F1-lähtöjärjestys: Turvautuuko Valtteri Bottas startissa röyhkeään kikkaan? Kiinan GP:ssä iso riski yllättäville muutoksille

10.10203112n
Valtteri Bottas lähtee Kiinan kisaan ykkösruudusta Lewis Hamiltonin edeltä.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 13.04.2019 17:55
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Valtteri Bottaksen hyvät lähdöt alkukauden F1-kisoissa lupaavat Mercedeksen suomalaiskuskille menestystä myös sunnuntain startissa Kiinan osakilpailuun, joka tunnetaan kuitenkin yllätysvalmiina GP:nä.

LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta uhmakasta puhetta paaluvetonsa jälkeen: "Ei täällä olla leikkimässä"

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Kiinan GP suorana 12.-14.4.
Su: Kiinan GP klo 09.10, ennakkotunnelmat klo 08.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!

Bottas hankki lauantaiaamun aika-ajoissa kauden ensimmäisen paalupaikkansa, joten hänellä on tilaisuus ottaa kisa haltuunsa heti lähtökiihdytyksestä.

Kiinan Shanghain radan lähtösuoralla paalupaikkamies lähtee matkaan ensimmäisestä mutkasta katsoen ulkoreunasta rataa, mikä on osoittautunut viime vuosina parillakin kertaa pahaksi tehtäväksi.

Viime vuonna eturivin vallanneista Ferrareista Sebastian Vettel havahtui lähdössä tallikaverinsa Kimi Räikkösen parempaan reaktioon, minkä seurauksena saksalainen työnsi tämän röyhkeästi radan oikeaan reunaan ottaen ykköspaikan väkisin haltuunsa mutkaan tultaessa.

Vuonna 2016 Nico Rosberg oli samassa tilanteessa Daniel Ricciardon kanssa, epäröi työntää tätä syrjään ja joutui antamaan kärkisijan Red Bullille tiukasti kääntyvään ykkösmutkaan.

Bottas voi toki varmistaa asemansa yksinkertaisesti ottamalla vain selvästi paremman lähdön kuin starteissaan tällä kaudella takellellut Hamilton.

Mielenkiintoista on, että kummassakin tilanteessa paalupaikkamies oli asettunut lähtöruutuunsa hiukan vinossa, auton keula jo valmiiksi kohti mutkan sisäreunaa.

LUE MYÖS: Lewis Hamilton epäröi Valtteri Bottaksen haastamista: ”Lähdöt eivät ole olleet vahvuuteni”

Turva-auto voi luoda muutoksia tapahtumiin

Vaikka Kiinassa keskeytyksiä tapahtuu koko F1-kalenterilla mitaten erittäin vähän, turva-auto on ollut yleinen näky useana vuonna. Viimeiset neljä vuotta se on nähty joka kerta radalla, ja viime vuonna Ricciardo pilasi haaveet Valtteri Bottaksen ja Kimi Räikkösen suomalaisesta kaksoisvoitosta hyötymällä selvästi virtuaalisen turva-auton luomasta tilanteesta.

Kärkijoukolle paras taktiikka on rengasvalmistaja Pirellin mukaan ajaa keskikovilla renkailla 19 kierrosta ja vaihtaa sitten koviin. Tällä lähtevät liikkeelle niin Mercedekset, Ferrarit kuin viidennestä ruudusta ponkaiseva Red Bullin Max Verstappenkin.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Video

Toinen Red Bull -kuski Pierre Gasly on startissa pehmeillä renkailla. Pirelli laskee nopeimmaksi kisataktiikaksi yhden pysähdyksen kisan, jossa pehmeät renkaat vaihdetaan koviin kierroksen 18 vaiheilla.

Mielenkiintoa kisaan luo myös Renault’lle siirtyneen Daniel Ricciardon lähtöpaikka entisen tiiminsä Red Bullin autojen takana seitsemännessä ruudussa.

Kiinan GP:n lähtöjärjestys:

1. Valtteri Bottas, Mercedes

 

 

2. Lewis Hamilton, Mercedes

3. Sebastian Vettel, Ferrari

 

 

4. Charles Leclerc, Ferrari

5. Max Verstappen, Red Bull

 

 

6. Pierre Gasly, Red Bull

7. Daniel Ricciardo, Renault

 

 

8. Nico Hülkenberg, Renault

9. Kevin Magnussen, Haas

 

 

10. Romain Grosjean, Haas

11. Daniil Kvjat, Toro Rosso

 

 

12. Sergio Perez, Racing Point

13. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo

 

 

14. Carlos Sainz, McLaren

15. Lando Norris, McLaren

 

 

16. Lance Stroll, Racing Point

17. George Russell, Williams

 

 

18. Robert Kubica, Williams

19. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo

 

 

20. Alexander Albon, Toro Rosso

Tuoreimmat aiheesta

F1