Uusi F1-kausi alkoi sunnuntaina Bahrainissa. Kauteen kohdistuu suuria odotuksia, sillä monet toivovat suuren sääntömuutoksen tuovan samalla vaihtelua viime vuosilta tuttuihin voimasuhteisiin. Bahrainin GP:n osalta kansainvälisessä F1-lehdistössä kirjattiin isot plusmerkit kaikkien kolmen Ferrari-voimayksiköllä kulkevien tallien kohdalle.
LUE MYÖS: Tätä et kuullut tv:ssä: Charles Leclerciltä kylmäpäinen teko Bahrainin GP:n loppuhetkillä – "Jotkut taisivat saada sydänkohtauksen"
LUE MYÖS: Red Bull tyrmää huhut kuljettajiensa keskeytyksistä – asiantuntija vihjaa: talli kompastui talvitesteissä omaan näppäryyteensä
Charles Leclerc palautti Ferrarin voittokantaan yli 900 päivän ja 45 kilpailun mittaiseksi venyneen odotuksen jälkeen. Kyseessä on Ferrari-historian toiseksi pisin kuiva kausi kahden GP-voiton välissä.
Ei ihme, että ainakin osa italialaislehdistöstä äityi kisan jälkeen tavallistakin runollisemmaksi.
– F1:n uuden aikakauden aamurusko on yhtä punainen kuin Ferrari, Umberto Zapelloni maalailee blogissaan.
– Yhdessä vaiheessa tästä ehti jo tulla kielletty unelma, jotain mahdotonta saavutettavaksi, kun Red Bull ja Mercedes dominoivat. Mutta nyt se tapahtui kaikkein vakuuttavimmalla ja jännittävimmällä tavalla, jonka vain voi kuvitella, Gianluca Gasparini kirjoittaa La Gazzetta dello Sportissa.
Vaikka kaksoisvoittoon tarvitaan aina kaksi ja Carlos Sainz nousi Ferrari-uransa ”vaikeimman viikonlopun” päätteeksi kakkoskorokkeelle, italialaisten kultapoika on ehdottomasti Leclerc.
– Monet kysyivät: Leclerc? Hänen täytyy todistaa olevansa suuri mestari. Hän tarvitsi siihen yhden viikonlopun, sen ensimmäisen, kun hänellä oli käsissään super-Ferrari. Nyt hän tietää voivansa taistella ketä vastaan tahansa. Tie kohti huippua on vasta alkanut, Corriere della Seran Giorgio Terruzzi arvioi.
– Leclerc on kuljettaja, jollaista Ferrari on kaivannut aivan liian pitkään. Muistan vain yhden vastaavanlaisen kuljettajan, ja hänen nimensä oli Michael, Ferrarin entinen lehdistöpäällikkö Alberto Antonini hehkuttaa Formulapassion-sivuston blogissa.
Eivätkä Leclerc-kehut suinkaan rajoitu pelkästään Italiaan.
– Leclerc järjesti Verstappenille oppitunnin, hän löi Verstappenin rengas rengasta vastaan -taistelussa käyttämällä kaikkia mahdollisia keinoja hyväkseen. Sainz ei olisi voittanut Verstappenia vastaan. Hän oli lähempänä menettää kolmossijan Sergio Pérezille kuin viedä kakkossijan Verstappenilta, Auto Motor und Sportin Michael Schmidt kirjoittaa.
Myös BBC:n Andrew Benson on sitä mieltä, että Leclercin suorituksessa oli kaikkea.
– Se oli yhdistelmä vauhtia, kontrollia, kypsyyttä, kylmyyttä ja aggressiota.
Glenn Freeman toteaa The Race -sivustolla, että parhaan näytteen osaamisestaan Leclerc antoi kierroksella 17, pian sen jälkeen, kun Verstappen oli ohittanut hänet ensimmäisen kerran ykkösmutkan jarrutuksessa.
– Kun Verstappen puolusti johtoaan nelosmutkaan johtavalla suoralla, Leclerc meni ulkopuolelle ja pystyi jarruttamaan ajolinjalla. Hän sai jarrutuksen pitämään.
– Verstappen on ansainnut itselleen maineen F1:n kovimpana rengas rengasta vastaan -kilpailijana. Leclercillä oli siinä tilanteessa maailmanmestari sisäpuolellaan, ja häneltä löytyi sekä arviointikykyä että rohkeutta jarruttaa riittävän myöhään ja kääntää Red Bullin eteen. Se oli selkeästi ilmaistu: ”Jos kilpailen sinua vastaan ja mutka on mielestäni minun, käännän sisään.”
Verstappen kärsi kaksi tappiota
Useammassakin toimituksessa nähtiin teknisen vian vuoksi keskeyttäneen Verstappenin hävinneen Bahrainissa kahdesti.
– Nolla pistettä ja tappio kaksintaistelussa radalla, Gasparini kirjoittaa Gazzettassa.
– Jollekin, joka haluaa olla jatkuvasti muita edellä, tämä ei ollut parasta mahdollista elämää, Terruzzi komppaa blogissaan.
Verstappen ja Red Bull olivat monien papereissa suurimpia suosikkeja tähän kauteen lähdettäessä. Bahrainin jälkeen arvioita voi täsmentää ainakin siltä osin, että helpolla Red Bull ei tule missään tapauksessa pääsemään.
– Heillä on vastassaan levollinen, kovaa kilpaa ajava ja äärimmäisen nopea vastustaja, joka saattaa olla jopa vaikeammin lyötävissä kuin se, mitä heillä oli vastassa viime vuonna, Matt Beer uumoilee The Racessa.
Benson puolestaan huomauttaa, että kauden avausviikonloppu jätti Red Bullin osalta toivomisen varaa muutenkin kuin vain kisan loppuvaiheiden keskeytysten kohdalla.
– Max ei tykännyt auton tasapainosta, hän valitti strategiasta ja sanoi katuvansa sitä, että noudatti ohjeita.
Toivomisen varaa on myös Mercedeksellä, jolle sijat kolme ja neljä olivat toki tuntuva torjuntavoitto.
– He saattoivat vain minimoida vahingot. Hopeanuoli ei ole vielä voittaja-auto, Schmidt toteaa.
– Parasta Mercedeksen kannalta on, että tällä he saivat ostettua itselleen aikaa. Hamiltonin mukaan kurssia ei korjata hetkessä, mutta heillä on jo nyt hyvä pistepotti koossa, varsinkin verrattuna Red Bullin pyöreään nollaan, The Racen Valentin Khorounzhiy kirjoittaa.
Magnussen ja Bottas säväyttivät
Isojen tallien ja kärkisijojen takana otsikot varastivat luonnollisesti Haas ja Alfa Romeo, jotka molemmat osoittivat jo Bahrainissa hyödyntäneensä suuren sääntömuutoksen tarjoaman mahdollisuuden ja ottaneensa huiman harppauksen suorituskyvyssä.
Monet olivat erityisen iloisia Kevin Magnussenin viitossijasta, varsinkin kaiken sen jälkeen, miten tanskalainen menetti – pääosin taloudellisista syistä – paikkansa Haasilla kauden 2020 päätteeksi. Hän palasi talliin vain puolitoista viikkoa ennen kauden avauskisaa, kun yhteistyö venäläisen yhteistyökumppanin ja kuljettaja Nikita Mazepinin kanssa katkaistiin.
– Tallipäällikkö Günther Steiner teki oikean valinnan. Magnussen ajoi mahtavan kisan ja ansaitsi viidennen sijansa. Tanskalaisen suoritus oli samalla varoitus Mick Schumacherille, jota arvioidaan nyt uutta tallikaveriaan vastaan. Nyt Mick tietää, missä rima on, saksalainen Schmidt varoittaa maanmiestään.
Ruudusta 12 kisaan startannut Schumacher ajoi ruutulipulle sijalla 11.
– Bahrain oli satumainen paluu Magnussenille, ja kaikki merkit viittaavat siihen, että tälle on luvassa jatkoa. Tämä on vain ja ainoastaan hyvä asia F1:lle, Josh Suttill iloitsee The Racessa.
Suttill on iloinen myös Valtteri Bottaksen puolesta, joka ajoi Alfa Romeo -debyytissään komeasti kuudenneksi.
– Ensimmäinen viikonloppu osoitti, että Bottas on valmis siihen haasteeseen, jonka pienempään talliin siirtyminen tuo mukanaan.