McLaren-tallin moottoritoimittajan Hondan vaikeudet voivat johtua pitkälti valmistajan jäämisestä kilpailijoistaan jälkeen simulaatioteknologiassa, uskoo entisen HRT-tallin tekniikkapomona työskennellyt Toni Cuquerella.
F1-sarjan testaaminen on nykysäännöissä erittäin rajoitettua, mikä on nostanut valtavasti simulaattoreissa tapahtuvan työskentelyn arvoa. Cuquerella katsoo Hondan kompastuneen juuri tähän osa-alueeseen.
- Formula ykkösissä ei ole yksityistä testaamista juuri lainkaan. Kehitys on sen sijaan siirtynyt yhä hienostuneempiin testialustoihin. Kun moottoria testataan, niin paljon on kiinni myös sen yhteen liittämisestä vaihdelaatikkoon ja auton runkoon. Miten se joustaa ja värisee, Cuquerella kommentoi espanjalaiselle El Confidencialille.
- Saattaa olla, että he ovat tehneet suuria investointeja mutta epäviisaasti, tai sitten sijoittaneet liian vähän aliarvioimalla tämän osa-alueen tärkeyden. Minulla ei ole käsitystä siitä, millä tasolla Honda on, mutta he eivät ole johtajia tässä teknologiassa, Cuquerella lisäsi.
Varikolla liikkuvat huhut kertovat, että McLaren päättää yhteistyönsä Hondan kanssa tähän kauteen ja palaa Mercedeksen moottoriasiakkaaksi.