Paljon voi muuttua yhdessä viikossa. Ferrarin yllätysnousu valmistajien MM-sarjan kärkeen, Mercedeksen täydellinen katastrofi sekä Kimi Räikkösen tilanne ja Lewis Hamiltonin kiukuttelu nousivat puheenaiheiksi kansainvälisessä F1-mediassa Itävallan GP:n jälkeen.
Sebastian Vettel nousi kolmen lähtöruudun rangaistuksestaan huolimatta MM-taulukon kärkeen, kun sekä Valtteri Bottaksen että Lewis Hamiltonin Mercedes-autot pettivät kesken kisan. Voittoon ajoi kuitenkin kaikkien yllätykseksi Red Bullin kotiradalla Max Verstappen ennen sisukkaasti taistellutta Kimi Räikköstä.
Ennen kuin pureudutaan Ferrarin ja Mercedeksen välisen MM-taistelun raportointiin, on syytä nostaa esiin reaktioita Verstappenin uran neljännestä voitosta. Hollannin ollessa ilman omaa kotikisaansa peräti 20 000 oranssiin pukeutunutta fania otti Red Bull Ringin haltuunsa ja sai lopulta juhlia sankarinsa voittoa.
– Max Verstappen täynnä epäuskoa Itävallan GP:n voittonsa jälkeen, otsikoi yhtä lailla ällistynyt De Telegraaf -lehti.
– Limburgilainen hyötyi täyden oranssiksi värjätyn katsomon edessä aikaisesta renkaidenvaihdosta ja Mercedeksestä, jonka kuskeista Valtteri Bottas ja hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton epäonnistuivat, totesi puolestaan Nederlandse Omroep Stichting.
– Verstappen piti, kiitos loistavan varikkotiiminsä, Ferrarin Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin takanaan Red Bullin kotikisassa, NOS jatkoi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Räikkönen ansaitsi Ferrarin kunnioituksen suorituksillaan
Päähuomio on silti MM-taistelussa, jossa Ferrari otti yllättäen haltuunsa sekä kuljettajien että valmistajien MM-kärkipaikan kakkos- ja kolmostiloillaan.
Italialainen urheilun jättilehti La Gazzetta dello Sport julisti perjantain numerossaan, että Räikkösen ura Ferrarilla päättyy tähän kauteen ja suomalainen tekee tilaa nuorelle Charles Leclercille. Maanantaiaamuna takki ei ollut asian suhteen kääntynyt, mutta Räikköselle riitti kehuja.
– Näimme Kimin, jolla oli henkilökohtaista kostettavaa. Emme ole nähneet häneltä tällaista lähtöä vuosisatoihin, Pino Allievi Räikkösen huimasta ampaisusta Mercedesten väliin.
– Ja yritys ohittaa Hamilton ulkopuolelta oli kaunis. Hänellä oli kuitenkin keskivaihe, jossa hän ei ollut niin päättäväinen. Kymmenen kierrosta ennen maalia häntä käskettiin hyökkäämään eikä hän tehnyt tarpeeksi, Allievi jatkaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Gazzettalle kuskiarviot tällä kertaa kirjoittanut Luigi Perna antoi Räikköselle arvosanaksi kahdeksan ja Vettelille seitsemän.
– Livahti Mercedesten väliin ja kärsi Red Bullin hyökkäyksestä, mutta sen jälkeen oli supervauhdissa. Jos hän vain olisi ajanut näin ensimmäisestä kisasta lähtien… Perna pohtii Räikkösestä.
Myös Ferrarin päätös olla puuttumatta kuskien järjestykseen sai kiitosta Gazzettalta. Sebastian Vettel ajoi kiltisti kolmantena maaliin, vaikka olisi kuskien MM-taistelussa tarvinnut Räikköstä enemmän kolmea lisäpistettä.
– Oliko oikein, ettei Räikköstä pyydetty antamaan paikkaa Vettelille? Kyllä. Radalla, jolla Jean Todt pyysi vuonna 2002 äärimmäistä (ja tarpeetonta) uhrausta Rubens Barrichellolta, Maurizio Arrivabene ei pyytänyt Kimiä antamaan sijaa Sebille, Umberto Zapelloni toteaa.
– Tänään sanon hänelle (Arrivabenelle), että hän teki oikein kunnioituksesta kuskia ja lajia kohtaan. Toivoen, ettei hänen täydy muutaman kuukauden päästä valittaa mestaruuden karkaamista sillä mitalla. Tämän päivän Kimi ei olisi ansainnut tallimääräystä.
Sport Mediaset -sivustolle kirjoittava Luca Budel näkee Ferrarin kuskitilanteessa jopa pientä heilahdusta Räikkösen suuntaan kovien huhujen keskellä.
– Ferrarin täytyy nyt hallita ongelmaa, joka on Kimi Räikkönen. Hylkäämisensä jälkeen vaalea kuski on osoittanut yhtäkkiä olevansa taas korskuvan orin edellinen maailmanmestari otettuaan toisen peräkkäisen palkintosijan jättämällä taakseen kompastelevan tallikaverinsa, Budel näkee.
LUE MYÖS: Sebastian Vettel puoltaa Ferrarin tiimipäätöstä: ”Kimi painoi niin kovaa kuin pääsi”
Mercedes lietsoi oman Harmagedoninsa
Mercedeksen pahin tekninen romahdus koko sen vuonna 2014 alkaneen valtakauden aikana suisti Lewis Hamiltonin pisteellä Vettelin taakse kuljettajien MM-taulukossa ja tiimin kymmenen pistettä Ferrarin alapuolelle valmistajien pisteissä.
Kesän piti olla Hopeanuolelle aikaa, jolloin se alkaa tehdä pesäeroa lähimpään vastustajaansa, mutta suunta onkin ollut yllättäen alaspäin. Italiassa Mercedeksen luotettavuusongelmat otettiin toki kernaasti vastaan.
– Lähimenneisyydessä se on aina ollut Ferrari, joka on pelännyt enemmän luotettavuutensa puolesta, mutta tänään jopa Mercedeksellä aiemmat itsestäänselvyydet ovat mennyttä, kommentoi Motorsport.comin italiankielisen sivuston toimittaja Roberto Chinchero.
– Mercedeksen uusi voimayksikkö on tuonut hevosvoimia, mutta myös ongelmia. Ja täydellinen päivä Hamiltonin otettua kärkipaikan ennen Bottasta muuttui painajaiseksi, oikeastaan todelliseksi helvetiksi, arvioi Zapelloni Gazzettassa.
Apokalyptisia vertauksia löytyi myös muualta. Brittilehti Autosport kysyi otsikossaan: Miten Mercedes järjesti oman Harmagedoninsa? Kyse kun oli paljon muustakin kuin pelkästä teknisestä romahduksesta.
– Mercedes ampui itseään jalkaan käsittämättömästi yhdistelmällä, jossa oli epäluotettavuutta, renkaiden kulumaa ja ennen kaikkea jälleen yksi strateginen virhe. Ei ihme, että tallipomo Toto Wolff kuvasi sitä tiimin surkeimmaksi päiväksi, Edd Straw kirjoittaa Autosportin sivuilla.
Virheellä hän tarkoittaa Mercedeksen lamaannusta Bottaksen keskeytyksen aikaan. Red Bull tuli salamana vaihtamaan renkaat, mutta Hamiltonin kohdalla taktinen nukahdus maksoi kärkipaikan.
BBC:n Andrew Benson toteaa kolumnissaan, että sanonta ”viikko on pitkä aika politiikassa” pätee näköjään yhtä hyvin formula ykkösiin.
– Seitsemän päivää sitten fokus oli Ranskan GP:n jälkeen Vettelissä ja siinä, kävikö hänen pieni mutta ratkaiseva virheensä kalliiksi MM-taistelussa Hamiltonia vastaan. Seuraavana sunnuntaina huomio on hyvin paljon Mercedeksessä yhden tiimin huonoimman kisan jälkeen.
Olisiko Ferrari heittänyt Brawnin bussin alle Schumin rauhoittamiseksi?
Jo tulevana viikonloppuna ajettava Britannian GP täydentää lajin historiassa ensimmäistä kertaa ajettavan kolmen peräkkäisen viikonlopun rupeaman. Silverstonessa Mercedes ja Hamilton ovat jälleen selviä voittajasuosikkeja.
– Hamiltonilla on ollut tapana löytää Silverstonesta paikka haavojen parantamiseen. Hän on voittanut siellä viimeiset neljä vuotta, ja Mercedes on jälleen tänä vuonna vaikea lyötävä siellä, BBC:n Benson arvelee.
Vaikka Mercedeksen viikonloppu saattoi näyttää sattumankin kautta pahemmalta kuin tilanne oikeasti on, Lewis Hamiltonin reaktio taktiseen lipsahdukseen herätti huomiota. Miksi tähtikuski jatkoi päästrategisti James Vowlesin pahoitteluiden jälkeen tallin sättimistä tiimiradiossa ja oliko ylipäänsä lainkaan tarpeellista esittää kuskille anteeksipyyntöä julkisesti?
– Olin hiukan vaivaantunut siitä, että James Vowles pakotettiin toistuvasti tunnustamaan virheensä julkisesti, toteaa Daily Mailin Jonathan McEvoy.
– Ehkä se oli järkevä keino saada Hamilton tyhjentämään ajatuksensa, vaikka niin ei lopulta käynytkään, vaan sen sijaan hän jatkoi itsesäälivää radioviestittelyään.
– Mutta oliko se reilua Vowlesia kohtaan? Jos voitat ja häviät tiiminä, eikö Mercedeksen pitäisi odottaa, että Hamilton keskittyy työhönsä ilman, että heittelee kokeneita tiimin jäseniä bussin alle? McEvoy kysyy
– Ja viimeinen retorinen kysymys. Olisiko Ferrari, tuohon aikaan yhtä hyvin menestyksessä rypenyt tiimi, tehnyt Ross Brawnista radiomarttyyrin lievittääkseen Hamiltoniin rinnastettavan Michael Schumacherin raivoa?
Niinpä.