Australian GP:n herra ja hidalgo oli Ferrarin Charles Leclerc. 15 vuoden ajan uutta vapahtajaa odottanut italialaismedia alkaa viimeistään nyt syödä MM-sarjaa ylivoimaisesti johtavan monacolaisen kädestä, eikä se muissakaan maissa tunnu kovin kaukana olevan.
LUE MYÖS: Näitä et tv-lähetyksessä kuullut: Charles Leclerc ei halunnut jättää mitään sattuman varaan – Fernando Alonson juoni epäonnistui
LUE MYÖS: Ferrari-pomo lausui legendaariset sanat Red Bullin tilanteesta
LENTÄVÄ PRINSSI.
La Gazzetta dello Sportin etusivua ei tarvitse kovin kauaa silmäillä ennen kuin katse kiinnittyy näihin isoilla kirjaimilla painettuihin kahteen sanaan.
Pienemmällä präntillä lehti julistaa prinssin muistuttavan jo Michael Schumacheria, kuningasta.
– Leclerc on koko Italian poikaystävä. Hänellä on unelmien auto, ja hän tekee unelmista totta. Mahtava tyyppi, tallin sisäpiiriläisiin lukeutuva toimittaja Leo Turrini kirjoittaa.
– Leclercin kypsyys on vakuuttavaa. Hän hillitsee tunteensa ja hallitsee vastustajiaan. Hän haluaa kaiken. Tästä saatiin osoitus, kun hän kysyi useampaan kertaan nopeimman kierroksen perään. Kolmen kisan jälkeen ei ole enää mitään epäselvää: Leclerc on suurin suosikki mestariksi, Umberto Zapelloni näkee blogissaan.
– Se, että Leclerc on vahva, oli kaikilla tiedossa. Kaikki rakastavat häntä, Giorgio Terruzzi julistaa.
Myös BBC:n Andrew Benson korostaa, että lajipiirien tiedossa ollut Leclercin potentiaali alkaa nyt näkyä kaikille.
– Hän ei ole koskaan häpeillyt myöntää heikkouksiaan. Toisinaan hän on ollut liian kova itseään kohtaan. Mutta hänen virheensä ovat johtuneet siitä, että hän on joutunut yliyrittämään kompensoidakseen autonsa rajoitteita. Hän vei Ferrarinsa tuloksiin, joita se ei olisi ansainnut. Tämä on piirre, joka erottaa suuruudet niistä, jotka ovat vain erittäin hyviä. Tämän vuoden Ferrarilla yliyrittäminen ei ole enää tarpeen.
Auto Motor und Sportin Michael Schmidt antoi arviossaan Leclercille täyden kympin.
– Ferrari-kuljettaja esitti ylivoimaisen ja virheettömän suorituksen. Leclerc määritti tahdin haluamallaan tavalla. Red Bull -kuljettajilla ei ollut mitään mahdollisuutta. Kun heidän renkaansa alkoivat kuoriutua, Leclerc karkasi. Monacolaiselta nähtiin vakuuttavaa renkaiden hallintaa. Hän oli yksi harvoista, joka pystyi pitämään vasemman eturenkaan hyvässä kunnossa.
The Race -sivuston Edd Straw löysi myös parannettavaa, ja arvosana olikin "vain" yhdeksän. Syynä on kisan puolivälin tienoilla nähty tilanne, kun Max Verstappen kävi pääsuoralla hetkellisesti Leclercin edellä.
– Leclerc oli toisessa uusintalähdössä yli-innokas kaasun kanssa. Auto yliohjasi viimeiseen mutkaan. Hän kyllä hoiti homman, mutta tämä laskee hieman hänen arvosanaansa, koska tilanne olisi voinut maksaa kilpailun kärkipaikan.
Pysyykö Ferrari mukana kehitystyössä?
Eikä kehuja kohdisteta ainoastaan Leclerciin. Vuosikaudet resurssejaan hukkaan heittänyt Ferrari on kääntänyt kurssinsa komealla tavalla.
– Korskuva ori laukkaa, kun sen kilpailijat nilkuttavat. Alkamassa on uusi punainen aikakausi, Gazzettan F1-pomo Luigi Perna hehkuttaa.
– Leclerc taistelee kelloa ja itseään vastaan. Kuva Ferrarista on niin vahva, että tämä kaikki vaikuttaa jopa epätodelliselta, Corriere della Seran Daniele Sparisci hämmästelee.
– Jos kauden avausosakilpailu Bahrainissa osoitti Ferrarin paremmuuden, tämä oli silkkaa ylivoimaa. Uskon, että Ferrari voi vain itse menettää tämän maailmanmestaruuden, tallin entinen lehdistöpäällikkö Alberto Antonini kirjoittaa Formulapassion-sivuston blogissaan.
Ferrarin viimeisin maailmanmestaruus on vuodelta 2008, kun talli vei nimiinsä valmistajien MM-sarjan. Kuljettajien puolella viimeisin Ferrari-mestari on yhä ja edelleen Kimi Räikkönen vuodelta 2007.
– Maranellossa ei tietenkään saa puhua maailmanmestaruudesta, mutta miten siihen voi olla uskomatta, kun tulokset ovat tällaisia, Gazzettan Andrea Cremonesi lausuu ajatukset, joihin varmasti moni hänen maanmiehistään yhtyy.
– Täytyy jakaa kunniaa myös Mattia Binottolle, tallipäällikölle, joka on johtanut pitkää, vähintäänkin uuvuttavaa korpivaellusta, Gianluca Gasparini kiittelee niin ikään Gazzettan sivuilla.
Bensonin mukaan Ferrarin mestaruusmarssin tiellä on vielä yksi mutta.
– Heidän haasteensa on pysyä mukana kehitystyössä. Tässä Ferrari on epäonnistunut kolmella edellisellä kerralla, kun he ovat olleet mestarikandidaatteja, Benson kirjoittaa ja viittaa vuosiin 2012, 2017 ja 2018.
Mikä on Sainzin kohtalo?
Kaiken hehkutuksen keskellä tallin toiselle kuljettajalle Carlos Sainzille jää varsinkin italialaismediassa kirjaimellisesti statistin rooli.
– Ferrarilla on ykkös- ja kakkoskuski. Epäonnekas ja hermostunut Sainz ei kestä vertailua (Leclerciin), ja hänet on pakotettu tähdeltä näyttävän Charlesin juoksupojaksi, Giorgio Terruzzi kirjoittaa Corriere della Serassa.
– Tässä armon tilassa oleva Leclerc on nostanut riman tähtiin. Hierarkiat ovat taas täällä, Perna komppaa ja saa tulitukea oman osastonsa Mario Salvinilta:
– Sainzilla on käytössään kilpailukykyisempi auto kuin kertaakaan aiemmin, ja silti hän näyttää olevan suurimmissa ongelmissaan koskaan.
– Se, että Sainz nyt vaatisi Ferrarilla tasapuolista kohtelua Leclercin kanssa, tuntuu melkeinpä sopimattomalta, Terruzzi kirjoittaa.
Formula1.comiin kirjoittava Mark Hughes ei näe asiaa aivan näin mustavalkoisena.
– Harjoituksissa Sainz näytti olevan mahtavassa vireessä, ja veto vedolta hän näytti ensimmäistä kertaa tällä kaudella aivan yhtä nopealta kuin Leclerc.
Hughes muistuttaa, että Sainzilla oli viikonloppuna runsaasti huonoa tuuria. Aika-ajoissa Sainzin viimeisen osion ensimmäinen veto mitätöitiin, kun Fernando Alonson ulosajoa seuranneet punaiset liput aktivoitiin juuri ennen kuin hän ennätti maaililinjalle. Sainz olisi ollut nopeampi kuin edellään ajanut Leclerc.
Toisille vedoille lähdettäessä Ferrari ei meinannut saada Sainzin autoa käyntiin, ja näin Sainz joutui ajamaan lämmittelykierroksen liian kovaa. Huonosti valmistelluilla renkailla ei ollut edellytyksiä yhdeksättä sijaa ylemmäs.
Samojen ongelmien toistuttua vielä ennen kisaa, Sainzin autoon vaihdettiin viime hetkellä uusi ohjauspyörä, jota ei kuitenkaan ollut ohjelmoitu oikein. Käytössä olivat väärät kartat, ja avauskierros oli painajaismainen.
– Ohjauspyörän ongelmat ja vaikeasti lämmitettävissä kovissa renkaissa ollut huono pito pudottivat hänet 14. sijalle. Turhautuneena ja yrittäessään hyökätä hän pyörähti toisella kierroksella. Ero tallikaveriin ei olisi voinut olla suurempi, mutta ainoa eroavaisuus ei loppujen lopuksi näyttäisi olevan muuta kuin sähkövika.