Kaksi- ja puolivuotiaalla staffordshirenbullterrieri Arnoldilla on yli 16 000 Instagram -seuraajaa. Somejulkkikkseksi noussut karismaattinen Arnold kiinnitetttiin virvoitusjuomajätti Spriten tuoreeksi brändilähettilääksi, joten karvakuonon ei hetkeen tarvinne huolehtia koirankeksitilanteestaan.
Arnoldin omistaja Marjut Gerkman kuvailee koiraa innostuneeksi kuvattavaksi, sillä hän on tottunut saamaan herkkuja kuvaussessioiden päätteeksi ja se kannustaa hauskoihin poseerauksiin.
Alun perin Arnoldin Instagram -tili perustettiin huvin vuoksi. Seuraajia ja näkyvyyttä alkoi kertyä yhä enemmän.
– Kaikki lähti omasta hauskasta harrastuksesta. Ajattelimme perustaa Arnoldille oman Instagram -tilin, joka lähti sitten pikku hiljaa lentoon. Kyllähän se on välillä vähän työlästä, mutta ihan hauskaa hommaa. Yritämme vain kuvata hyviä tilanteita, Gerkman taustoittaa.
Arnold nauttii pussailusta
Gerkman kuvailee karvaisen brändilähettilään luonnetta energiseksi ja temperamenttiseksi. Arnold on lisäksi erittäin huomion- ja hellyydenkipeä.
– Arnold tykkää istua paljon sylissä ja pussailla sitäkin enemmän, Gerkman naurahtaa.
Uuden työnkuvan myötä Arnoldin vanhat harrastukset ovat jääneet taka-alalle.
– Kävimme aiemmin Arnoldin kanssa näyttelyissä, mutta nyt keskitymme enemmän tähän some -puoleen sekä mukavaan yhdessäoloon ja tekemiseen.
Julkkis tunnistetaan
Arnoldin julkkisasema ei ole jäänyt muilta koiraihmisiltä huomiotta koirapuistoissa tai sosiaalisessa mediassa.
– Facebookissa on Staffifoorumi -niminen ryhmä, jonne joku oli jakanut Arnoldin mainosvideon. Toinen ryhmän jäsen kommentoi videota ylpeänä, että oli nähnyt Arnoldin livenä. Eli kyseessä on ihan aito julkkis, Gerkman kertoo.
Karismaattisen ja kuvauksista nauttivan Arnoldin tulevaisuudesta ei suljeta mitään ovia, vaan mahdollisuuksiin suhtaudutaan avoimesti – jopa elokuvarooliin suhtaudutaan myönteisesti, pilke silmäkulmassa tietenkin.
– Yhteydenottoja tänne vaan, niin ruvetaan keskustelemaan Arnoldille sopivasta roolista, Gerkman toteaa.
Edeltäjinä JVG:n Jare ja VilleGalle
Spriten Brand Manager Kimmo Laukkanen kertoo, että virvoitusjuomajätti halusi yhteistyöhön uusia ja erilaisia, omaa unelmaansa rohkeasti toteuttavia vaikuttajia digivetoiseen kampanjaan.
Edellisen BORNTORFRSH -kampanjan keulakuvina olivat JVG:n Jare Joakim Brand ja Ville-Petteri Galle.
Arnoldin rinnalla tämän vuoden kampanjassa nähdään parkourammattilainen Valtteri Luoma-aho, sirkustaiteilija Veera Kaijanen sekä muun muassa somevaikuttajana ja kuvataiteilijana tunnettu Teemu Keisteri.
Laukkanen kertoo sattumoisin nähneensä alkuvuodesta globaaleissa Spriten materiaaleissa ulkomainoskuvan, jossa mallina Sprite -pullojen kanssa oli persoonallisen näköinen koira.
– Halusin ehdottomasti jotain vastaavaa mukaan ulkomainoskampanjaamme. Tammikuussa sitten ajatus konkretisoitui ehdotukseksi, että jos ottaisimmekin kampanjan yhdeksi uudeksi vaikuttajaksi koiran, Laukkanen kommentoi
Laukkanen kertoo, että he halusivat olla ensimmäisiä, jotka käyttävät koiraa osana isoa vaikuttajakampanjaa, sillä sellaista ei ole heidän havaintojen mukaan Suomessa vielä tehty.
Persoona vaikutti rotua enemmän
Rotu ei varsinaisesti ollut Laukkasen mukaan kriteeri, vaan valinnassa painottui koiran persoona ja ulkonäkö.
– Meillä oli yllättävän paljon haasteita löytää sopiva koira, joka kuvastaa parhaiten brändimielikuvaa.
Lemmikeiltä löytyy nykyään runsaasti niin sanottuja henkilökohtaisia Instagram -tilejä. Laukkanen kertoo, että he kävivät tilejä läpi noin viikon verran.
– Sopivan ehdokkaan löytäminen ei todellakaan ollut helppoa. Kun törmäsimme Arnoldin tiliin tajusimme kuvien perusteella, että löysimme juuri oikeanlaisen koiran. Ilahduimme myös Arnoldin runsaasta seuraajamäärästä, Laukkanen taustoittaa.
"Arnold herättänyt hyvää pöhinää"
Laukkanen on selkeästi tyytyväinen kirsunaamaiseen brändilähettilääseen.
– Arnold on herättänyt hyvää pöhinää. Eurooppalaisilta kollegoilta on tullut humoristisia ja ihastelevia kommenteja loistavasta ideasta, Laukkanen kertoo.
Vaikka Arnoldin ei tarvitse ainakaan itse huolehtia esimerkiksi veroilmoituksen jättämisestä, hänen sopimuksensa on silti linjassa ihmiskollegoihin verrattuna.
– Arnoldin kanssa on tehty aivan samanlainen influensserisopimus, kuin muidenkin kanssa, eli hän saa asianmukaisen korvauksen. Kyllä siellä luovan toimiston kanssa naureskeltiin, ettei koiran kanssa ole ennen tehty sopimusta, Laukkanen naurahtaa.