Epävarma sääennuste hämärtää lähtökohtia sunnuntaina ajettavaan Saksan F1-kisaan, jossa Valtteri Bottas lähtee metsästämään paalupaikkamies Lewis Hamiltonia MM-taistelun kannalta tärkeässä taistelussa.
LUE MYÖS: Bottakselle vaatimuksia ladellut tallipomo vältti sapiskan antamisen: ”Valtterilla on kaikki mahdollisuudet”
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Saksan GP suorana 26.-28.7.
Su: Saksan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Bottas koki Mercedeksen kotiradalla 0,3 sekunnin tappion Hamiltonille kärsittyään pahoista jarruongelmista lauantain aika-ajossa. Hamilton johtaa MM-sarjaa 39 pisteen erolla Bottakseen, jonka on ennen kesätaukoa jo pystyttävä keinolla millä hyvänsä kaventamaan tallikaverinsa johtoa.
Väliin ehti myös Red Bullin Max Verstappen, jolla on jälleen sanansa sanottavana voittokamppailussa. Ferrarin Charles Leclerc putosi kymmenenteen lähtöruutuun ja Sebastian Vettel peräti viimeiseksi kummankin hukattua mahdollisuutensa teknisten vikojen takia.
Sääennuste lupaa Hockenheimiin sunnuntaiksi noin 25 asteen lämpötilaa sekä sadetta, jonka kuitenkin odotetaan vähenevän aamun jälkeen.
Toinen iso epävarmuustekijä on kisarenkaiden kestävyys, sillä perjantain harjoitusten hurjan 38 asteen lämpötilan takia tiimien keräämä data ei kerro juuri totuutta yli kymmenen astetta viileämpien lämpötilojen rengaskulumasta.
Sade muuttaisi asetelman täysin
F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli povaa nopeimmaksi kisataktiikaksi yhtä pysähdystä, jossa mediumrenkaat vaihdetaan koviin noin kierroksilla 24-29.
Näillä renkailla kisaan starttaavat kärkikymmeniköstä vain Mercedes-kuskit Hamilton ja Bottas sekä Ferrarin Charles Leclerc.
Muut kärkikuskit Red Bullin Max Verstappenin johdolla lähtevät matkaan pehmeillä kumeilla, jotka Pirellin mukaan pitää vaihtaa uusiin noin 18-22 kierroksen aikaikkunassa.
Mahdollinen sadesää sekoittaisi tietysti rengastilanteen totaalisesti. Tällä kaudella ei ole tähän asti nähty vielä ainuttakaan sadekisaa, joten välikelin ja märän renkaiden toimivuudesta on varsin vähän kokemuksia.
Räikkönen loistavissa lähtöasemissa
Kisaan oman mielenkiintonsa luo myös Kimi Räikkösen viides lähtöruutu, joka on Alfa Romeolle kauden paras. Takaa tulee varmasti hurjalla iskulla Ferrarin Charles Leclerc, mutta muiden keskikastin kuskien kanssa Räikkönen tulee käymään kovan taistelun.
Räikkönen oli aika-ajoissa hurjassa liekissä, mutta tunsi, että Alfa Romeon autosta olisi ollut vielä parempaan suoritukseen.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen puhui jopa Red Bullin lyömisestä: ”Taisimme olla aika lähellä nelossijaa”
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Saksan GP:n lähtöjärjestys:
1. Lewis Hamilton, Mercedes |
|
| 2. Max Verstappen, Red Bull |
3. Valtteri Bottas, Mercedes |
|
| 4. Pierre Gasly, Red Bull |
5. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo |
|
| 6. Romain Grosjean, Haas |
7. Carlos Sainz, McLaren |
|
| 8. Sergio Perez, Racing Point |
9. Nico Hülkenberg, Renault |
|
| 10. Charles Leclerc, Ferrari |
11. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo |
|
| 12. Kevin Magnussen, Haas |
13. Daniel Ricciardo, Renault |
|
| 14. Daniil Kvjat, Toro Rosso |
15. Lance Stroll, Racing Point |
|
| 16. Alexander Albon, Toro Rosso |
17. George Russell, Williams |
|
| 18. Robert Kubica, Williams |
19. Lando Norris, McLaren* |
|
| 20. Sebastian Vettel, Ferrari** |
* = Norrisille lähtöruuturangaistuksia moottoriosavaihdosten myötä.
** = Vettelille lähtöruuturangaistus uuden CE:n (sähköinen ohjausjärjestelmä) myötä.