Mercedeksen Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen ylivoima, heidän keskinäinen taistelunsa ja Ferrarin MM-haaveiden lopulliselta tuntunut karkaaminen olivat ykköspuheenaiheita kansainvälisessä F1-mediassa mahdollisesti tällä erää viimeisen Espanjan GP:n jälkeen.
Aluksi nimittäin uutisia. Hollantilaisviestimet sekä brittikanava BBC ja Motorsport-sivusto uutisoivat Hollannin GP:n palaavan kalenteriin jo kaudella 2020. Asialle odotetaan vahvistusta tiistain tiedotustilaisuudessa.
Usein varsin tylsäksi jäävä Barcelonan kisa saanee väistyä kisaohjelmistosta. Tällä kertaa Lewis Hamilton otti kärkipaikan haltuunsa Valtteri Bottakselta ja ajoi vastustamattomasti voittoon turva-auton hidastettua kertaalleen hänen menoaan.
Kolmas oli Red Bullin hollantilaiskuski Max Verstappen ennen palkintopallilta pudotettuja Ferrareita, Sebastian Vetteliä ja Charles Leclercia.
Bottaksella muitakin ongelmia kuin kytkin
Bottas aloitti kisaviikonlopun hämmästyttävällä tahdilla oltuaan ensin valtias harjoituksissa ja iskettyä sitten 0,6 sekunnin turvin paalupaikalle ennen Hamiltonia. Kisassa britti paineli kuitenkin hänen edelleen heti lähdössä, jossa Bottas kertoi kokeneensa kytkinongelmia.
Autosportin Edd Straw’n mukaan Bottaksen ongelmat olivat syvemmällä kuin vain pienessä lähtosutimisessa.
– Tämä oli Valtteri Bottaksen viikonloppu, tai se ainakin näytti olevan. Harjoitusten alusta starttivalojen sammumiseen asti hän oli Mercedes-kuskeista nopeampi, ja näytti kiistattomasti ottaneensa otteen maineikkaasti tallikaveristaan Lewis Hamiltonista, Straw aloittaa.
– Huolimatta siitä, että Katalonian radalla on huomattavan vaikea ohittaa, Hamiltonin asetelman kääntämisessä on vähän muutakin kuin vain Bottaksen edelle pääseminen.
– Kisaolosuhteissa Hamilton ei antanut mitään merkkejä harjoitusten ja aika-ajon takamatkasta Bottakseen. Hän ei vain lyönyt Bottasta, vaan johti keihäänkärkenä Mercedeksen tiimiä, joka nitisti Ferrarin ja Red Bullin, vaikka nämä toivoivat päivitystensä auttavan uhkaamaan Hopeanuolten ylivoimaa, Straw kirjoittaa.
Bottaksen aika-ajovauhti lupaa hyvää Monacoon
Sky Sportsin asiantuntija Jenson Button tietää täsmälleen, millaisen haasteen kanssa Bottas painii. Ärsytetty Hamilton teki sunnuntaistaan täydellisen ja meni nyt seitsemällä pisteellä tallikaverinsa edelle MM-sarjan kärjessä.
– Muistan, kun olimme tallikavereita, yhtenä päivänä hänellä saattoi olla vaikeaa ja seuraava hän suorastaan tuhosi kaikki ja tuli takaisin vielä vahvempana, Button sanoo.
Bottaksen kunniaksi Sky Sports laski sen, että Bahrainia lukuun ottamatta suomalainen on pystynyt joka kisassa olemaan hyvin pienten marginaalien sisällä Hamiltonin tasosta.
– MM-sarjassa toiseksi pudonnut Bottas näyttää nyt todella tasaista kuntoa, varsinkin aika-ajoissa, mikä antaa hänelle uuden mahdollisuuden voittoon Monacossa, jossa paalupaikka todella merkitsee, Sky arvelee.
Italiassa kriisitunnelmia Ferrarin tilanteen takia
Ykköspuheenaihe Espanjan GP:n jälkeen on kuitenkin Ferrarin suunnaton vaikeus pysyä Mercedeksen tasolla kilpailussa. Vuodesta 2014 lähtien lajia hallinnut Mercedes näyttää olevan nyt suurempi kuin koskaan aiemmin voitettuaan kaikki viisi kisaa kaksoisvoitoin.
– Ferrari aloitti kauden kunnianhimoisesti ja löysi lopulta itsensä taistelemassa enemmän Red Bullia kuin Mercedestä vastaan. Mitä punaisille tapahtuu? kysyy äimistynyt La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni.
– Tämä riittää siihen, että voimme puhua kriisistä. Se on kohdattava panikoimatta ja prosessoitava läpi, mutta siinä on oltava realistinen, ohjeistaa Gazzettan Gianluca Gasparini.
Vieläkin huolestuttavammaksi tilanteen tekee italialaisille se, ettei Ferrarilla tunnuta edes itsekään ymmärtävän, mistä näin valtavaksi venynyt tappio tarkalleen johtuu.
– Kun kuulen veljeni Mattia Binotton sanovan, että päivityksemme toimivat, muttei se riittänyt, siitä tulee kivuliaan voimaton olo, se on kuin melankolinen vahvistus alemmuudesta, Leo Turrini kirjoittaa blogissaan.
– Barcelonan piti olla totuuden viikonloppu. Näin arvasin. Näin se varmistui, Turrini toteaa.
Kysymykset odottavat Binotton possea Maranellossa
Aiemmin Ferrarin tiedotuspäällikkönä Maurizio Arrivabenen kannoilla varikkoa kiertänyt Alberto Antonini spekuloi jo Mattia Binotton johtaman konklaavin asemalla punaisissa.
– Tässä on kyse myös sisäisestä tasapainosta ja sen kysymyksen he joutuvat kohtaamaan mahdollisimman pian Maranellossa. Tänä vuonna johto on uusittu, ja tulosten on ehdottomasti alettava tulla. Elleivät ne sitten olleet jo tässä, Antonini toteaa Formula Passion -sivustolla.
Corriere della Seran Daniele Sparisci pöyristyi Ferrarin toimitusjohtajan Louis Camillerin hampaattomista kommenteista, joissa Camilleri kehotti joukkojaan yhteistyöhön ja sitä kautta ratkaisuun auton ongelmien kanssa.
– Ferrarin piti reagoida epäilysten ja taka-askelien jälkeen, mutta mitään ei tullut. Vettelin syyttäminen startista olisi liian raakaa tässä kohtaan, koska epätoivoisena yrität tehdä kaikkesi. Punaisten ongelmat ovat paljon akuutimpia kuin nelinkertaisen mestarin identiteettikriisit tai nuoren Leclercin kokemattomuus, Sparisci linjaa.
Brittikanava Sky Sportsin kommentaattori Martin Brundle antoi tyhjentävän vastauksen, kun häneltä kysyttiin, mitä Ferrari tarvitsee nyt voittaakseen kisoja.
– Etsi jostain tehoa, downforcea, strategiaa ja lyö maailmanluokan tiimi, joka operoi parhaimmalla tasollaan, Brundle vinkkasi.