, mitä voisi kehittää paremmaksi. Siinä on myös motivoituneempi, Lappi totesi.
Suninen yllättyi
Fordin Teemu Suninen ajaa WRC2-luokassa kolmantena. Eroa Lappiin on kertynyt 9,8 sekuntia.
– Yllätyin itse vauhdista. Tietysti olemme olleet täällä aiemminkin vahvoja, mutta yllättävän hyvin olemme pystyneet ajamaan. Toki siinä vielä kehitettävää riittää, Suninen mietti.
Suninen myönsi, että hinku WRC-auton rattiin olisi kova. Jokelalainen saavutti Portugalissa vuonna 2018 uransa ensimmäisen palkintosijan, kun suomalainen ajoi kolmanneksi.
– Pakko se on myöntää, että harmittaa. Monesti olemme olleet täällä top3-vauhdissa. Fordin WRC-auto on tosi vahva hitaammissa soraralleissa ja nyt kun siihen on tullut vielä moottoripäivitys, olisi ollut mielenkiintoista päästä ajamaan WRC-autolla.
Pajari junnuluokan kärjessä
Sami Pajari johtaa JWRC-junioriluokkaa 25,7 sekunnin erolla Martin Kociin. Pajari ajoi perjantaina kaksi pohja-aikaa luokassaan.
– Päivä oli pitkä ja haastava. Kaikista vaikeinta oli tunnistaa, mikä on oma vauhti ja kuinka hyvin vauhti riittää. Täällä ei halua ajaa liian kovaa ja sortua virheeseen tai osua kiviin. Samalla ei kuitenkaan halua menettää liikaa aikaa ja ajaa liian hitaasti. Mielestäni hallitsimme tilanteen hyvin. Yritämme jatkaa samalla tavalla. Tällä hetkellä voin olla tyytyväinen, Pajari summasi.
Luokan toinen suomalaiskuljettaja Lauri Joona keskeytti perjantaina, kun vetoakseli hajosi Fiestasta neljännellä erikoiskokeella.
Portugalin MM-ralli jatkuu lauantaina seitsemällä erikoiskokeella.