Ferrarin taktinen tekeminen F1-kauden avanneen Australian osakilpailun onnistumisen jälkeen sai kovaa kritiikkiä toisessa kisassa Kiinan Shanghaissa. Kansainvälistä lehdistöä puhuttivat myös kahden supertähden välinen MM-taistelu sekä nuoren Max Verstappenin nousu uudeksi sademestariksi.
MAINOS
F1-kausi jatkuu jo tällä viikolla!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Kiinan kisan voittoon paalupaikalta ajanut Lewis Hamilton pääsi Mercedeksellä helpolla, mutta toiseksi sijoittunut Ferrarin Sebastian Vettel on yhä tasapisteissä MM-kärjessä. Kaksikko ei ole koskaan aiemmin ollut huipulla yhtä aikaa taistelemassa toistensa kanssa, mutta nyt asetelma on valmis – kaksikon suomalaisten tallitoverien harmiksi.
– MM-taistelu näyttää nyt kahden hevosen kisalta, ja Hamiltonin täytyy tunnustaa, että hän tarvitsee absoluuttisen huippusuorituksen ollakseen Vetteliä parempi. Ferrarin tähti pystyy siihen, jos vain hänen tallikaverinsa ei kampita häntä siinä, Autosport-lehden Ben Anderson toteaa.
Anderson viittaa Vettelin tiellä roikkuneeseen Kimi Räikköseen, jonka viikonloppu Shanghaissa meni täydellisen pieleen. Hän sijoittui vasta viidenneksi kahden Red Bullin jälkeen.
BBC:n Andrew Benson panee merkille Hamiltonin odotukset kaikkien aikojen tasaisimmasta MM-taistelusta, jonka on koskaan kokenut.
– Se on jo jotain, kun ottaa huomioon, että hän hävisi yhdellä pisteellä Kimi Räikköselle vuonna 2007, jolloin hän saavutti tasan saman pistemäärän kuin McLarenin tallikaverinsa Fernando Alonso – sekä sen, että hän voitti vuonna 2008 tittelin viimeisen kisan viimeisen kierroksen viimeisessä mutkassa, Benson vertaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
”Kimi, Seb on sinua nopeampi”
Italiassa tuomio Ferrarin toiminnasta oli varsin yksimielinen: tallin olisi pitänyt käskeä Räikkönen pois Vettelin tieltä, kun tämä ilmoitetti useampaan kertaan vauhtiaan haitanneista ongelmista.
– Vettel hävisi todellisuudessa kahdesti Kiinassa. Kerran varikolla ja kerran kaksintaistelussa Räikkösen kanssa. Talli olisi voinut auttaa häntä pienellä radiokäskyllä: ”Kimi, Seb on sinua nopeampi”. Ferrari on tottunut siihen ja sanonut saman monta kertaa Felipe Massalle, toteaa Autosprint-lehden päätoimittaja Alberto Sabbatini.
Jopa aina Räikkösen puolesta puhuva Sky Sports Italian asiantuntija Leo Turrini joutui myöntämään saman.
– Olen aina ollut tallimääräyksiä vastaan. En koskaan antanut Jean Todtille anteeksi Zeltwegiä 2003 tai Stefano Domenicalille Hockenheimia 2010, Turrini viittaa kuuluisiin käskyihin, joissa Michael Schumacher ja Fernando Alonso ajatettiin tallikavereidensa edelle.
– Eikä väliä, vaikka tämä oli vasta kauden toinen kisa. Olen raikkoniano (Kimi-fani), mutta tässä kisassa Kimi kertoi moottoriongelmasta tv-lähetyksessäkin ainakin kaksi kertaa. Ei tarvitsi kummoistakaan insinööriä, että vaihtaisi näiden kahden sankarin paikkaa. En sano, että Hamilton olisi hävinnyt voittoa. Sanon, että Vettel olisi ainakin voinut yrittää, Turrini jatkaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kuten edellisinäkin vuosina, puheet Räikkösen hyödyllisyydestä Ferrarilla kääntyvät nopeasti suomalaista vastaan. Menestyksen hetkillä Räikkönen nostetaan yhtä nopeasti sankariksi. Esimerkiksi La Gazzetta dello Sport alkoi jo miettiä, olisivatko Romain Grosjean ja Carlos Sainz nyt kärkiehdokkaita suomalaisen korvaajaksi.
– Räikkönen on haamu, jonka huomaa vain, kun hän tukkii tien tallin toiselta autolta. Sen jälkeen Kimi taantui samaan taksikuskin rooliin kuin kaksi viikkoa sitten Melbournessa. Se ei riitä, kun verrokkina on Vettel, kommentoi Sport Mediasetin Luca Budel.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Bottakselle harvinainen julkinen kritiikki
Valtteri Bottaksen hyvä aika-ajo, jossa hän jäi vain tuhannesosan kakkoseksi yltäneestä Vettelistä, valui hukkaan, kun suomalainen pyöräytti autonsa märällä radalla. Sijalta 12 nousua palkintopallille oli mahdotonta yrittää.
– Hän heitti sen menemään, tallipomo Toto Wolff sanoi. Huippukuskin ei pitäisi spinnata pitäessään renkaita lämpimänä, mistä johtui myös Wolffin harvinainen julkinen kritiikki kuskia kohtaan. Tästä tulee pakottava tarve korjausliikkeeseen Bahrainissa, arvioi Bottakselle arvosana kuusi antanut Britannian Sky Sports -tiimi.
– Tv-uusinta osoitti, että Bottas ajoi ulos tehtyään sik-sakkia renkaita lämmittäessään. Noloa! italialaisen Autosprintin Sabbatini kritisoi.
Brittilehti Autosport ei ollut näin ankara. Bottas sai arvosanakseen seiskaan ajettuaan viikonlopun kokonaisuutena hyvin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Verstappen sademestari vailla vertaa
Brittilehti Daily Mailin mukaan F1-väen on syytä osoittaa suosiota Red Bullin Max Verstappenille, joka teki jälleen loistavan kisan kosteissa olosuhteissa. Kaikille tämän myöntäminen ei ole helppoa.
– Kun kyse on iskemisestä ja syöksymisestä märällä, voiko kukaan vastata kyynärpäät ylhäällä, jalka lattiassa ajavan 19-vuotiaan ”minä tulen tästä läpi” -bravuureihin? Jonathan McEvoy kysyy.
Verstappenin kolmossijan arvoa nostaa se, että hän jyräsi palkintopallille 16. lähtöruudusta jättäen taakseen tallikaverinsa Daniel Ricciardon sekä Ferrarin Kimi Räikkösen ja Mercedeksen Valtteri Bottaksen.
– Kuivuvalla radalla oli vielä aamun sateiden jäljiltä vaarallisia lammikoita siellä täällä, mutta hän nousi yhdeksän sijaa ensimmäisellä kierroksella. Hän näki kuivia ajolinjoja, joita muut eivät nähneet ja tarttui niihin tavalla, johon muut eivät pystyneet, McEvoy jatkoi.
– Vaikka Red Bullilla on pitkä matka kärkeen, Verstappenilla on tarvittava nopeus ja kyky ohittaa, joten hänellä voi olla sanansa sanottavana MM-taistelussa. Jos ei nyt, niin ainakin tulevaisuudessa. Hän on vuoroaan odottava F1-mestari. Kyse on vain siitä, miten se tapahtuu, sanoo Daily Telegraphin Ben Curtis.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.