F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottakselle rajusti sapiskaa arkailusta – "Jos Hamilton voittaa kolmella pyörällä, voitte sulkea kaupan"

GettyImages-1263427115
2020 Formula One World Championship Limited
Julkaistu 03.08.2020 17:45
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Lewis Hamiltonin täydellinen hallinta kisatapahtumista jopa kolmella pyörällä ajettaessa ja Valtteri Bottaksen julma haaste tallikaverinsa lyömiseksi puhuttivat kansainvälistä F1-mediaa Britannian GP:n jälkeen. Italiassakin ainoa toivo on heitetty suomalaisen suuntaan.

– Jos Lewis Hamilton voittaa kolmella pyörällä, voitte laittaa kaupan kiinni.

Tähän La Gazzetta dello Sportin toteamukseen tiivistyy hyvin F1-kauden neljännen osakilpailun jälkeiset tunnelmat, kun Hamilton onnistui käsittämättömien tapahtumien jälkeen kasvattamaan jo 30 pisteen MM-johdon tallikaveriinsa Valtteri Bottakseen.

LUE MYÖS NÄMÄ:
Lewis Hamilton vakuuttunut: jokin rikkoi renkaat – Kimi Räikkönen epäiltynä lopun kaaoksen aiheuttajaksi

Valtteri Bottas tarrautui ainoaan vaihtoehtoonsa: Lewis Hamilton ei saanut hetken rauhaa, Mercedes varoitti kuljettajiaan – "Se oli heidän päätöksensä"

Britannian GP:n topit ja flopit: Kimi Räikkösen selkkaus kertoi paljon – mitä ihmettä Ferrarilla tapahtuu?

Nyt mestarilla oli mukana paljon onneakin.

Bottas putosi kakkospaikalta pistesijojen ulkopuolelle, kun hänen vasen eturenkaansa hajosi kaksi kierrosta ennen maalia. Hamilton sen sijaan onnistui matelemaan maaliin voittajana, kun hänen renkaansa puhkesi kierrosta ennen maalia turvallisessa johdossa.

Red Bullin Max Verstappen oli toinen ja Ferrarin Charles Leclerc tiiminsä nykytasoon nähden hienosti kolmas.

– 49 ei varsinaisen kiinnostavaa kierrosta ja kolme täysin hullua, tiivisti ranskalaislehti L’Équipe.

Bottas italialaismedian hampaissa

Valtteri Bottaksen tekemiset ovat harvoin herättäneet juuri mitään keskustelua Italiassa, mutta nyt kritiikki suomalaista kohtaan on yltynyt varsin huomattavaksi. Mercedeksen ylivoimassa katseet Hamiltonin pysäyttäjän etsimiseksi kohdistuvat täysin Bottakseen, kun kenenkään muun kalusto ei siihen anna mahdollisuutta.

– Kaikki on kiinni hänestä. Yritä voittaa Lewis, yritä laittaa vähän pippuria sekaan. Yritä esittää kuninkaan roolia. Morjens. Liian monesti hän on kuin mozzarellaa, liian harvoin parmesaania, taiteilee Corriere della Seran toimittaja Giorgio Terruzzi Red Bull -moottoriurheilusivustolla.

– (Bottas) muistuttaa (Rubens) Barrichelloa vanhoina hyvinä päivinä. Kykenemätön vapauttamaan intohimoaan ja häiriköimään kapteeniaan, Terruzzi jatkaa Corrieressa.

– Onni suosii rohkeaa, ja hän on liian arka lähdössä, jossa hänellä on ainoa oikea tilaisuus ohittaa Hamilton. Kohtalo rankaisi häntä: ansaitusta kakkostilasta nolla pistettä, arvostelee La Gazzetta dello Sportin Andrea Cremonesi.

– Hänen (Hamiltonin) pysäyttämiseen tarvitaan meteoriitti… siihen ei riitä Pirelli, tokaisi saman lehden Luigi Perna.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Valtteri Bottaksen dramaattinen rengasrikko pilasi suomalaisen päivän hetkessä.

Miksei Mercedes ottanut Hamiltonia renkaidenvaihtoon?

Toiseksi lopulta sijoittuneella Max Verstappenilla olisi ollut mahdollisuus jopa voittaa kisa, ellei olisi mennyt varikolle hakemaan uusia renkaita lopussa. Hamilton sai reippaan etumatkansa turvin pidettyä kärkipaikkansa maaliin asti.

ESPN:n Laurence Edmondson ja Nate Saunders pohtivat, miksei Mercedes ottanut Hamiltonia tukevassa johdossa renkaidenvaihtoon?

– Jälkiviisaana voi sanoa, että Mercedeksen olisi pitänyt ottaa Hamilton varikolle turvatakseen hänet samalta rengasongelmalta kuin Bottaksella oli ollut kaksi kierrosta aiemmin.

– Mercedes ei osannut odottaa Bottaksen vikaa, mutta hänen autossaan oli enemmän varoittavia merkkejä kuin Hamiltonilla. Se oli odotettavissa, koska Bottas oli viettänyt suurimman osan kisasta Hamiltonin takana rasittaen renkaitaan enemmän, ja data sanoi, että Hamiltonin renkaat olivat paremmassa kunnossa, kaksikko jatkaa.

BBC:n Andrew Benson kuvailee Silverstonen kisan loppua dramaattisimmaksi, jonka on koskaan nähnyt.

– Hamilton oli Mercedeksen tiimikaverinsa Bottaksen kanssa kruisailemassa ennalta arvattavissa olleeseen kaksoisvoittoon, kun helvetti pääsi irti viimeisillä kierroksilla.

Bottaksen putoaminen pisteiltä nosti Hamiltonin jo 30 pisteen etumatkalle.

– Vielä on ehkä 12 kisaa jäljellä – kukaan ei oikein ole varma siitä tällä koronaviruksen sotkemalla kaudella – mutta siitä huolimatta tuon eron kurominen kiinni Hamiltonin kyvyt omaavaa kuskia vastaan on erittäin paljon pyydetty, Benson tiivistää.

– Ikään kuin hänen luontainen lahjakkuutensa ei vielä olisi tarpeeksi, Lewis Hamilton näyttää hurmanneen itsensä rouva Fortunan. Hän muistaa onnekkaan seitsemännen voittonsa Silverstonessa aina, kirjoittaa brittilehti The Guardianin Gilles Richards.

Faenzan ylpeys nöyryytti Maranellon oria

Bottas ei kuitenkaan ollut italialaislehdistön suurin murhe. Siinä missä Charles Leclercin nähtiin tehneen jotain sankarillista yltäessään kolmossijalle, Sebastian Vettelin jääminen kymmenenneksi oli järkytys.

– Mamma mia, AlphaTauri ohitti Ferrarin, kauhisteli Autosprint-lehden entinen päätoimittaja Alberto Sabbatini Twitterissä, kun Pierre Gasly kuittasi Vettelin ohi.

– Kaikella kunnioituksella entistä Minardia kohtaan, mutta oli nöyryyttävää, miten AlphaTauri, faenzalainen auto ohitti Sebastian Vettelin punaisen. Näillä episodeilla on vahva symbolinen arvonsa. Se, että Gasly riisuu aseista nelinkertaisen mestarin, ei voi olla seurasta saksalaisen väitetystä motivaation puutteesta. Tiedämme kaikki sen, puolusti blogisti Leo Turrini.

Motorsport.comin saksalaistoimittaja Stefan Ehlen piti Charles Leclercin kolmatta sijaa melkoisena venymisenä, muttei pidä vertailusta Vetteliin, jonka tulokset ovat edustaneet enemmän Ferrarin heikon auton odotuksia.

– Tämä näkemys jättää huomioimatta kaikki tekniset ongelmat, jotka jäytivät Vetteliä Silverstonessa ensimmäisistä harjoituksista lähtien. Vettel ei koskaan päässyt vauhtiin. Hänen Ferrarin tallikaverinsa pääsi, Ehlen sanoo.

F1-kausi jatkuu samalla Silverstonen radalla tulevana viikonloppuna. Silloin ajetaan F1-sarjan 70-vuotisjuhlakisa.

Tuoreimmat aiheesta

F1