F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen suoritus alleviivasi Lewis Hamiltonin plussatason ajon – Italiassa heitetty jo kirves kaivoon

16.1.47584616
Lewis HamiltonHOCH ZWEI/Pool/REUTERS/ All Over Press
Julkaistu 13.07.2020 15:20
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Lewis Hamiltonin nousu mukaan MM-taisteluun ja Ferrarin sysimusta kisastartti olivat F1-sarjan historian ensimmäisen Steiermarkin GP:n pääpuheenaiheita kansainvälisessä lehdistössä.

Hamilton nousi voitolla kuuden pisteen päähän MM-sarjaa johtavasta Valtteri Bottaksesta, joka otti toisessa Itävallan radalla ajetussa osakilpailussa avausvoittonsa perään kakkostilan. Ferrarin Charles Leclerc ja Sebastian Vettel kolaroivat toisensa ulos heti avauskierroksella. Red Bullin Max Verstappen oli kolmas.

MTV Urheilu kokosi yhteen puheenvuoroja eri puolilta Eurooppaa.

ITALIA:

Luigi Perna, La Gazzetta dello Sport:

– SF1000 on hidas eikä sillä ole tulevaisuutta. Binotton tiimin sekaannus on ilmeistä, ja MM-haaveet näyttävät menneen jo nyt. Näyttää kuin olisimme palanneet hybridimoottorien aikakauden alkuun, jolloin Ferrarin vuoden 2014 auto F14T laahusti tähtien välisen etäisyyden päässä Mercedeksestä.

Alberto Antonini, FormulaPassion.it

– Väistämätön kehä on auennut Ferrarilla. Pelkkä korjaus ei riitä. On tarpeellista aloittaa jälleenrakennus. Miten tämä punainen auto voi olla vielä huonompi kuin se, joka esiteltiin talvitesteissä? Nyt on liikkeellä huhuja (eivätkä ne ole ulkopuolelta), että ratatoimintojen johto on tarkastelun alla sisäisen järjestyksen puutteen takia.

Leo Turrini, blogisti:

– Epäedustava auto luo todella epämukavan olon. Eikä auta, että Mattia Binottolta – joka näyttää koko ajan enemmän ja enemmän evankeliumin Quiriniukselta – kuullaan, etteivät ongelman seuraukset ole vielä selvillä.

Umberto Zapelloni, La Gazzetta dello Sport:

– Red Bull ei ole vielä voittamattoman Mercedeksen tasolla, vaikka Verstappen yritti estää Bottaksen viimeistä hyökkäystä keinolla millä hyvänsä. Joka tapauksessa riittää, että näkee eron Maxin ja (tallikaveri Alexander) Albonin välillä, niin ymmärtää, kuinka paljon Verstappenin oma panos siinä oli.

Alberto Sabbatini, Autosprintin entinen päätoimittaja:

– On selvää, kuinka kaukaa Leclerc tuli eikä hänellä ollut edessään tai ympärillään lainkaan tilaa. Vakava virhe!

Maurizio Voltini, Autosprint:

– Steiermarkissa karma iski tarkka-ampujan sihdillä ja osoitti, miten epäoikeutettua tietty kritiikki Vetteliä kohtaan oli. On valitettavaa, että tämä johti molempien Ferrarien keskeytykseen.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

ISO-BRITANNIA:

Mark Webber, Twitter:

– On olemassa F1-taso ja sitten on F1-plussataso. Lewis on/oli omassa liigassaan. Ja kuka tahansa heittää, että ”helppoa, hänellä on paras auto”, niin älkää kiitos kommentoiko.

Andrew  Benson, BBC:

– Bottas alleviivasi Webberin (yllä olevan) pointin. Oltuaan ongelmissa matalien rengaslämpöjen ja lasiksi jäätyneiden jarrujen kanssa, mikä on osa märällä ajamista, suomalainen oli 1,4 sekuntia (Hamiltonia) hitaampana aika-ajojen neljäs. Siitä lähtien Hamiltonin piti vain saada hyvä lähtö, ja kisa oli käytännössä voitettu. Sen hän tekikin.

Matt Morlidge ja James Galloway, Sky Sports:

– Nyt Lewis Hamiltonin jahti seitsemännestä maailmanmestaruudesta on kunnolla käynnissä. Jos dominoivaa ja näennäisen rauhallista kisapäivän suoritusta voidaan kutsua oppikirjamaiseksi, niin yksikään käsikirja ei olisi onnistunut kertomaan, miten Hamilton onnistui ottamaan paalupaikan 1,2 sekunnilla niin julmassa märän kelin aika-ajossa.

– Tämä oli askel taaksepäin Valtteri Bottakselle, kun ottaa huomioon hänen kauden aloituksensa viikkoa aiemmin. Bottas oli hulppeat 1,4 sekuntia perässä Hamiltonia aika-ajossa samalla Mercedes-autolla, mikä johtui hänen mukaansa siitä, ettei hän saanut tarpeeksi lämpöä renkaisiinsa ja jääkylmistä jarruista. Hän johtaa yhä MM-sarjaa, mutta haluaa onnistua paremmin.

Luke Slater, The Telegraph:

– Steiermarkin GP näytti, että F1-kausi 2020 näyttää huolestuttavasti jälleen yhdeltä Mercedeksen murskaavalta dominanssilta. (Red Bull) pysyi jotenkin mukana yhdellä kierroksella, mutta oliko se tarpeeksi lähellä, että MM-taistelua olisi realistinen muidenkin kuin Hamiltonin ja Bottaksen välillä. Sunnuntain kisa todisti, että vastaus on ehdoton ei.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Matt Maltby, Mirror:

– Siinä missä Bottas oli kykenemätön toistamaan seitsemän päivän takaiset voittosuorituksensa, Hamilton nousi virheitä sisältäneestä ensi-illasta, jossa hän jäi kahden rangaistuksensa jälkeen ulos palkintopallilta. Hamilton myönsi, että oli ”psykologisesti haastavaa” jättää viime viikon kurja kisa taakse, kun hän aloitti maailmanmestaruutensa puolustamisen dominoivalla voitolla.

MUUT:

L’Equipe, Ranska:

– Ferrarin Leclerc ja Vettel eliminoivat toisensa pois kisan ensimmäisellä kierroksella ja upottivat Scuderian tunneliin, josta ulospääsy on päivä päivältä kauempana. Hamiltonille Ferraria ei ole enää edes olemassa – tai sitten se on korkeintaan olemassa pilkattavaksi.

Michael Wittershagen, Frankfurter Allgemeine Zeitung:

– Sebastian Vettel elää uransa vaikeinta aikaa. Moni tifosi on jo ottanut sydämessään Leclercin uudeksi toivoksi, joten Vettel ajaa nyt vain itselleen. Vain mestarit voivat nousta sellaisesta taistelusta voittajina. Se on tragedia Vettelille. Hänen autonsa on kuin karikatyyri siitä, millaisena maailma tuntee Ferrarin myytin. Hänen suhdettaan tiimin kanssa määrittää se tieto, että se päättyy muutaman kuukauden päästä. Kaiken lisäksi 35-vuotiaan tulevaisuus F1-sarjassa on edelleen epävarma. ”Se on surullista”, sanoi Helmut Marko, Red Bullin moottoriurheilujohtaja. Vaikka sanat oli tarkoitettu kauniiksi, ne olivat samalla kuin isku vatsaan.

Tuoreimmat aiheesta

F1