Red Bullin Max Verstappen lähtee sunnuntain USA:n GP:hen paalupaikalta. Verstappen päihitti Suomen aikaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä käydyssä aika-ajossa Mercedeksen Lewis Hamiltonin ja tallikaverinsa Sergio Perezin. Mercedeksen Valtteri Bottaksen lähtöasetelmat ovat haastavat.
Red Bullin meksikolaiskuljettaja Perez oli hetken ajan kiinni yllätyksessä, kun hän latasi aika-ajon päätösosion alkuhetkillä itsensä tuloslistan kärkeen.
Lopussa MM-sarjan ykkönen ja kakkonen menivät ohi. Verstappen oli vahvin, Hamiltonin napatessa toisen ruudun.
RAPORTTI: Max Verstappen katkaisi Mercedeksen hurjan aika-ajoputken – suomalaisilla surkea päivä
Näin ollen sunnuntain kisan lähtöön saatiin herkullinen asetelma. Maailmanmestaruustaistelun isoimmat tähdet eturivissä.
Verstappenin kannalta lauantain aika-ajo tarjosi paljon hyvää. Paalun lisäksi hän sai vihdoin tulitukea tallikaveriltaan Pereziltä, joka on ollut vahva Austinissa.
Mikäli Perez pysyy Verstappenin ja Hamiltonin vauhdissa, pystyy Red Bull pakottamaan Mercedeksen taktisiin liikkeisiin.
LISÄÄ: Lewis Hamilton ei voinut kuin hämmästellä Red Bulleita – Sergio Perez oli täräyttää jymy-yllätyksen
Kannattiko vaihtaa?
Mercedekselle aika-ajo tuotti kaikkea muuta kuin odotetun lopputuloksen. Saksalaistallin suoravauhti on ollut erinomaista kesätauon jälkeen. Se ei kuitenkaan kantanut Hamiltonia ja Bottasta listan kärkipaikoille.
Erityisen paha takaisku tuli Bottaksen kohdalla. Suomalaisen autoon kun laitettiin perjantaina uusi polttomoottori, mikä tiesi hänelle viiden lähtöruudun rangaistusta.
Näin ollen Bottas tipahtaa neljänneltä paikalta ruutuun numero yhdeksän.
– Aika raju urakka on edessä, C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen totesi.
LUE MYÖS: Neljä mutkaa kävivät Valtteri Bottakselle kalliiksi – Red Bullin suorituskyky yllätti Mercedeksen
– Mercedeksellä ei ole enää sellaista tehoylivoimaa, että he voisivat mennä missä tahansa ohitse. Kaikki moottorimerkit kulkevat suorilla todella hyvin. Erot ovat suhteellisen pieniä. Eli ei se ohittaminen mitenkään helppoa ole, toinen asiantuntija Toni Vilander pohti.
Mercedeksen moottorimuutokset ovat herättäneet ihmetystä jo tovin ajan. Bottas joutui ottamaan lyhyen ajan sisällä jo kolmannen lähtöruuturangaistuksen.
– Tämä Mercedeksen moottorileikki on aika… spesiaalia nyt. Valtterille voi tulla nyt todella vaikea kisa, Vilander myöntää.
Haastetta lisää se, että lähdössä edellä ovat muun muassa McLarenin molemmat kuljettajat, jotka käyttävät samoja Mercedeksen moottoreita. Samalla esimerkiksi AlphaTaurin Pierre Gasly ei ole mitenkään helppo ohitettava.
– Nyt tarvitaan sellaista ”Monzamaista” meininkiä. Heti kun Valtteri tavoittaa edellä menevän kuljettajan, niin heti pitää ohittaa. Ei pidä mukautua siihen edellä menevän kuljettajan tahtiin, Vilander sanoo Bottaksen lähtökohdista.
USA:n GP:n lähtöjärjestys:
(S) = soft, pehmeä rengasseos, (M) = medium, keskikova rengasseos
1. Max Verstappen, Red Bull (M) | |
2. Lewis Hamilton, Mercedes (M) | |
3. Sergio Perez, Red Bull (M) | |
4. Charles Leclerc, Ferrari (M) | |
5. Carlos Sainz, Ferrari (S) | |
6. Daniel Ricciardo, McLaren (M) | |
7. Lando Norris, McLaren (M) | |
8. Pierre Gasly, AlphaTauri (M) | |
9. *Valtteri Bottas, Mercedes (M) | |
10. Yuki Tsunoda, AlphaTauri (S) | |
11. Esteban Ocon, Alpine | |
12. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
13. Lance Stroll, Aston Martin | |
14. Nicholas Latifi, Williams | |
15. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
16. Mick Schumacher, Haas | |
17. Nikita Mazepin, Haas | |
18. **Sebastian Vettel, Aston Martin | |
19. **Fernando Alonso, Alpine | |
20. **George Russell, Williams |
* = Bottakselle viiden lähtöruudun rangaistus polttomoottorivaihdoksen takia.
** = Vettel, Alonso ja Russell lähtevät kisaan joukon hänniltä useiden moottoriosavaihdosten takia.