Valtteri Bottas tarrautui ainoaan vaihtoehtoonsa: Lewis Hamilton ei saanut hetken rauhaa, Mercedes varoitti kuljettajiaan – "Se oli heidän päätöksensä"

17.56250808
Julkaistu 03.08.2020 07:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Britannian GP:n loppuvaiheilla sattunut rengasrikko kävi Valtteri Bottakselle kalliiksi. Toinen sija vaihtui 11. sijaan, ja tallikaveri Lewis Hamilton kasvatti MM-johtonsa 30 pisteeseen.

LUE MYÖS: Renkaat räjähtelivät Britannian GP:ssä: Lewis Hamiltonilla kävi hillitön munkki, Valtteri Bottakselle totaalinen katastrofi

Toisesta lähtöruudusta kilpailuun ampaissut Bottas tiesi startin parhaaksi mahdollisuudekseen lyödä Hamilton, ja hän pääsikin lähtövalojen sammuttua liikkeelle hieman Hamiltonia paremmin. Hamiltonilla oli kuitenkin ensimmäiseen mutkaan tultaessa parempi ajolinja, joten Bottaksen oli päästettava tallikaveri edelleen.

52 kierroksesta koostuneen kilpailun alku oli sekava. Kaksi turva-autojaksoa ensimmäiseen 18 kierrokseen tarkoitti sitä, että lähtövalojen sammumista seuranneiden 35 minuutin aikana ajettiin kilpaa vain kahdeksan kierroksen ajan.

Kun käytännössä kaikki kuljettajat kävivät jälkimmäisen turva-autojakson aikana vaihtamassa alle kovat renkaat, selvää oli, että ilman yllätyksiä Bottaksen mahdollisuudet tulisivat olemaan vähissä.

Kärjessä ajanut Hamilton ja toisena ollut Bottas karkasivat kolmanena olleelta Red Bullin Max Verstappenilta, ja Mercedes-kaksikon välinen ero oli läpi kilpailun alle kahden sekunnin luokkaa.

Hamilton oli kilpailun jälkeen jopa hieman ihmeissään, että Bottas antoi hänelle niin paljon painetta.

– Yritin säästää renkaita parhaan kykyni mukaan. Valtteri antoi paljon painetta stintin alussa. Niissä paikoissa, joissa normaalisti olisin säästänyt renkaita, pystyin säästämään vähemmän, ettei hän pääsisi DRS-etäisyydelle.

Ainoa vaihtoehto

Tallipäällikkö Toto Wolff sanoi kilpailun jälkeen, että Hamilton ja Bottas ajoivat kilpaa jopa hieman kovemmin kuin talli olisi halunnut. Wolff teki kuitenkin selväksi, ettei heillä ollut aikomustakaan puuttua kuljettajiensa tekemisiin.

– Varoitimme heitä siitä, että renkaiden pitäisi kestää loppuun. He molemmat tiesivät, että voisivat menettää ykkös- tai kakkostilan, jos renkaat pettäisivät. He ovat kokeneita kavereita. Se oli heidän päätöksensä sen jälkeen, kun olimme antaneet neuvomme. En halua puuttua kilvanajoon. Emme voi sanoa Valtterille niin, että "rauhoitu, ajellaan rauhassa loppuun". Emmekä tehneet niin.

Bottaksen mukaan Hamiltonin painostaminen oli hänen ainoa mahdollisuutensa kilpailussa. Hän oli radalla vain voittamassa.

– Jos olisin vain kruisaillut siinä takana, ei olisi ollut mitään mahdollisuutta. Totta kai yritin pistää painetta, mutta samalla myös koetin säästää renkaita niissä paikoissa, joissa niitä kannattaa säästää – varsinkin vasenta etu- ja takarengasta. Koetin vain laskelmoida, mikä on optimaalista. Pyrin antamaan painetta, että jos Lewis tekee pienen virheen tai jotain tapahtuu varikkopysähdyksessä, niin sitten olisi mahdollisuus, Bottas kertasi kisan jälkeen MTV Urheilulle.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas purki suomalaisten tunteet yhteen murjaisuun: "Tallikaverilla kävi aika hyvä tsägä – taas"

42. kierroksella Bottas oli 2,7 sekunnin päässä Hamiltonista. Hän raportoi tallilleen, että vasen eturengas tärisee voimakkaasti.

– En ole tietenkään ennustaja. En voi tietää, mitä kisan lopussa tapahtuu ja kuinka pitkään renkaat oikeasti kestää. Visuaalisesti en nähnyt mitään rikkoa renkaassa. Se alkoi täristä enemmän siinä kisan aikana. Mutta sitä ei vaan tiedä, kestääkö se vai eikö. Nyt kävi näin. Emme uskoneet, että näin voisi käydä.

Kierrosten 43–49 aikana Bottaksen ero Hamiltoniin kasvoi kahdeksaan sekuntiin. Sitten, juuri kun 50:s, kolmanneksi viimeinen kierros oli alkanut, vasen eturengas hajosi.

– Suunnitelma viimeiselle neljännekselle oli vain pitää painetta, mutta se renkaiden tärinä alkoi olla aika kovalla tasolla. Sen takia alkoi tulla takkiin siinä lopussa, enkä pystynyt enää antamaan painetta. Piti alkaa laskelmoida riskejä: mieluummin ottaa kakkospaikan kuin hajottaa auton. Mutta rengas hajosi, Bottas sanoi.

Bottas joutui ajamaan koko radan läpi todella hitaasti ja käymään vielä sen jälkeen varikolla. Sijoitus vaihtui 12:nneksi. Lopputuloksissa Bottas oli 11:s, kun myös hänen edelleen nousseen McLarenin Carlos Sainzin vasen eturengas hajosi.

Romu aiheuttajana?

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Video: Lewis Hamilton ajoi ruutulipulle rikkinäisellä eturenkaalla.

Viimeisen kierroksen alkaessa myös Hamiltonin vasen eturengas hajosi, mutta hänen johtomarginaalinsa toiseksi nousseeseen Verstappeniin oli riittävä, ja britti pääsi juhlimaan kolmatta peräkkäistä voittoaan, kaikkiaan jo seitsemättä kotiradallaan Silverstonessa.

Myöskään Hamilton ei ollut huomannut renkaassaan mitään tavanomaisesta poikkeavaa. Hän oli täysin varma, että rengas kestäisi loppuun asti.

Paitsi Hamilton myös Wolff uskovat, että radalla ollut romu oli yksi osatekijä kilpailun lopussa nähtyihin rengasrikkoihin. Wolffin mukaan Red Bull -pomo Christian Horner oli huomannut myös Verstappenin renkaissa "viiltoja".

– Olen vakuuttunut siitä, että se johtui todennäköisesti radalla olleesta romusta. Yksi auto, se taisi olla Kimi (Räikkönen), menetti etusiipensä. Radalla oli turva-autojaksosta lähtien romua Maggots- ja Becketts-mutkissa. En usko, että sitä siivottiin, Hamilton sanoi.

LUE MYÖS: Kimi Räikkönen kävi tiimiradiossa harvinaisen kuumana: "Se on v***u liian myöhäistä nyt!"

Räikkönen rikkoi etusiipensä juuri Maggots-mutkaan, kaksi kierrosta ennen Bottaksen rengasrikkoa.

Se, että niin Bottaksen, Sainzin kuin Hamiltonin autosta hajosi vasen eturengas, johtui Wolffin mukaan siitä, että juuri siihen kohdistuu Silverstonessa kaikkein eniten rasitusta.

Kisan alkuvaiheilla keskeyttäneen AlphaTaurin Daniil Kvjatin kohdalla periksi antoi oikea takarengas.

Tuoreimmat aiheesta

F1