Valtteri Bottaksen hyvät lähdöt alkukauden F1-kisoissa lupaavat Mercedeksen suomalaiskuskille menestystä myös sunnuntain startissa Kiinan osakilpailuun, joka tunnetaan kuitenkin yllätysvalmiina GP:nä.
LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta uhmakasta puhetta paaluvetonsa jälkeen: "Ei täällä olla leikkimässä"
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kiinan GP suorana 12.-14.4.
Su: Kiinan GP klo 09.10, ennakkotunnelmat klo 08.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!
Bottas hankki lauantaiaamun aika-ajoissa kauden ensimmäisen paalupaikkansa, joten hänellä on tilaisuus ottaa kisa haltuunsa heti lähtökiihdytyksestä.
Kiinan Shanghain radan lähtösuoralla paalupaikkamies lähtee matkaan ensimmäisestä mutkasta katsoen ulkoreunasta rataa, mikä on osoittautunut viime vuosina parillakin kertaa pahaksi tehtäväksi.
Viime vuonna eturivin vallanneista Ferrareista Sebastian Vettel havahtui lähdössä tallikaverinsa Kimi Räikkösen parempaan reaktioon, minkä seurauksena saksalainen työnsi tämän röyhkeästi radan oikeaan reunaan ottaen ykköspaikan väkisin haltuunsa mutkaan tultaessa.
Vuonna 2016 Nico Rosberg oli samassa tilanteessa Daniel Ricciardon kanssa, epäröi työntää tätä syrjään ja joutui antamaan kärkisijan Red Bullille tiukasti kääntyvään ykkösmutkaan.
Bottas voi toki varmistaa asemansa yksinkertaisesti ottamalla vain selvästi paremman lähdön kuin starteissaan tällä kaudella takellellut Hamilton.
Mielenkiintoista on, että kummassakin tilanteessa paalupaikkamies oli asettunut lähtöruutuunsa hiukan vinossa, auton keula jo valmiiksi kohti mutkan sisäreunaa.
LUE MYÖS: Lewis Hamilton epäröi Valtteri Bottaksen haastamista: ”Lähdöt eivät ole olleet vahvuuteni”
Turva-auto voi luoda muutoksia tapahtumiin
Vaikka Kiinassa keskeytyksiä tapahtuu koko F1-kalenterilla mitaten erittäin vähän, turva-auto on ollut yleinen näky useana vuonna. Viimeiset neljä vuotta se on nähty joka kerta radalla, ja viime vuonna Ricciardo pilasi haaveet Valtteri Bottaksen ja Kimi Räikkösen suomalaisesta kaksoisvoitosta hyötymällä selvästi virtuaalisen turva-auton luomasta tilanteesta.
Kärkijoukolle paras taktiikka on rengasvalmistaja Pirellin mukaan ajaa keskikovilla renkailla 19 kierrosta ja vaihtaa sitten koviin. Tällä lähtevät liikkeelle niin Mercedekset, Ferrarit kuin viidennestä ruudusta ponkaiseva Red Bullin Max Verstappenkin.
(juttu jatkuu videon jälkeen)
Video
Toinen Red Bull -kuski Pierre Gasly on startissa pehmeillä renkailla. Pirelli laskee nopeimmaksi kisataktiikaksi yhden pysähdyksen kisan, jossa pehmeät renkaat vaihdetaan koviin kierroksen 18 vaiheilla.
Mielenkiintoa kisaan luo myös Renault’lle siirtyneen Daniel Ricciardon lähtöpaikka entisen tiiminsä Red Bullin autojen takana seitsemännessä ruudussa.
Kiinan GP:n lähtöjärjestys:
1. Valtteri Bottas, Mercedes |
|
| 2. Lewis Hamilton, Mercedes |
3. Sebastian Vettel, Ferrari |
|
| 4. Charles Leclerc, Ferrari |
5. Max Verstappen, Red Bull |
|
| 6. Pierre Gasly, Red Bull |
7. Daniel Ricciardo, Renault |
|
| 8. Nico Hülkenberg, Renault |
9. Kevin Magnussen, Haas |
|
| 10. Romain Grosjean, Haas |
11. Daniil Kvjat, Toro Rosso |
|
| 12. Sergio Perez, Racing Point |
13. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo |
|
| 14. Carlos Sainz, McLaren |
15. Lando Norris, McLaren |
|
| 16. Lance Stroll, Racing Point |
17. George Russell, Williams |
|
| 18. Robert Kubica, Williams |
19. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo |
|
| 20. Alexander Albon, Toro Rosso |