Somesuosioon johtava yhtälö on toisinaan mystinen, mutta yksi asia on varma: suloiset karvakuonot löytävät aina yleisönsä.
Suomalaisista sosiaalisen median julkkislemmikeistä yksi ehdottomasti kirkkaimmista tähdistä on pääkaupunkiseudulla asustava, pian 3-vuotias Topi-koira.
Sosiaalisessa mediassa Topin löytää YouTubesta, Instagramista ja Facebookista. Suurin yleisö koostuu Facebook-yhteisöstä, jossa corgi-rotuisella Topilla on lähes 250 000 tykkääjää ympäri maailman. Instagramissa seuraajia on yli 17 000 – Youtubessa tilaajia löytyy reilut 6 500.
Topin suosio on suurinta Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Tällä hetkellä nopeimmin kasvava fanikunta tulee puolestaan Intiasta. Kysyimme Topin kotiväeltä, kuinka ilmeikkäästä Topi-koirasta tuli maailmanlaajuisen fanijoukon omaava sometähti.
– Olimme tottuneet ottamaan Topista hauskoja kuvia, kun päätimme viime kesänä spontaanisti tehdä hänestä videon. Video sai niin hyvää palautetta ympäri maailman, että päätimme jatkaa niiden tekoa. Nykyään kuvien otto jääkin vähemmälle, ja keskitymme lähinnä videoiden tekoon, kertovat Topin nimettöminä pysyttelevät parikymppiset isäntä ja emäntä.
– Somesuosio tuli meille isona yllätyksenä!
Topin ystävänpäivän video oli hitti.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Topin videoilla on eri teemoja: eräällä Topi esimerkiksi esittelee, kuinka rentoutua pitkän työpäivän jälkeen. Toisella Topi puolestaan näyttelee varsin samaistuttavalla tavalla tilannetta, jossa valkopyykin pesu menee pahimmalla mahdollisella tavalla pieleen. Maailmanluokan suosiosta kertonee jotain se, että esimerkiksi viimeisimmäksi mainittua videota on katsottu Facebookissa jo huimat yli 3,5 miljoonaa kertaa.
”Suosio ei synny hetkessä”
Maailmalla sometähdiksi nousseet lemmikit tienaavat huikeita summia muun muassa kaupallisilla yhteistöillä. Topinkin tämän hetkiset tulot riittävät kattamaan nuoren herran ruoat, herkut ja videoita varten hankittavan rekvisiitan sekä asusteet.
Topin ympärille syntynyt bisnes koostuu myös fanitavaroista, kuten paidoista ja mukeista – tulevaisuudessa ehkäpä myös vuosikalenterista.
– Hyvä sometili vaatii laadukasta materiaalia ja pitkäjänteistä omistautumista, sillä suosio ei välttämättä synny hetkessä. Sivun ylläpitäminen ja materiaalin teko voi viedä yllättävän paljon aikaa, joten myös kärsivällisyyttä tarvitaan, Topin taustajoukot kertovat.
Hassutteluvideoiden takana on paljon enemmän työtä kuin mitä silmät näkevät: välillä kuvauksiin saa kulumaan yhdeltä istumalta neljä tuntia editointia unohtamatta. Tavallisesti yhden videon kuvaukset jaetaankin useammalle päivälle. Uusi video pyritään saamaan julki viikoittain.
Topi-videot ovat varsin taidokkaasti tehty, mutta varsinaista kuvauskokemusta Topin isännältä ja emännältä ei entuudestaan löydy – taidot ovat karttuneet uusien videoiden myötä.
Topin näyttelijäntaidoilla hurmataan yleisöä ympäri maailman.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kotiväen mukaan Topi suhtautuu kuvauksiin innokkaasti, mutta kuvaukset hoidetaan aina Topin ehdoilla. Tarkoituksena on aina pitää hauskaa yhdessä.
– Topi jaksaa keskittyä onneksi melko pitkään. Välillä toki tauot ovat tarpeen, sillä vaikka videoista ehkä välittyy tottelevainen ja reipas koira, on Topillakin se railakkaampi puolensa.
Päivätyönsä ulkopuolella Topi rakastaa mökkeilyä, uimista ja huomiota kaikissa muodoissa. Videoillaan tutuksi tullut hassuttelijan luonne kuvastaa Topia kuulemma hyvin myös kameran ulkopuolella.