F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen voitto suttaantui valkoisen maalin takia – Charles Leclercin uhraamisinnokkuus kummastuttaa

16.1.39870676
Valtteri Bottas onnitteli Lewis Hamiltonia voitosta.imago images / HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 15.04.2019 17:34

MTV URHEILU

Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin väliset pienet marginaalit sekä Ferrarin jälleen uusi tallimääräys olivat pääpuheenaiheita Kiinan F1-kisan jälkeisessä lehdistökirjoittelussa.

LUE MYÖS NÄMÄ:

”Kimi on löytänyt ikuisen nuoruuden lähteen” – La Gazzetta dello Sportilta ylistystä Räikköselle ja hämmentävää kritiikkiä Valtteri Bottasta kohtaan

Nico Rosbergilta suora kannanotto Ferrarin tallimääräykseen

Valtteri Bottas reagoi poikkeukselliseen ongelmaan – toimii jatkossa toisin

Hamilton kukisti paalupaikkamies Bottaksen kisastartissa, mikä riitti myös kisan voittoon. Ferrari nosti tallimääräyksellään Sebastian Vettelin kolmanneksi. Kimi Räikkönen oli Alfa Romeolla yhdeksäs.

Italialainen La Gazzetta dello Sport oli omassa arviossaan todella kovasanainen Valtteri Bottaksen kisaviikonloppua kohtaan. Lehti antoi nastolalaiselle arvosanaksi vain viitosen ja irvaili, että tämänkö kuskin pitäisi haastaa Hamilton mestaruustaistelussa.

Sen sijaan esimerkiksi Sky Sports huomautti kuskiarvioissaan, että ainoastaan sutaisu valkoista maalia erotti Bottaksen Hamiltonista. Tällä tarkoitetaan Bottaksen ja tallipomo Toto Wolffin esiin nostamaa seikkaa, että suomalaiskuskin renkaat sutivat ratkaisevasti lähtöruudun viivalla.

Samaa asiaa kuvaili Autosportin Edd Straw, joka kuitenkin lisää mukaan, että Hamilton teki ennen starttia toimenpiteitä vastaavan ehkäisemiseksi.

– Aivan kuin Australiassa, lähtö oli ratkaiseva Mercedeksen sisäisessä taistelussa ja se meni kakkosruudussa olleen kuskin hyväksi. Bottaksen lähtö oli kohtalainen, mutta hänen pyöränsä sutivat, kun hän ylitti ruudun edessä olleen valkoisen viivan.

– Se riitti aiheuttamaan pientä hakemista vauhdin muodostamiseen ja päästi Hamiltonin, joka oli sutinut reippaasti kumia (lähtöruutuun) ennen järjestäytymiskierroksen alkua, ottamaan johdon hyvissä ajoin ennen ykkösmutkaa, Straw kuvailee.

Sky Sports näkee suomalaisessa Hamiltonin potentiaalisen haastajan elkeitä:

– Bottas saattoi menettää MM-johtonsa, mutta näyttää paljon vahvemmalta mestarihaastajalta kuin aiempina vuosina. ”Se ei ole hyvä tunne, joten minä tulen takaisin”, hän julisti.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Videolla C Moren F1-tiimin analyysi Valtteri Bottaksen kisasta.

Ferrarin tallisopu alkaa rakoilla

Ennen kauden alkua julistuksen Sebastian Vettelin ykkösasemasta tehnyt Ferrari joutui jo kolmannessa kisassa peräjälkeen myrskynsilmään Charles Leclercin määräilemisen takia. Nyt 21-vuotias lupaus käskettiin hyvin nopeasti pois Vettelin tieltä, kun Max Verstappen ahdisti Red Bullilla saksalaista.

Leclerc suostui pienen mukinan myötä vaihtamaan paikkoja Vettelin kanssa, mutta tämä ei onnistunutkaan tekemään eroa tallikaveriinsa, vaan lukitsi toistuvasti jarrunsa mutkissa renkaat sauhuten.

– ”Mitäs nyt?”, kysyi Charles Leclerc tiimiltään radiolla Kiinan GP:n aikana. Se oli erittäin yksityiskohtainen kysymys hyvin yksittäisestä tilanteesta, mutta se myös summasi hyvin sitä kiusallista tilannetta, josta Ferrari löysi itsensä kauden kolmannen peräkkäisen kisan jälkeen, jossa he ovat antaneet tallimääräyksen kuskeilleen, tiivistää BBC: Andrew Benson.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Videolla Ferrarin tallimääräys Charlec Leclercille.

Saksalaislehti Auto Motor und Sport julisti otsikossaan ”Ferrarin tiimirauha kärsi ensimmäiset halkeamansa”. Lehti siteeraa tallipomo Mattia Binottoa, joka puhui kisan jälkeen vain suorituskyvyn parantamisesta, joka on sveitsiläisen mukaan ykkösprioriteetti.

– Mutta Ferrarin täytyy pitää huolta myös kuskeistaan. Muuten tunnelmat tiimissä menevät nopeasti epämukaviksi. Sukupolvien taisto 31-vuotiaan Vettelin, nelinkertaisen maailmanmestarin, ja 21-vuotiaan kapinallisen Leclercin välillä. Tämä näkyy jo aikaisessa vaiheessa kautta, toimittaja Andreas Haupt kirjoittaa.

Ferrari ei kuitenkaan pilannut järjestelyllään vain Leclercin mahdollisuutta päästä palkintopallille. Tapauksen myötä monacolainen menetti neljännenkin sijan Verstappenille. Saksan Sky Sportsille kisoja kommentoiva Ralf Schumacher tietää hyvin, miten Ferrari kohteli kakkoskuskeja hänen veljensä Michaelin aikana. Siihenkin nähden Leclerc on harvinaisen alisteisessa asemassa.

– Hänet uhrattiin. Se, miten Ferrari kohtelee Leclercia, on liian kovaa, sanoo Ralf Schumacher.

Italiassa tallipäätökselle tuli ymmärrystä

Italiassa tunnelma Ferrarin tilanteesta oli hyvin toisenlainen kuin Britannian ja Saksan viestimissä. Ymmärrystä tallimääräyksille tuli selvästi enemmän.

– Nuoren uhraaminen, jotta vanha pelastuu. Toista kertaa kolmessa kisassa. Mutta vaikka se näytti taktiselta virheeltä, oli oikein yrittää sitä. Yrittää mitä tahansa, jotteivät Mercedekset karkaa, kirjoittaa Gazzettan Umberto Zapelloni.

Autosprint-lehden Maurizio Voltini hämmästelee keskustelua Sebastian Vettelin syyllisyydestä suunnitelman pieleen menemisestä.

– Kolmas kisa, jossa Ferrari mokasi taktiikan kanssa, ja silti löytyy joitain, jotka yrittävät syyttää Vetteliä. En voi enää ymmärtää joidenkin ”fanien” sokeutta, Voltini kirjoitti Twitteriin Italiassa velloneesta somekeskustelusta.

Kuskipolitiikka on Ferrarille varsin hyödytöntä niin kauan kuin auton kilpailukyky on näin paljon perässä Mercedestä. Bahrainissa vahvasti esiintyneeltä tiimiltä odotettiin Kiinassa hyvää vauhtia, mutta Bottakselle ja Hamiltonille punaisista ei ollut missään vaiheessa haastetta.

– Suunnan pitää muuttua vahvasti ja välittömästi. Jos se onnistuu, niin sitten voidaan puhua, että kausi on pitkä ja käytettävissä on kaikki aika nousua varten. Muussa tapauksessa tiestä tulee erittäin jyrkkä, muistuttaa Motorsport.comin Roberto Chinchero.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Azerbaidzhanin Bakussa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Videolla C Moren F1-studion tiukka keskustelu tallimääräyksistä ja Mercedeksen etumatkasta Ferrareihin.

Tuoreimmat aiheesta

F1