Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekninen osasto on pyytänyt F1-talli Toro Rossolta selitystä torstain tarkastuksessa esiin tulleesta vakavasta turvallisuusrikkeestä.
MAINOS
Britannian F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
F2-kisat: la klo 16.55 ja su 11.15
GP3-kisat: la klo 18.25 ja su 9.55Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
FIA tiedotti huomauttaneensa Toro Rossoa Carlos Sainzin autosta tehdystä havainnosta, jonka mukaan yhden pyörän turvakiinnitykset olivat heikossa kunnossa. F1-autojen pyörät on kiinnitetty runkoon narukimpulla, jonka tarkoituksena on estää irti lähteneistä pyöristä aiheutuvat vaaratilanteet.
Toro Rosso määrättiin korjaamaan vahingoittunut lieka, mutta FIA:n mukaan tiimi ei totellut käskyä asianmukaisesti. Teknisen johdon tarkastuksessa paljastui, että mekaanikot olivat korjaamisen sijaan vain solmineet joitain narukimpusta katkenneita säikeitä yhteen.
Asia on viety tuomariston tutkittavaksi ja Toro Rossoa uhkaa tuntuva rangaistus turvallisuusmääräysten rikkomisesta.
Pyörien irtoamiset ovat aiheuttaneet F1-historiassa lukuisia kuolemantapauksia. Näistä tunnetuin on Ayrton Sennan kuolemaan johtanut tilanne Imolassa 1994. Pyöriä on sidottu kiinni jo liki 20 vuoden ajan, mutta myös 2000-luvulla on nähty tilanteita, joissa irtopyörät ovat aiheuttaneet vakavia vaaratilanteita ja muun muassa palomiehen kuoleman Monzassa vuonna 2000 ja ratavirkailijan menehtymisen seuraavana vuonna Melbournessa.
Näiden tapausten jälkeen F1-auton pyörät on sidottu runkoon Zylon-kuidulla, joka on kestävyydeltään huippuluokkaa.
Brittikuski Henry Surtees kuoli vuonna 2009 F2-kisassa, kun hän sai kilpailijan autosta irronneen pyörän päähänsä.