Max Verstappenilla on Monacon GP:ssä hyvä mahdollisuus kuroa umpeen Lewis Hamiltonin 14 pisteen MM-johtoa.
LUE MYÖS: Paalupaikkansa puolesta pelkäävälle Ferrarille hyviä uutisia – jännitys ei kuitenkaan ole kokonaan ohi
LUE MYÖS: Charles Leclerc ratkaisi paalupaikan yhdessä mutkassa – video paljastaa, miten Max Verstappen pimahti kuultuaan menetetystä mahdollisuudesta
Verstappen pääsee starttaamaan kilpailuun toisesta lähtöruudusta, kun taas Hamilton joutui tyytymään aika-ajoissa vasta seitsemänteen sijaan. Kun tekniset ongelmat jätetään pois laskuista, kyseessä oli Hamiltonin heikoin aika-ajotulos sitten vuoden 2017 Brasilian GP:n.
Hamiltonin ongelmat Mercedeksen W12-auton kanssa ennakoivat sitä, ettei hänen kilpailuvauhtinsa välttämättä ole yhtään sen parempaa kuin yhden kierroksen aika-ajovauhti. Ja vaikka olisikin, sillä tuskin on Monacossa mitään väliä, kun ohittaminen on niin äärettömän vaikeaa.
Koko kärikymmenikkö starttaa kilpailuun pehmeillä renkailla, joten strategiavaihteluita ei todennäköisesti nähdä kovin paljon. Muita aikaisemmalla varikkopysähdyksellä, niin sanotulla undercutilla, voi voittaa yhden ohituksen verran aikaa, mutta toisaalta liian aikaisin pysähtymällä on vaarana juuttua ruuhkaan.
Hamiltonin tapauksessa ainoa toivo palkintosijoja ajatellen lieneekin turva-auto, joka on toki ollut Monacossa vuosien saatossa varsin tuttu näky. Eikä turva-autokaan takaa Hamiltonille yhtään mitään. Bottas taas voi tehdä tallikaverilleen paljonkin hyvää jättämällä Verstappenin taakseen.
Sikäli voittotaistelu on Monacossa äärimmäisen mielenkiintoinen, että kärkikolmikossa on kolmen eri tallin kuljettajia, kärkiviisikossa neljän eri tallin kuljettajia. Eikä kukaan heistä ole koskaan voittanut Monacossa.
Eturivistä starttaavilla Verstappenilla ja Charles Leclercillä on etulyöntiasema, mutta eivät kakkosrivin Valtteri Bottas ja Carlos Sainz täysin vailla mahdollisuuksia ole; startissa pitää olla hereillä, samoin ykkösmutkassa, jossa tila loppuu hyvin nopeasti kesken, jos rinnakkain on liian monta autoa. Ratkaisut pitää tehdä sekunnin murto-osissa.
Todettakoon voittotaistelua ajatellen vielä sekin, että vuodesta 1997 lähtien Monacossa on ajettu voittoon vain ruudusta yksi, kaksi tai kolme.
14. ruudusta starttaavan Kimi Räikkösen kilpailusta tulee todennäköisesti pelkkää jonossa ajelua, mikä on sinällään sääli, sillä tallikaveri Antonio Giovinazzi osoitti aika-ajojen kymmenennellä sijallaan, että Alfa Romeon C41-auton vauhti on kerrankin kohdallaan.
Aika-ajojen jälkeinen lehdistötilaisuus:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Monacon GP:n lähtöjärjestys:
1. Charles Leclerc, Ferrari | |
2. Max Verstappen, Red Bull | |
3. Valtteri Bottas, Mercedes | |
4. Carlos Sainz, Ferrari | |
5. Lando Norris, McLaren | |
6. Pierre Gasly, AlphaTauri | |
7. Lewis Hamilton, Mercedes | |
8. Sebastian Vettel, Aston Martin | |
9. Sergio Pérez, Red Bull | |
10. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
11. Esteban Ocon, Alpine | |
12. Daniel Ricciardo, McLaren | |
13. Lance Stroll, Aston Martin | |
14. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
15. George Russell, Williams | |
16. Yuki Tsunoda, AlphaTauri | |
17. Fernando Alonso, Alpine | |
18. Nicholas Latifi, Williams | |
19. Nikita Mazepin, Haas | |
20. Mick Schumacher, Haas |
Koko kärkikymmenikkö starttaa kisaan pehmeillä renkailla.