OP ja Pivo vetäytyvät pohjoismaisesta mobiililompakkohankkeesta. OP:n mukaan EU:n kilpailuviranomaiset epäilevät Suomen mobiilimaksumarkkinan keskittyvän liikaa, jos hanke olisi toteutunut.
OP ja Pivo jättäytyvät pois Danske Bankin MobilePayn ja norjalaisen Vippsin kanssa suunnitellusta yhteisyrityksestä. Yritys olisi kerännyt palvelujen käyttäjät yhteiselle mobiilimaksualustalle.
– Valitettavasti pitkään hyvässä yhteistyössä valmisteltu hanke kariutuu tässä vaiheessa, pahoittelee OP:n arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura tiedotteessa.
Hänen mukaansa alkuperäinen suunnitelma yhdistää kolmen pohjoismaisen mobiililompakon vahvuudet olisi ollut sekä pankin että kuluttaja-asiakkaiden ja kauppiaiden kannalta järkevää.
OP, Danske Bank ja Vipps kertoivat viime vuoden kesäkuussa suunnitelmastaan muodostaa yhteinen mobiilimaksamisen alusta.
OP:n mobiilimaksamisen sovellus Pivo on ollut käytössä vuodesta 2013. Sitä voivat käyttää kaikkien pankkien asiakkaat. Palvelulla on yhteensä noin 1,2 miljoonaa rekisteröitynyttä asiakasta.
Vipps MobilePay investoi kasvuun Suomessa
MobilePay ja Vipps jatkavat suunnitelmaa yhteisen mobiilimaksualustan muodostamisesta. Pivo jatkaa toimintaansa itsenäisenä, eikä hankkeen peruuntumisella ole suoria vaikutuksia Pivon asiakkaisiin.
– Suomen ja Tanskan MobilePay-palvelut sulautuvat edelleen Vippsin kanssa, eikä osapuolten pyrkimys luoda rajat ylittävä mobiilimaksulompakko ole muuttunut, Danske Bankin henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Christian Bornfeld kertoo.
Hänen mukaansa Danske Bank ja Vippsin norjalaiset omistajapankit olisivat toivoneet, että fuusio olisi suunnitelmien mukaisesti sisältänyt OP:n ja Pivon. Hän sanoo, että Danske Bank kunnioittaa kuitenkin EU-komission huolenaiheita.
– Uusi emoyhtiö Vipps MobilePay investoi merkittävästi kasvuun ja kehitykseen Suomessa, vaikka Pivo ei enää kuulu fuusioon. Tavoitteemme on edelleen olla Suomessa johtava mobiilimaksuratkaisu, jolla on sama vahva markkinaosuus kuin Tanskassa ja Norjassa, Bornfeld kertoo.