Ultrakevyt lentokone teki pakkolaskun Espoossa Mellstenin rantaan tänään iltapäivällä. Onnettomuudesta vahingoittumattomana selvinnyt lentäjä kertaa nyt MTV Uutisille, mitä lennon aikana tapahtui.
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos sai hälytyksen ilmaliikenneonnettomudesta Haukilahteen hieman kello puoli yhden jälkeen iltapäivällä.
Lue myös: Lentokone teki pakkolaskun mereen Espoossa – näin tapahtumat etenivät: "Tehot hävisivät koneesta, minkä jälkeen kuljettaja ei saanut konetta enää käyntiin"
Lentokonetta ohjasi kokenut lentäjä Sami Viitanen, joka oli noussut lentokoneellaan Malmin lentokentältä hetkeä aiemmin. Hänen tarkoituksenaan oli liihottaa maisemakierrokselle Inkoon Barösundin saariston yläpuolelle.
Matkantekoon tuli kuitenkin hyvin pian odottamaton käänne, kun pienlentokoneen moottori sammui.
– Huomasin sitten Mellstenin edustalla, että koneesta lähti tehot: moottori ei enää reagoinut kaasuun, konetta ohjannut ja myös koneen ainoana matkustajana ollut Viitanen kertaa.
Lue myös: Espoon pakkolaskulla kylmäävä yhteys vuoden 2014 tragediaan: Pienkone syöksyi samoilla paikoilla mereen, sivulliset yrittivät tuloksetta pelastaa lentäjää uppoavasta koneesta
"Mayday, mayday"
Kaikki tapahtui hyvin nopeasti, eikä Viitanen ehtinyt selvittämään moottorivian syytä kesken ohikiitävän ilmalennon.
Vuodesta 1977 asti lentokonetta ohjannut Viitanen ei kuitenkaan jäänyt toimettomaksi pelottavassa tilanteessa, vaan kokenut lentäjä suuntasi lentokoneen kohti Espoon Mellstenin rantaa.
– Näitähän on vuosien mittaan tullut harjoiteltua, että mitä tehdään pakkotilanteissa. Ensimmäisenä katsoin, pystyykö sille karkealle käynnille tekemään jotain. Noh, se (moottori) ei reagoinut kaasuun.
Mies otti yhteyden Malmin lentokenttään.
– Ilmoitin ilmassa ”Mayday, mayday” niin kuin kuuluukin tällaisessa tilanteessa.
– Kyllä mielessä kävi, että tästä tulee vähän pidempi uimareissu, kun olin sen verran kaukana tuolla ulkona, Viitanen viittaa pitkään etäisyyteen, joka hänellä oli Mallstenin rantaan.
Päätöksiä oli tehtävä vikkelään
Nopean tutkiskelun jälkeen lentäjä huomasi, että lähistöllä oleva rantaviiva on sen verran kivikkoista, ettei lentokoneella ole mahdollista laskeutua ”säädyllisesti”.
– Sitten huomasinkin täällä Mellstenin suunnalla nämä hiekkarannan pätkät ja noin 15 metrin tästä rannasta rantaviivan suuntaisesti sain laskettua koneen alas. Moottori kävi koko ajan, mutta tehoja ei ollut, lentäjä muistelee.
Vaikka tilanne olikin äärimmäisen vaarallinen, Viitanen säilyi ilman minkäänlaisia naarmuja. Vaikka pakkolasku tapahtuikin mereen, mies säilyi kuivin nahoin tilanteesta.
– Vesi roiskui kuomun yli, kone ei mennyt nokan kautta ympäri, varmaan sen takia, että tässä on niin matalaa.
Onnistuneen pakkolaskun jälkeen vesi alkoi nousta koneen sisälle. Viitanen avasi turvavyöt ja avasi lentokoneen kuomun ja poistui koneesta.
– Menin vähän newyorkkilaisten tyyliin seisomaan siivelle ja odottamaan, mitäs nyt sitten tehdään.
Apu oli lähellä
Viitasen onneksi rannalla oli rakennusmiehiä, jotka hälyttivät pelastulaitoksen paikalle. Pelastustehtävään lähteneet viranomaiset olivat paikalla noin vartin kuluessa.
Pian sen jälkeen, kun Viitanen oli ilmoittanut lento-onnettomuudesta Malmin lentokentän päivystykseen, hän kiskoi koneen yhdessä pelastusviranomaisten kanssa rantaan.
– Viedään kone Malmille ja sitten alkaakin armoton ruuvaaminen, että saadaan kone lentokuntoiseksi.
Läheltä piti -tilanne ei saanut aikaan konkarilentäjässä ainakaan toistaiseksi traumoja tai pelkotiloja. Viitanen on aikeissa lentää ja lähteä kohti uusia seikkailuja heti, kun se vain on mahdollista.
– Kyllä tuo mieli ja into vetää taivaalle koko ajan, Viitanen toteaa päättäväisenä.