F1:sten Italian GP:n aika-ajot päättyivät varsin erikoisissa merkeissä, kun suurin osa kolmannessa osiossa olleista kuljettajista ei ehtinyt viimeiselle nopealle kierrokselle. Syy tälle oli se, että kukaan kuljettaja ei halunnut ottaa letkan kärkipaikkaa haltuun. Tämä rooli oli aluksi Renaultin Nico Hülkenbergilla, joka yritti tehdä kikkoja luopuakseen asemastaan.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Italian GP suorana 6.-8.9.
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Hülkenberg hyökkäsi radalle ensimmäisenä, mutta hän ajoi heti avausmutkan suoraksi. Vaikka Hülkenberg mateli eri hidasteiden keskellä, ei kukaan muu lähtenyt ohittamaan häntä radan puolella.
Takana tulleet kuljettajat jäivät vain odottelemaan, että Hülkenberg palaa takaisin letkan kärkeen.
– Noin siinä sitten käy. Kaikki hidastavat, koska kukaan ei halua olla veturina. Sen siitä sitten saa, Hülkenberg kommentoi tapausta Sky Sportsille, pesten omia käsiään.
Todellisuudessa Hülkenberg oli kuitenkin iso syypää sille, ettei suurin osa kuljettajista päässyt enää nopealle kierrokselle. Saksalaiskuski jatkoi hidastelua valmistavalla kierroksella, mikä johti siihen, että kello ehti kulua nollaan.
Koko tapaus päätyi kansainvälisen autoliiton FIA:n tuomariston tutkintaan. Hülkenberg itse kutsuttiin tuomariston kuultavaksi, koska hänen epäillään rikkoneen sääntöpykälää, joka estää radalta poistumisen ilman perusteltavaa syytä.
Koko lauantain kikkailu ja asetelmien haku liittyy vetoapuun, joka on äärimmäisen isossa roolissa pitkien suorien täyttämällä Monzan radalla. Muun muassa Mercedeksen suomalaiskuskin Valtteri Bottaksen mukaan vetoavun vaikutus on noin kaksi kymmenystä kierrosajassa.
Farssin keskellä Ferrarin monacolaiskuljettaja Charles Leclerc ajoi paalupaikalle. Mercedeksen brittiässä Lewis Hamilton oli toinen ja Bottas kolmas.