F1-lehdistökatsaus: Autosport teki poikkeuksen – kunnianosoitus Valtteri Bottakselle nousi Lewis Hamiltonin MM-hehkutuksen edelle

GettyImages-1185307076
Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas juhlivat kaksoisvoittoa ja Hamiltonin mestaruuden varmistumista yhdessä.2019 Getty Images
Julkaistu 04.11.2019 18:34
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Brittilehdet kilpailivat maanantaina ylisanoilla kuusinkertaisesta maailmanmestarista Lewis Hamiltonista. Monien mielestä Hamilton on jo nyt kaikkien aikojen kuljettaja, vaikka Michael Schumacher on vielä seitsemällä MM-voitollaan yhden edellä.

Kakkossijallaan Yhdysvaltain GP:ssä jälleen yhden MM-tittelin varmistanutta Hamiltonia ylistettiin lööpeissä koneeksi ja päälliköksi, jolle täytyy antaa kunniaa.

– Nyt räjäytetään se myytti, että hänellä on aina paras auto. Ei ollut. Ferrarilla oli, The Sun -lehden Ben Hunt kommentoi.

Autosportin kolumnisti Edd Straw omisti kuitenkin Hamiltonin kunnianhetkellä maanantain kirjoituksensa Valtteri Bottaksen päättäväiselle suoritukselle. Suomalaiskuski kävi kahdella pysähdyksellä kovan taistelun ja punnersi paalupaikalta lähdettyään takaisin ykköseksi ohituksella Hamiltonista.

– Hamilton sinetöi kuudennen MM-voittonsa tyylillä ja käynnisti todella väittelyn kaikkien aikojen parhaasta kuskista, mutta hänet löi samana päivänä tallikaveri, joka antoi tähän asti uransa parhaan voittoesityksen, Straw kirjoittaa.

– ”Ei enää puhetta, ja se on erittäin tärkeää”, sanoi Valtteri Bottas radiossa. Hän pystyi näkemään Mercedeksen tallikaverinsa Hamiltoniin vain parin sekunnin päässä edellään ja tiesi täsmälleen, mitä häneltä vaadittiin.

– Ensimmäistä kertaa urallaan hänen piti voittaa kisa tekemällä ohitus lähtövaiheen ulkopuolella. Ja niin hän todella teki.

– Tämä ei ollut päivä, jolloin Bottas varmistui häviäjäksi. Sen sijaan hän hautasi muiston viime vuoden lopusta, jolloin hän putosi MM-sarjassa viidenneksi eikä jaksanut omien sanojensa mukaan odottaa kauden loppumista, Straw jatkaa.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Valtteri Bottaksen kisan tapahtumat C More F1-studion analyysissa.

Onko Hamilton kaikkien aikojen paras?

Hamiltonin kohdalla edes kuusi mestaruutta ei tunnu olevan tarpeeksi, sillä kuski on yhä loistavassa kunnossa, pitää vireystilastaan huolta ja oppii koko ajan uutta. Sky Sportsin Martin Brundle eritteli Hamiltonin menestyksen syitä.

– Voitteko kuvitella, millaista henkistä kestävyyttä ja luonteenlujuutta vaatii viedä MM-sarja läpi? Niin monta kisaa, ratatyyppiä, olosuhdetta, haastetta ja samaan aikaan riskeeraat koko elämäsi, Brundle kertoo.

– Sinun täytyy olla superkunnossa. Hän ei ole lähellekään nuorimmasta päästä varikkoa, mutta hän vain jatkuvasti virittää itsensä ja suoriutuu. Hän on maamme yksi suurimmista urheilijoista, entinen F1-kuski linjaa.

Toinen entinen kilpakuski, niin ikään asiantuntijan tehtävissä kisoja kiertävä Johnny Herbert ei pelkää sanoa sitä ääneen: hänen mielestään Lewis Hamilton on kaikkien aikojen paras F1-autolla ajanut kuski.

– Olen sen vallassa, mitä näen, myös entisenä kilpakuskina. Kaiken sen kanssa, mitä tiedän F1-historiasta, kisaamisesta ja kisojen katsomisesta, Juan Manuel Fangiosta aina Jimmy Clarkiin, Grahan Hilliin ja Jackie Stewartiin, Niki Laudaan, Nelson Piquet’hen, Nigel Manselliin, Ayrton Sennaan, Alain Prostiin, Michael Schumacheriin ja moniin muihin välissä, minusta Lewis on paras, Herbert päättää listansa The Guardian -lehdessä.

– Hänellä on kyky ajaa aivan rajoilla, mitä säväyttää minua. Häntä on yksinkertaisesti jännittävää seurata, kun hän saa autosta kaiken irti samaan aikaan, kun hän toteuttaa henkistä vahvuutta, jollaista en ole nähnyt kenessäkään muussa kuskissa, Herbert jatkaa.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lewis Hamiltonin tie kuusinkertaiseksi F1-mestariksi.

Mihin mestaruus sijoittuu Hamiltonin asteikolla?

Hamilton kertoi itse hiukan erikoisestikin, että vuosi oli hänelle omalla tavallaan kaikista mestaruusvuosista vaikein. Takana on kuitenkin tiukkoja taisteluita Nico Rosbergia ja Ferrarin Sebastian Vetteliä vastaan.

The Telegraph -lehden Luke Slater listaa vuoden 2019 mestaruuden kuitenkin vasta Hamiltonin neljänneksi hienoimmaksi. Edelle menevät vuodet 2017, ensimmäinen mestaruus 2008 ja hieman yllättäen komeimmaksi viime vuoden taistelu Vettelin kanssa.

– Hamiltonin loputon loisto on määritellyt hänen kolmea edellistä mestaruuttaan, mutta puute todellisesta ja ankarasta haasteesta sekä virheisiin sortuneen Ferrarin että tallikaveri Valtteri Bottaksen puolelta tarkoittaa, että kuudetta tullaan todennäköisesti vähättelemään, Slater arvioi.

– Tulee vaikutelma, että tämä on ollut hänelle helpompaa eikä hän ole oikein joutunut sellaisen paineen alle kuin vuosina 2017 ja 2018, mutta hän on jatkuvasti ajanut tasolla, jota kukaan ei ole taaskaan pystynyt haastamaan.

Ferrari taantui kauden alun tasolleen

Ferrarille viikonloppu oli syksyn kaavaan nähden kummallisen hiljainen. Kesätauon jälkeen sarjaa hallinnut talli sai seurata Mercedeksen juhlia sivusta, kun ensin Valtteri Bottas jätti aika-ajossa Sebastian Vettelin 12 tuhannesosalla taakseen ja sunnuntain kisassa Vettelin auton takajousitukset pettivät jo alkuvaiheessa eikä Charles Leclercista ollut palkintopallitaisteluun.

– Jälleen yksi sunnuntai Ferrarille unohdettavaksi. Jälleen yksi todiste siitä, miten Ferrarilla on yhä luotettavuudessa ja vauhdissa selvä ero Mercedekseen kammettavanaan, kommentoi Sportmediasetin Daniele Pezzini.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sebastian Vettelin takaripustukset katkesivat jo alkuvaiheessa kisaa.

Kilpailijat pitävät vauhdin katoamisen syynä Red Bullin tekemää selvityspyyntöä, jonka uskotaan paljastaneen Ferrarin käyttämän kikan moottoritehojensa kasvattamiseen. Myös Mercedes-pomo Toto Wolff kertoi italialaisten suoravauhdin pudonneen selvästi Meksikosta Teksasiin tultaessa.

– Ferrari oli sellaisessa kriisissä, että se sai tallin valumaan takaisin kauden alun sunnuntaihin. Se ei kuitenkaan vaikuttanut voimakriisiltä (vaikka vauhdin puute on herättänyt puhetta FIA:n viimeisimmän teknisen direktiivin jälkeen), vaan enemmän säätökriisiltä, arvioi Motorsport.comin Franco Nugnes.

Tuoreimmat aiheesta

F1