Valtteri Bottas olisi yltänyt ajamalla eturiviin Itävallan Steiermarkin F1-kisassa, mutta rangaistus pudottaa hänet viidenteen lähtöruutuun. Onko Mercedes-kuskilla mahdollisuuksia Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin kelkkaan?
Bottas on eturiviin yltäneiden Verstappenin ja Hamiltonin lisäksi ainoa kuljettaja, joka onnistui ajamaan kisaan keskikovilla renkailla. Täpärälle se otti, mutta Bottas onnistui tekemään aika-ajojen toisessa osiossa riittävän ajan myös kovemmilla kumeilla.
LUE MYÖS: Lewis Hamilton täysin eri mieltä kuin Valtteri Bottas – brittimestarilta yllättävän skeptinen kommentti Mercedeksestä
Tämä antaa hyvän taktisen lähtökohdan kisaan, sillä kovemmilla renkailla varikkopysähdystä pystytään viemään pidemmälle. Red Bull ei uskaltanut yrittää tätä toisen kuljettajansa Sergio Perezin kanssa. Pehmeillä renkailla starttaava Perez on nyt Bottaksen edessä nelosruudussa.
– Perez ajoi itsensä vähän huonoon asemaan tällä valinnalla. Tietenkin, jos sää muuttuu, se on yksi ja sama. Jos nähdään sadetta kisassa, niin sitten kaikki menee uusiksi, ennakoi C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen.
Bottakselle nouseminen hiukan heikommasta lähtöruudusta on ollut yllättävän vaikeaa vuosien saatossa, mutta nyt Perez ja kolmosruutuun kurottanut McLarenin Lando Norris olisi syötävä nopeasti edeltä.
– Heti ensimmäisten kierrosten jälkeen pitää olla Verstappenin ja Hamiltonin kannassa, ja siinä sitten tapella ja katsoa, mikä se rengaskuluma on, C Moren asiantuntija Aaro Vainio toteaa.
Startissa mediumrenkaat eivät kuitenkaan anna aivan samanlaista pitoa kuin pehmeät. Sunnuntaiksi on ennustettu kaiken lisäksi hiukan viilenevää, mikä entisestään korostaa tätä. Myös sadesään kisa on mahdollinen.
– Totta kai se on startissa vähän heikompi. Siinä voi puoli auton mittaa tai auton mitan hävitä, mutta ensimmäisille stintille se on parempi rengas. Se kestää vähän pidempään, ja siinä vaiheessa, kun jono vähän venyy, voidaan odottaa pidemmälle pitstoppia, Oikarinen sanoo keskikovista renkaista.
Video
Bottakselle Itävalta on kuitenkin ollut perinteisesti vahva rata. Hän on juhlinut siellä voittoa kahdesti (2017 ja 2020) sekä ajanut kolmesti paalupaikalle (2017, 2018 ja 2020). Ohittaminen on Red Bullin kotiradalla varsin helppoa moniin muihin ratoihin verrattuna.
F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli ennustaa kisaan yhden pysähdyksen taktiikkaa, jossa pehmeistä tai keskikovista renkaista vaihdetaan koviin.
Steiermarkin GP:n lähtöjärjestys:
Kärkikymmenikön nimien perässä mainittu rengas, jolla kuskit lähtevät kisaan kuivalla ajokelillä. S=pehmeä, M=keskikova.
1. Max Verstappen, Red Bull (M) | |
2. Lewis Hamilton, Mercedes (M) | |
3. Lando Norris, McLaren (S) | |
4. Sergio Perez, Red Bull (S) | |
5. Valtteri Bottas, Mercedes (M) * | |
6. Pierre Gasly, AlphaTauri (S) | |
7. Charles Leclerc, Ferrari (S) | |
8. Fernando Alonso, Alpine (S) | |
9. Lance Stroll, Aston Martin (S) | |
10. George Russell, Williams (S) | |
11. Yuki Tsunoda, AlphaTauri ** | |
12. Carlos Sainz, Ferrari | |
13. Daniel Ricciardo, McLaren | |
14. Sebastian Vettel, Aston Martin | |
15. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
16. Nicholas Latifi, Williams | |
17. Esteban Ocon, Alpine | |
18. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
19. Mick Schumacher, Haas | |
20. Nikita Mazepin, Haas |
*) Valtteri Bottakselle kolmen lähtöruudun rangaistus vaaratilanteen aiheuttamisesta varikkosuoralla perjantain harjoituksissa.
**) Yuki Tsunodalle kolmen lähtöruudun rangaistus Bottaksen estämisestä aika-ajojen kolmososiossa.