F1-lähtöjärjestys: Bottas aikoo maksaa Hamiltonille potut pottuina, Verstappen vaanii jokaista virhettä – taaempana muhii timanttinen taisto, jossa Räikkösellä on sanansa sanottavana

17.56276379
Julkaistu 16.08.2020 07:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Espanjassa ajetaan sunnuntaina F1-kauden kuudes osakilpailu. Valtteri Bottas joutui nöyrtymään aika-ajoissa niukasti tallikaverilleen Lewis Hamiltonille, ja Katalonian moottorirata on profiililtaan sellainen, että ellei ihmeitä tapahdu, Bottaksella on vain yksi mahdollisuus Hamiltonin ohittamiseen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Valtteri Bottas kertoi, mihin paalupaikka karkasi: "Oli vaikeaa koko päivän"

LUE MYÖS: Kimi Räikkönen innostui onnistumisestaan – näki mahdollisuuden jättiyllätykseen

Bottaksen pitää pystyä maksamaan tämän päivän startissa Hamiltonille potut pottuina. Viime kaudella Bottas oli Espanjan GP:n aika-ajoissa murskaavan ylivoimainen, mutta ykkössija ja voitto karkasivat jo ensimmäisessä mutkassa, kun Hamilton nousi paremman startin turvin suomalaisen edelle.

Nyt Bottaksen on onnistuttava siinä, missä hän epäonnistui paitsi viime vuoden Espanjan GP:ssä myös neljän viikon takaisessa Unkarin GP:ssä: lähtövaloihin reagoimisessa ja lähtökiihdytyksessä.

– Yritän päästä ensimmäiseen mutkaan ensimmäisenä, uskokaa vain, Bottas sanoi aika-ajojen jälkeen.

Hamilton oli lauantain aika-ajoissa seitsemän kymmenystä nopeampi kuin kolmosruudun vallannut Red Bullin Max Verstappen. Vaikka ero on merkittävä, suorastaan posketon, kilpailua ajatellen tilanne ei ole Verstappenin kannalta ollenkaan näin surkea.

Jo kauden aiempina GP-viikonloppuina on nähty, että RB16-auto on kisavauhdissa huomattavasti lähempänä Mercedes W11:tä kuin aika-ajovauhdissa. Perjantain toisissa harjoituksissa Red Bull oli pitkissä kisavedoissa noin 0,2 sekuntia kierroksella Mercedestä hitaampi.

Viikko sitten Silverstonessa vastaava harjoitusten pohjalta laskettu ero oli noin 0,5 sekuntia, ja me kaikki muistamme, mitä itse kilpailussa tapahtui. Toisaalta Verstappenkin tietää, ettei pitkistä vedoista tehtyihin laskelmiin voi aivan täysin luottaa.

– Lewis löytää aina jotain uutta sunnuntaille. Omalla kohdallani kaikki on tuntunut hyvältä, mutta en tiedä, onko se tarpeeksi heidän kanssaan taistelemiseen. Tiedän, että täällä on vaikea ohittaa, mutta teemme kaiken mahdollisen ollaksemme heidän lähellään ja tehdäksemme päivästä heille vaikean.

LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen pomo vaihtuu? Mercedeksellä varaudutaan jo dramaattiseen muutokseen

Hamiltonilta on toden totta odotettavissa "jotain uutta" tälläkin kertaa, sillä hän sanoi käyneensä perjantai-iltana kymmeneen asti insinööriensä kanssa läpi yksityiskohtia, joiden kautta autoon voisi saada lisää kisavauhtia.

Verstappen saa Mercedestä vastaan käymäänsä taisteluun apua olosuhteista. Montmelón radalle ennustetaan sunnuntaille yli 30 asteen lämpötilaa, ja radan pinnassa asteita on vielä 20 enemmän. Jos Mercedeksellä on yksi Akilleen kantapää, se on kuumuus.

Kaiken kaikkiaan olosuhteet tekevät kilpailusta hikisen urakan ihan jokaiselle. Ratkaisevaa on, miten kuljettajat pystyvät säästämään renkaitaan, kun radan lämpötila nousee 50 asteeseen.

Ja mikä tässä suhteessa mielenkiintoista, koko kärkikymmenikkö starttaa kilpailuun pehmeimmällä renkaalla.

Onnistuuko joku yhden pysähdyksen taktiikassa?

Osittain rengasvalinnoistakin johtuen oetettavaa on, että valtaosa kuljettajista ajaa kilpailun läpi kahden pysähdyksen taktiikalla. Kisan voi juuri ja juuri päästä läpi yhdelläkin pysähdyksellä, mutta Pirellin mukaan kaksi pysähdystä on ennakkoon paljon parempi vaihtoehto.

Laskennallisesti nopein tapa kisan läpiviemiseen on ajaa kaksi 19 kierroksen stinttiä pehmeällä renkaalla ja niiden välissä yksi 28 kierroksen stintti keskikovalla renkaalla. Kaikkiaan kierroksia on siis 66.

On mielenkiintoista nähdä, käyttääkö kukaan kisassa kovinta rengasta. Niitä on ensinnäkin käytössä vain kaksi settiä autoa kohden, ja valtaosa kuljettajista on jo käyttänyt näitä settejä viikonlopun aikana. Toiseksi: kokemukset kovista renkaista eivät ole olleet järin rohkaisevia.

Kenties parhaiten asian ilmaisi McLarenin Lando Norris, joka sanoi niiden olevan "roskaa".

Kärjen takana odotettavissa huima vääntö

Hamilton, Bottas ja Verstappen ovat vieneet kauden viidessä ensimmäisessä osakilpailussa nimiinsä 12 palkintosijaa kaikkiaan 15 mahdollisesta. Ellei ihmeitä tapahdu, sama kolmikko suihkuttelee kuohujuomaa tänäänkin.

Neljännestä sijasta eteenpäin sopii kuitenkin odottaa todella kovaa taistelua.

Aika-ajojen toisessa osiossa sijoille 4–15 ajaneet kuljettajat mahtuivat yhdeksän kymmenyksen sisään. Tämä 12 kuljettajan joukko koostui peräti kuuden eri tallin autoista: Racing Point, AlphaTauri, McLaren, Ferrari, Red Bull ja Alfa Romeo.

Jos aika-ajovauhti oli näin tasaista, odottaa sopii, että asetelma säilyy samanlaisena itse kilpailussa. Toivottavaa vain on, että strategiapuolella nähtäisiin edes pientä hajontaa. Muuten ainakaan kovin suurten nousujen tekeminen tuskin on mahdollista, sillä kuten jo todettua, ohittaminen on todella vaikeaa.

Jonossa ajettaessa edes DRS:stä ei ole apua, sillä edellä ajavallakin on suurella todennäköisyydellä DRS käytössään.

Edellä mainitussa 12 kuljettajan joukossa oli muiden mukana myös Alfa Romeon Kimi Räikkönen, joka ajoi lauantaina kauden ylivoimaisesti parhaan aika-ajonsa. 14. lähtöruudun itselleen lunastanut Räikkönen oli ensimmäisen kerran tällä kaudella mukana toisessa aika-ajo-osiossa, ja hänen mukaansa C39-autossa olisi kaiken mennessä nappiin ollut potentiaalia jopa kärkikymmenikköön.

Voiko Räikkönen yltää sunnuntaina pisteille? Toki. Muutama sopiva keskeytys ja onnistunut kisastrategia vievät jo pitkälle. Alfa Romeon kilpailuvauhti on ollut huomattavasti aika-ajovauhtia parempaa.

Espanjan GP:n lähtöjärjestys:

1. Lewis Hamilton, Mercedes (pehmeä rengas)
2. Valtteri Bottas, Mercedes (pehmeä)
3. Max Verstappen, Red Bull (pehmeä)
4. Sergio Pérez, Racing Point (pehmeä)
5. Lance Stroll, Racing Point (pehmeä)
6. Alexander Albon, Red Bull (pehmeä)
7. Carlos Sainz, McLaren (pehmeä)
8. Lando Norris, McLaren (pehmeä)
9. Charles Leclerc, Ferrari (pehmeä)
10. Pierre Gasly, AlphaTauri (pehmeä)
11. Sebastian Vettel, Ferrari
12. Daniil Kvjat, AlphaTauri
13. Daniel Ricciardo, Renault
14. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo
15. Esteban Ocon, Renault
16. Kevin Magnussen, Haas
17. Romain Grosjean, Haas
18. George Russell, Williams
19. Nicholas Latifi, Williams
20. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo

Tuoreimmat aiheesta

F1