F1-kärkitalli Red Bull ”esitteli” uuden autonsa – asiantuntijalta epäilys julkistuksen todenmukaisuudesta

11:45img
Videolla C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen käy läpi Alfa Romeon uutta autoa. Samalla Oikarinen puhuu siitä, miten F1-autot yleisesti muuttuvat ensi kaudelle, sääntöuudistusten myötä.
Julkaistu 23.02.2021 17:55
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

F1-talli Red Bull julkaisi tiistaina hyvin vähäpitoisella tavalla ensi kauden menopelinsä – RB16B:n. Kuvissa nähtävä auto ei eroa lähes millään tavalla Red Bullin viimevuotiseen autoon nähden. Tämä herättikin epäilyksiä asiantuntijoiden joukossa.

Red Bull toi uuden autonsa esille sosiaalisessa mediassa, eikä se järjestänyt minkäänlaista erillistä tilaisuutta.

Talli päätti nimetä tulevan kauden autonsa RB16B:ksi siksi, koska se on ”lähes sama kuin sen viimevuotinen auto”. Kauden 2020 versio kantoi nimeä RB16.

Energiajuomayhtiön tuoreimman auton näkyvin muutos on auton lattia, joka on muokattu sääntömuutosten mukaisesti kapeammaksi versioksi. Muuten auton yleisilme on lähes muuttumaton.

Kuvia Red Bullin uudesta autosta:

SI202102230041_hires_jpeg_24bit_rgb

SI202102230042_hires_jpeg_24bit_rgb

Pitkän linjan F1-asiantuntija ja nykyään The Racelle kirjoittava Gary Anderson epäilee, ettei Red Bull kertonut aivan kaikkea tämän päivän mitättömässä julkistuksessaan.

– Esimerkiksi auton runko ja nokka ovat nyt lähestulkoon samanlaisia mitä viime vuonna. En usko, että nuo kuvat, mitä näimme julkistuksen yhteydessä, edustavat sitä versiota, minkä näemme avauskilpailussa, Andersson kirjoitti ja muistutti perään:

– Red Bull on yleensä yrittänyt hieman viilata linssiin ja peitellä tarkkaa totuutta. On vain parempi odotella sitä hetkeä, kun autot nähdään kunnolla radalla, ennen kuin sanoo mitään tarkempaa ja lopullista heidän RB16B-autostaan.

F1-talvitestit on tarkoitus ajaa maaliskuun puolessa välissä Bahrainissa. Ohjelmassa on yhteensä kolme ajopäivää.

Itse kausi käynnistyy maaliskuun lopulla samassa paikassa, Bahrainissa.

Tuoreimmat aiheesta

F1