Kammottavaan kolariin reagoitiin myös F1-sarjassa – autojen rakenteeseen muutos

Valtteri Bottas, 2017, Monaco
Valtteri Bottas Mercedes-autossaan Monacossa torstaina. Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.
Julkaistu 25.05.2017 14:42(Päivitetty 25.05.2017 14:43)

MTV SPORT - Reuters

F1-talleja on käsketty muuttamaan autojensa tunkin tukipisteitä. Muutoksen taustalla on brittikuski Billy Mongerin kammottava kolari F4-luokassa.

Monger kolaroi suomalaisen Patrik Pasman auton perään Donington Parkin kisassa huhtikuussa. Mongeria, 17, jouduttiin irrottamaan pahoin murskautuneesta autosta lähes kahden tunnin ajan, kunnes hänet saatiin sairaalaan. Lopulta nuorukaisen molemmat jalat jouduttiin amputoimaan

MAINOS

Monacon F1-viikonloppu C Morella!

Torstai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55 
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Monacon GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!

Tilaa C More

Nyt tapaukseen on reagoitu myös F1-sarjassa. Kansainvälisen autoliiton FIA:n turvallisuusjohtaja Laurent Mekies on ilmoittanut talleille, että niiden pitää muuttaa autojensa tunkin tukipisteet turvallisemmiksi ennen sunnuntain Monacon GP:tä.

– Viime kuukausina on nähty useita peräänajoja eri kilpasarjoissa. FIA haluaa jokaisen F1-tallin varmistavan, että autoissa olevat tunkin tukipisteet eivät aiheuta ylimääräisiä vaurioita kolaritilanteissa, Mekies totesi kirjeessään talleille.

– Kun ottaa huomioon tunkkitukien kestävyyden, muodon ja sijainnin, ne saattavat olla kontaktin ensikohta peräänajossa. Näin ne saattavat heikentää toisen auton rakennetta törmäystilanteessa. 7.06865130

Tunkkituet ovat olleet jossain F1-autoissa ulkonevia. Kuva vuoden 2015 McLarenista.

Vaikka Monaco on hidasvauhtinen rata, siellä on monia mutkia, joiden taakse kuljettaja ei näe, joten peräänajojen vaara on olemassa.

– Ulkonevien osien käyttöä ei sallita Monacon GP:stä lähtien, Mekies linjaa.

Sarjan päättäjät ja tallit keskustelevat aiheesta lisää teknisessä kokouksessa Monacossa perjantaina.

Tuoreimmat aiheesta

F1