Red Bullin Daniel Ricciardon selviytyminen voittajaksi formula ykkösten Monacon GP:ssä pahasti alitehoisella autolla herätti kansainvälisessä F1-lehdistössä vertailua lajin vastaaviin ihmepelastumisiin. Myös Ferrarin tilanne MM-taistelussa mietitytti toimittajia.
Ricciardo piti Monacossa komentoa jokaisista harjoituksista aika-ajoihin ja lähtövalojen sammumisesta ruutulipulle, mutta taustalla oli vakava huoli auton pääsemisestä maaliin asti. Aussikuski hukkasi Red Bullistaan kineettistä energiaa kierrättävän MGU-K:n, minkä takia moottorista puuttui yhtäkkiä neljännes tehosta.
Lisäksi Ricciardo ei pystynyt käyttämään lainkaan kahta isointa vaihdetta, joista Monacon hitaalla radalla lähinnä seitsemäs vaihde olisi ollut tarpeeseen. Hän kuitenkin sinnitteli maaliin voittajana ennen Ferrarin Sebastian Vetteliä, joka kavensi MM-sarjan kärjessä eron 14 pisteeseen kolmanneksi jääneeseen Mercedes-kuski Lewis Hamiltoniin.
Suomalaisista Kimi Räikkönen oli neljäs ja Valtteri Bottas viides. Heidän saamaansa kritiikkiä käydään läpi tämän artikkelin lopussa.
Schumacher 1994 vai Senna 1992?
Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner onnitteli kisan jälkeen ongelmista huolimatta viileästi voittoon ajanutta Ricciardoa vertaamalla tätä lajilegenda Michael Schumacheriin. Autosport-lehden Edd Straw’n mukaan vertaus ei välttämättä ole täysin yliampuvaa hypetystä.
– Australialaisen toteutus oli niin täydellinen, että Horner rinnasti Ricciardon ongelmien hallinnan Schumacherin kuuluisaan ajoon kakkossijalle vuoden 1994 Espanjan GP:ssä jumituttuaan viidennelle vaihteelle. Liioittelua? Jotkut ajattelevat niin, mutta tässä oli väläys Schumacherin saavutuksesta, Straw pohtii.
– Mitä sitten Ricciardo teki muuta kuin parkkeerasi joukon keulille radalla, jolla ohittaminen on likipitäen mahdotonta. Ennen kaikkea hän hankki itsensä ykköspaikalle, Straw lisää.
LUE MYÖS: Daniel Ricciardon autosta puuttui valtavasti tehoa – vaikutti myös jarrujen toimintaan
BBC:n Andrew Benson huomauttaa, että tämän kaltaisen tilanteen hallinta 50 kierroksen ajan ennen helpotuksen henkäystä vaatii kuljettajalta todella paljon.
– Vaikka myöntäisimme faktan, että kaikki kuskit olivat äärimmäisessä kisanhallintamoodissa – eli toisin sanoen ajoivat hitaasti – renkaiden säästäminen ja hänen suorituksensa homman pitämiseksi kasassa olivat erinomaista. Tämän tyylinen lahjakkuus on aliarvostettua huipputason F1-kuskeissa, Benson muistuttaa.
Bensonilla oli kuitenkin mielessään parempi vertailukohta F1-historiasta kuin Schumacher.
– Osuvampi analogia saattaisi olla Ayrton Sennan kuuluisa voitto Monacossa vuonna 1992, jolloin Nigel Mansell menetti kärkipaikan jouduttuaan varikolle renkaan puhkeamisen takia ja palasi sitten brasilialaisen McLarenin taakse. Huolimatta siitä, että hän oli viisi sekuntia kierrosta kohti nopeampi, Mansell ei löytänyt tietään ohi, Benson muistelee.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Mitä Vetteliltä halutaan?
Sebastian Vettelille voittoon nouseminen olisi ollut suunnattoman arvokas lisä, sillä nykyisen 14 pisteen sijaan hän voisi nyt olla vain seitsemän pisteen päässä MM-sarjaa johtavasta Hamiltonista. Saksalaisen Die Welt -lehden Burkhard Nuppeneyn mukaan Vettelille ei kuitenkaan jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin tyytyä kakkossijaan.
– Se todistettiin taas kerran, että ruhtinaskunnan riskialttiilla katuradalla paalupaikka tarkoittaa lähes varmaa voittoa. Vaikka Sebastian Vettel ei jättänyt kiveäkään kääntämättä 78 kierroksen aikana kakkosruudusta lähtiessään, se ei hyödyttänyt heppenheimilaista. Tämän takia Ferrari-kuskille ei ollut mitään todellista syytä olla ärtynyt kakkossijaa, Nuppeney näkee.
Italiassa rammalle härälle häviäminen otti silti koville, ehkä juuri MM-taisteluun vaadittavan pistetehtailun takia. Autosprint-lehden toimittaja Maurizio Voltini otti kisassa kantaa ihmettelyihin siitä, ettei Vettel edes yrittänyt nousta voittoon.
– Nyt he kritisoivat Sebia siitä, ettei hän yrittänyt. Bakussa he kritisoivat vastakkaisesta syystä. Mitä he oikein haluavat? Voltini twiittasi kenties tv-lähetyksessä esitettyihin kommentteihin viitaten.
LUE MYÖS: Sebastian Vettel manasi ohittamisen vaikeutta Monacossa: "Hyvä kärjessä ajavalle"
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sky Sports Italian asiantuntija ja blogisti Leo Turrini piti tärkeimpänä Vettelin kannalta, että pistetappioiden kierre Hamiltonille katkesi vihdoin. Hän kuitenkin ennustaa kesästä raastavaa aikaa Ferrari-faneille.
– Voittaja on se, joka onnistuu paremmin kehitystyössä. Ja joka tekee vähemmän virheitä, Turrini sanoo blogissaan.
Motorsport.comin italialaistoimittaja Roberto Chinchero näki Kanadan osakilpailuun lähdettäessä kolme syytä positiivisuuteen: Vettel onnistui saavuttamaan Hamiltonia kolmella MM-pisteellä, Ferrari selvisi kuivin jaloin FIA:n aloittamasta tutkinnasta sen epäiltyä akkuhuijausta kohtaan ja että Vettelille voidaan asentaa uusi moottoripäivitys Montrealiin. Miinuspuoli löytyi tällä kertaa Kimi Räikkösestä, joka ei onnistunut viemään Hamiltonilta enempää pisteitä.
– Toisaalta Kimi Räikkösen suoritus ei ollut kisassa (kuten ei aika-ajossakaan) sellaista Jäämiestä, joka viime vuonna nosti itsensä johtajan asemaan, Chinchero toteaa.
Bottas hetken jopa voittajasuosikki
Suomalaisten kisa kärkikolmikon takana oli varsin turhauttavaa peräkkäin ajelua. Valtteri Bottaksen toiveet palkintosijasta heräsivät kuitenkin henkiin varsin pitkään jatkuneen varikkokäynnin odottamisen jälkeen. Hyperpehmeillä renkailla vaikeuksissa ollut Mercedes vaihtoi Bottakselle muista poiketen kovimmat renkaat, mikä nosti hetkellisesti hänen osakkeitaan.
– Kärkinelikko oli ultrapehmeillä, kun Bottas valitsi superpehmeät, jotka toimivat tehokkaammin. Yhdessä vaiheessa hänelle kerrottiin, että neljän edellä ajavan kuskin on ehkä pakko pysähtyä uudelleen, mikä nosti odotuksia hänen odottamattomasta voitostaan, muistuttaa Autosportin Edd Straw.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Italialaislehti La Gazzetta dello Sport antoi molemmille suomalaisille arvosanaksi kuutosen.
– Unohdetaan kisa, mutta aika-ajossa hänen piti voittaa Hamilton. Hän ei voittanut, lehti toteaa Räikkösestä.
– Ei ollut missään vaiheessa hyvässä vauhdissa harjoituksissa, aika-ajossa tai kisassa. Ei hyvä. Jos hän haluaa jatkosopimuksen, hänen täytyy antaa enemmän, Gazzetta arvosteli Bottasta.
Britannian Sky Sportsin arviot olivat samansuuntaisia. Räikkönen tosin sai numeroksi seitsemän ja Bottas 6,5.
– Kimi Räikkönen tunsi olonsa ryöstetyksi 12 kuukautta sitten, mutta suomalainen ei ollut tänä viikonloppuna mukana taistelussa. Hänen täytyi tyytyä nelossijaan aika-ajossa, puoli sekuntia paalusta ja kaksi kymmenystä tallikaveristaan Vettelistä, kun hänen kisansa oli enemmän Valtteri Bottaksen pitämistä takana kuin edellä ajaneiden haastamista, sivusto kuvaa Räikkösen kisaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sky Sports huomioi niin ikään Bottaksen parantuneen vauhdin renkaidenvaihdon jälkeen. Yhdessä vaiheessa nopeimpia kierroksia takonut suomalainen jäi kuitenkin taas lopussa muiden vauhdista.
– Lopussa Ricciardo ja kumppanit onnistuivat pidentämään stinttejään ja Bottas putosi, itse asiassa yli kymmenellä sekunnilla, missä hän maksoi hintaa pettymyksellisestä aika-ajosta.
LUE MYÖS: Kimi Räikköseltä tyly tuomio Monacon F1-kisasta: ”Turha edes yrittää ohi”
F1-kausi jatkuu Kanadan Montrealissa yhden väliviikonlopun jälkeen.