F1-kausi 2004 pähkinänkuoressa

(Kuva: Clive Rose/Getty Images)
(Kuva: Clive Rose/Getty Images)Getty
Julkaistu 28.10.2004 18:36(Päivitetty 28.10.2004 18:49)

Formula ykkösten kausi 2004 oli Michael Schumacherin juhlaa. Mestaruuden kaikkien aikojen ylivoimaisimmalla esityksellä voittaneen Schumin lisäksi osakilpailuvoittoihin ylsivät kauden aikana Jarno Trulli, Kimi Räikkönen, Rubens Barrichello sekä Juan Pablo Montoya.

Schumacher varmisti uransa seitsemännen maailmanmestaruutensa Belgian GP:ssä Spa-Francorchampsin radalla, kun kaudesta oli ajamatta vielä neljä osakilpailua. Samassa kisassa kuluvan vuoden sarjaan kovin odotuksin lähtenyt Kimi Räikkönen juhli kauden ainoata voittoaan. Schumacher voitti kauden 18 osakilpailusta 13.

Ferrari sinetöi valmistajien MM-sarjan voiton elokuussa ajetussa Unkarin gp:ssä. Italian ylpeyden tahti oli henkeä salpaava. Jo kauden alkukisoista lähtien oli selvää, että muiden tallien oli tyydyttävä taistelemaan sijoista Ferrarin takana. Varsinkin McLarenin konttaus moottorimurheineen oli suomalaisittain ankeata seurattavaa. MM-sarjan loppupisteissä Schumacher oli ykkönen 148 pisteellä, Barrichello toinen (114) ja BAR-tallin Jenson Button kolmas (85). Räikkönen sijoittui seitsemänneksi (45).

Mestarin pikkuveli, Ralf Schumacher ajoi rajusti ulos Yhdysvaltain gp:ssä kesäkuussa ja joutui sivuun kuuden osakilpailun ajaksi. Tapaus herätti paljon keskustelua lajin nykytilasta turvallisuuden suhteen.

F1-kalenteriin tulivat uusina kisoina kuluneella kaudella Bahrainin ja Kiinan osakilpailut. Bahrainissa harmiteltiin radalle lentänyttä hiekkaa, kun taas Kiinassa päähuomion vei rata-alueen hulppeat puitteet. Kokonaisuutena uudet kisajärjestäjät onnistuivat urakassaan hyvin.

Räikköselle päättyneen kauden huippuhetki osui Belgiaan Span radalla, jossa hän ajoi uransa toisen GP-voiton. Päättyneen kauden ensimmäinen puolikas on aikaa, jota Räikkönen ei mieluusti muistele. McLaren-tallin ajokki oli lupaavista talvitesteistä huolimatta susi. Kauden seitsemästä ensimmäisestä GP-kilpailusta viisi päättyi keskeytykseen, mikä tarkoitti, että haaveet mestaruustaistelusta saattoi unohtaa.

Kun McLaren sai sinnikkäällä kehitystyöllä radalle kilpailukykyisen ajokin MM-sarjan jälkimmäiselle puoliskolle, tulosta alkoi tulla. Räikkönen ajoi Britannian GP:ssä paalupaikan ja sijoittui toiseksi. Hieman myöhemmin hän teki Belgiassa hienon nousun 10. lähtöruudusta voittoon. Britannian, Belgian ja Brasilian GP-kisojen ohella Räikkönen nousi palkintopallille vain Kiinan GP:ssä, jossa hän oli kolmas.

Kauden GP-kisojen tapahtumat:

Ferrari, Photo: Mark Thompson/Getty ImagesFerrari, Photo: Mark Thompson/Getty ImagesCopyright Allsport 2004

Kauden avauskisan Australian GP:n kaksoisvoittoon ajoivat Ferrari-kuljettajat Michael Schumacher ja Rubens Barrichello. Schumacherin voitto Albert Parkin radalla oli ylivoimainen. Hän hidasti loppukierroksilla tarkoituksellisesti vauhtiaan ja kiihdytti ruutulipulle 13,6 sekuntia ennen tallitoveriaan. Räikkösen McLaren-autoon iski tekninen vika kisan yhdeksännellä kierroksella. Räikkösen vauhti ei ennen keskeytystäkään riittänyt kärkitaistoon, vaan suomalainen sai tyytyä ajelemaan autoletkan keskivaiheilla.

- Aika masentavaa. Ei meidän pitäisi ajaa kymmenennestä sijasta kilpaa, Räikkönen totesi jo avauskisan jälkeen.

Paalupaikalta startannut Schumacher johti Malesian kisaa varikkopysähdyksiä lukuun ottamatta lähdöstä maaliin. Toiseksi sijoittunut Williamsin Juan Pablo Montoya ajoi ruutulipulle 5 sekuntia jääneenä. Kisan aikana vain Montoya pysyi Schumacherin vauhdista. Hän sai saksalaista kiinni aina ennen varikkopysähdyksiä, muttei päässyt ohitusetäisyydelle. Räikkösen kisa jäi kesken vaihdelaatikkovian takia neljänneltä sijalta 16 kierrosta ennen maalia.

Kimi Räikkönen (Kuva: Clive Mason/Getty Images)Kimi Räikkönen (Kuva: Clive Mason/Getty Images)Copyright Allsport 2004

Schumacher johti Bahrainin kisaa varikkopysähdyksiä lukuun ottamatta lähdöstä maaliin. Ruutulipulle hän ajoi 1,3 sekuntia ennen tallitoveriaan Rubens Barrichelloa. Tällä kertaa McLaren-auto petti Räikkösen kilpailun kahdeksannella kierroksella, kun tulenlieskat alkoivat lyödä Mercedes-Benzin koneesta ulos.

- Ei se ollut oma vika, ja minkä minä sille mahdan, koska en pysty sitä tilannetta siitä miksikään muuttamaan, Räikkönen harmitteli kisan jälkeen.

Schumacher ajoi formulakauden neljänteen peräkkäiseen voittoonsa San Marinon GP:ssä. Schumacher nousi Jenson Buttonin edelle kisan kärkeen ensimmäisten varikkopysähdysten yhteydessä. Button oli saavuttanut aika-ajossa uransa ensimmäisen paalun. McLarenin Kimi Räikkönen oli sen sijaan jäänyt aika-ajossa kokonaan ilman kierrosaikaa, koska hänen McLaren-autonsa Mercedes-moottorissa havaittiin ongelma jo ensimmäisten aika-ajokierrosten jälkeen. Räikkönen ylsi kisassa joukon hänniltä pistesijalle kahdeksanneksi.

Schumacher jatkoi Espanjan GP:n voitolla F1-kauden täydellistä avaustaan. Jarno Trulli pystyi kisan alkukierroksilla hieman kiusaamaan Schumia. Neljännestä ruudusta startannut Trulli lähti matkaan kuin tykin suusta nousten jo lähtösuoralla joukon kärkeen. Schumi otti lähdössä paikkansa Trullin vanavedessä. Schumacher pääsi ensimmäisten varikkopysähdysten yhteydessä nousemaan Trullin edelle. Sen jälkeen kenestäkään ei enää ollut uhkaamaan Schumacherin ykkössijaa. Räikkösen McLarenin vauhti oli koko viikonlopun ajan täysin kateissa. Suomalainen sijoittui Espanjan GP:ssä vaatimattomasti 11:nneksi.

Jarno Trulli ja Flavio Briatore, photo: Clive Rose/Getty ImagesJarno Trulli ja Flavio Briatore, photo: Clive Rose/Getty ImagesCopyright Allsport 2004

Renault-kuski Jarno Trulli otti F1-uransa ensimmäisen paalupaikan jättämällä muut taakseen Monacon aika-ajossa. Seuraavana päivänä Trulli ajoi F1-uransa ensimmäisen voiton ruhtinaskunnan katuradalla. Michael Schumacherille tuli Monacossa kisan kärkipaikalta kauden ensimmäinen keskeytys. Kierroksella jäänyt Williamsin Montoya törmäsi Schumacherin perään tunnelissa turva-auton perässä ajettaessa 46. kierroksella. Schumi jarrutti ennen törmäystä renkaat savuten. Montoya ei ehtinyt hidastaa, vaan törmäsi saksalaisen auton perään, minkä seurauksena Ferrari osui radan kaiteisiin. Schumacherin auton etupyörän ripustukset hajosivat ja hänen oli jätettävä kisa kesken. Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään Monacon GP:ssä viidenneltä sijalta 28. kierroksen jälkeen. Räikkösen McLaren-auton moottoriin iski vika.

Kolmen varikkokäynnin taktiikalla ajanut Schumacher kiihdytti voittajana maaliin Nürburgringin radalla 17,9 sekuntia ennen kahden varikkokäynnin taktiikkaa käyttänyttä tallikaveriaan Barrichelloa. Schumacher ja italialaistalli omistivat voiton kisan alla menehtyneelle Fiat-pomo Umberto Agnellille. Kimi Räikkösen Euroopan GP päättyi moottoririkkoon kymmenen kierroksen jälkeen. Räikkönen oli ajanut ennen keskeytystään toisella sijalla.

Schumacher voitti Kanadan GP:n jo seitsemännen kerran. Häntä aikaisemmin kukaan F1-kuljettaja ei ollut pystynyt seitsemään voittoon samalla radalla. Paalupaikkamies Ralf Schumacher piti johtopaikkansa aina toiseen varikkokäyntiinsä asti. Sen yhteydessä kärkipaikka siirtyi kuitenkin kuudennesta ruudusta lähteneelle isoveljelle, joka ajoi kahden varikkopysähdyksen taktiikalla, kun taas Ralf kävi varikolla kolme kertaa. Kisan aikana peräti viisi kertaa varikolla käynyt Räikkönen ajoi seitsemänneksi, mutta nousi viidenneksi, kun molemmat Williamsit ja Toyotat hylättiin sääntöjenvastaisten jarrukanavien takia.

(Kuva: Clive Mason/Getty Images)(Kuva: Clive Mason/Getty Images)Getty

Michael Schumacher voitti USA:n GP:n, jossa hänen veljensä Ralf loukkasi selkänsä ulosajossa. Schumacher nousi kisan kärkeen kiistanalaisella ohituksella. Saksalainen ohitti Barrichellon lähes heti sen jälkeen, kun turva-auto oli poistunut radalta viidennellä kierroksella. Sääntöjen mukaan ohittaminen ei ole sallittua vielä sillä kierroksella, jolta turva-auto poistuu. Tv-kuvista näyttikin siltä, että Schumacher olisi toiminut sääntöjenvastaisesti, mutta kansainvälinen autoliitto FIA kiirehti vakuuttamaan ohituksen olleen sääntöjenmukainen. Barrichello yritti tosissaan ohitusta Schumacherista reilut 20 kierrosta ennen maalia, mutta saksalainen pystyi pitämään kärkipaikkansa. Kimi Räikkönen sijoittui kuudenneksi, vaikka joutui autonsa ongelmien takia tekemään kaksi ylimääräistä varikkopysähdystä. Takuma Sato sivusi USA:n GP:n kolmannella sijallaan kaikkien aikojen parasta japanilaiskuljettajan ajamaa F1-sijoitusta.

McLaren sai Ranskan GP:ssä käyttöönsä vihdoin uuden MP4-19B-autonsa ja vauhti oli heti aikaisempaa parempaa. Vielä Ranskassa talli ei kuitenkaan yltänyt kärkeen, sillä David Coulthard toi uuden autonsa maaliin kuudennella sijalla ennen seitsemänneksi sijoittunutta tallikaveriaan Kimi Räikköstä. Rohkealla neljän pysähdyksen taktiikalla ajanut Michael Schumacher kiihdytti Ranskan GP:ssä ruutulipulle voittajana 8,3 sekuntia ennen paalupaikalta startannutta kolmen pysähdyksen taktiikkaa käyttänyttä Renault'n Fernando Alonsoa. Schumi ohitti Alonson toisten varikkokäyntien yhteydessä.

McLarenMcLarenformula-one.net

McLarenin alkukauden alennustila päättyi lopullisesti Silverstonessa, jossa Räikkönen ajoi paalupaikalle. Itse kisassa Schumacher otti F1-kauden kymmenennen ja uransa 80. voittonsa. Schumi ajoi Ison-Britannian GP:n ruutulipulle 2,1 sekuntia ennen toiseksi sijoittunutta Räikköstä. Schumacher ajoi kisan läpi kahden varikkopysähdyksen taktiikalla, joka osoittautui nopeammaksi kuin Räikkösen käyttämä kolmen stopin taktiikka. Silverstonessa riitti puhuttavaa myös esiaika-ajon pelleilystä. Koska ilmassa oli sateen uhka, tekivät huippukuljettajat tarkoituksella hitaita kierrosaikoja, jotta pääsisivät ajamaan varsinaisen aika-ajokierroksensa joukon ensimmäisenä. F1-pomo Bernie Ecclestone alkoi välittömästi vaatia aika-ajojärjestelmän uudistamista.

Schumacher pääsi ajamaan helppoon voittoon Saksan GP:ssä, kun saksalaisen ainoa todellinen uhkaaja Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään McLaren-auton takasiivekkeen irrottua itsestään pääsuoralla. Antonio Pizzonia pääsi Saksassa Williams-auton rattiin tuuraamaan loukkaantunutta Ralf Schumacheria, kun tuuraajana aloittanut toinen testikuski Marc Gene oli ajanut vaisusti Magny Coursin ja Silverstonen radoilla. Renault-talli ilmoitti heinäkuun lopussa palkanneensa Giancarlo Fisichellan seuraavaksi kaudeksi Jarno Trullin paikalle. Päätös johti lopulta välirikkoon Trullin ja tallin välillä.

Elokuussa kaksinkertainen F1-maailmanmestari Mika Häkkinen myönsi käyneensä neuvotteluja paluustaan F1-sarjaan. Jenson Buttonin ilmoitus siirtyä seuraavaksi kaudeksi Williamsille katkaisi kuitenkin Häkkisen neuvottelut tallin kanssa. Buttonin Williams-siirto ei lopulta kuitenkaan toteutunut, sillä sopimustuomioistuin totesi, että hänen on noudatettava aikaisemmin BAR-tallin kanssa tekemäänsä ensi kautta koskevaa sopimusta.

Ferrari-talli varmisti kauden valmistajien maailmanmestaruuden, kun Schumacher ajoi voittoon Unkarin GP:ssä. Schumacherille voitto oli ennätyksellisesti jo kauden 12:s ja seitsemäs peräkkäinen. Barrichello ajoi Unkarissa toiseksi 4,6 sekuntia tallikaverilleen hävinneenä. Räikkönen keskeytti kisan auton sähkövian takia 13. kierroksella. Vaisun alkukauden kokenut Williams-talli uudisti FW26-autonsa Unkariin, kun ruma mursukeula jätettiin pois.

(Kuva: Mark Thompson/Getty Images)(Kuva: Mark Thompson/Getty Images)Getty

Belgiassa kuultiin vihdoin Maamme-laulua, kun kymmenennestä ruudusta matkaan lähtenyt Kimi Räikkönen ajoi ruutulipulle voittajana 3,1 sekuntia ennen Michael Schumacheria. Räikkönen katkaisi Schumacherin seitsemän osakilpailun mittaiseksi venyneen voittoputken, mutta saksalainen sai hyvitykseksi sinetin uransa seitsemännelle maailmanmestaruudelle, kun piste-etumatka Rubens Barrichelloon kasvoi tavoittamattomaan 40:een.

Syyskuun alussa Michael Schumacher koki Monzan testeissä todella kovavauhtisen ulosajon. Saksalaismestari rysäytti ulos yli 300 km/t nopeudella, muttei loukkaantunut. Ulosajo johtui vasemman takarenkaan puhkeamisesta.

Ferrarin Rubens Barrichello ajoi rohkealla kolmen pysähdyksen taktiikalla voittajaksi Italian GP:ssä. Michael Schumacher pystyi nousemaan toiseksi alun pyörähdyksestään huolimatta. McLarenin Kimi Räikkönen keskeytti 13. kierroksen jälkeen auton teknisen vian takia. Renault'n F1-talli tiedotti Italian GP:n jälkeen päättäneensä yhteistyönsä Trullin kanssa. Tilalle palkattiin ex-maailmanmestari Jacques Villeneuve.

Barrichello ajoi voittoon myös ensimmäisessä Kiinan GP:ssä 1,3 sekunnin erolla toiseksi sijoittuneeseen BAR:n Jenson Buttoniin. Räikkönen sijoittui kisassa kolmanneksi. Michael Schumacherin Ferrari-autoon vaihdettiin moottori aika-ajon jälkeen, ja saksalainen lähti Kiinan GP-kisaan matkaan varikolta joukon hänniltä. Schumacherin kiri kohti kärkisijoja ei onnistunut, vaan hän jäi 12:nneksi. Renault-autolla F1-paluunsa vuoden ajotauon jälkeen tehnyt Jacques Villeneuve esiintyi Shanghain radalla vaisusti. Kanadalainen jäi kisassa 11:nneksi, kun tallikaveri Fernando Alonso ylsi neljänneksi.

Parista huonommasta kisasta sisuuntunut Michael Schumacher ajoi näytöstyyliin Japanin GP:n voittoon. Schumacher johti kisaa lähdöstä maaliin. Räikkönen nousi 12. lähtöruudusta lopulta kuudenneksi. Williamsin Ralf Schumacher ajoi kisassa toiseksi saavuttaen näin kauden ainoan varsinaisen palkintosijoituksensa, sillä Kanadassa hänet hylättiin kisan jälkeen toiselta sijalta. Japanin GP-viikonlopun erikoispiirteenä oli taifuunin takia sunnuntaiaamuun siirretty aika-ajo. Kisa jäi myös Olivier Panisin pitkän F1-uran viimeiseksi.

(Kuva: Bryn Lennon/Getty Images)(Kuva: Bryn Lennon/Getty Images)Getty

Viimeisen Williams-kisansa ajanut Juan Pablo Montoya voitti Brasilian GP:n sekunnin erolla ensi kauden tallikaveriinsa McLarenin Kimi Räikköseen. Ferrarin paalupaikkamies Rubens Barrichello ei onnistunut vieläkään saavuttamaan ensimmäistä kotivoittoaan, vaan jäi kolmanneksi. Michael Schumacherin osalta kisaviikonloppu meni mönkään harjoituksissa sattuneen ulosajon takia. Saksalainen joutui vaihtamaan vara-autoon ja starttaamaan kisaan 18. ruudusta, josta ylsi ruutulipulle seitsemäntenä. Jaguarin F1-tallin taival päättyi surkeasti, kun tallin kuljettajat Mark Webber ja Christian Klien kolaroivat keskenään ohitustilanteessa. Emoyhtiö Ford oli hieman aikaisemmin ilmoittanut myyvänsä tai sulkevansa Jaguarin kauden päätteeksi. Brasiliaan päättyi myös David Coulthardin 150 osakilpailun mittainen taival McLaren-tallissa.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

F1