Sebastian Vettelin paluu kisavoittajaksi sekä Ferrarin ja Mercedeksen eri suuntiin ratkenneet tiimipäätökset olivat puheenaiheina kansainvälisessä F1-lehdistössä Singaporen GP:n jälkeen.
LUE MYÖS NÄMÄ:
Äänite Valtteri Bottaksen ja Mercedes-johdon välisestä keskustelusta julki kokonaan – suomalaiskuski päätti rajun ohjailun lakoniseen kommenttiin
Charles Leclercin leiri raivostui Ferrarille – tallipäällikkö päätyi tulenkatkuiseen keskusteluun
Singaporen GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottaksen todellinen reaktio pysyi tv-kameroilta piilossa
Kisa sisälsi paljon ristiriitaa niin Ferrarin kuin Mercedeksen sisällä, kun Sebastian Vettel nousi puolivahingossa Charles Leclercin ohi voittoon ja toisaalta Valtteri Bottas pakotettiin taas tekemään töitä yhteisen hyvän – siis tallikaveri Lewis Hamiltonin eduksi.
Ferrarin tiimijohto tallipäällikkö Mattia Binotton johdolla sai Vettelin ykköstilan säilyttämisestä paljon kiitosta lehdistöstä. Vettel oli ykköskorokkeella liikutuksen tilassa ja varmasti myös Charles Leclerc ymmärsi mutinoistaan huolimatta tiimin edun voittaneen tällä kertaa.
– Binotto oli sitoutunut hankkimaan kaksoisvoiton. Eikä sitä voinut tehdä millään muulla tavalla. Sebin ohitus Charlesista oli ennustamaton kilpailussa tapahtunut ”vahinko”. Ferrarin tuloksen kannalta se on kuitenkin yhdentekevää, linjaa La Gazzetta dello Sportin Luigi Perna.
– Ferrari ei pelannut likaisesti eikä suosinut toista kuskia toisen kustannuksella. Kisan kehittyminen oli se, mikä suosi Vetteliä ja sen jälkeen voiton vieminen häneltä olisi ollut järjetöntä, toteaa saman lehden Umberto Zapelloni.
(juttu jatkuu videon jälkeen)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vettelin voiton perverssi peruskivi
Myös Autosport-lehti muistuttaa, että aina paalupaikan hankkiminen lauantain aika-ajossa ei ole kaikki kaikessa kisan voittamisessa.
– Vettel todisti, ettei se ole aina totta lähes hävittyään mahdollisuutensa voittoon heikolla, lopulta keskeytetyllä kierroksella, josta perverssillä tavalla tuli hänen voittonsa peruskivi, kirjoittaa Edd Straw.
– Jotkut yliherkän salaliitto nenän omaavat haistoivat tässä rotan, mutta todellisuudessa Ferrarin varikkomuurikaan ei tajunnut, että Vettel ottaisi sellaisen edun – 3,9 sekuntia – pysähtymällä kierrosta aikaisemmin kuin tallikaverinsa Charles Leclerc, kunnes arpa oli jo heitetty, Straw jatkaa.
Vettelin voitosta saattoi olla paljon hyötyä Ferrarille kokonaisuudessaan, mutta Leclerc oli tyytymätön putoamiseen ykköspaikalta tällaisella yllätyksellä.
– Ferrarin taktiikka oli onnistunut, koska se vaihtoi ykkös- ja kolmostilat kaksoisvoittoon, mutta ristiriita tässä on se, että sovittu tapa F1:ssä on, että kärkiauto saa strategisen edun. Tai kuten Leclerc asetti sen: ”Et koskaan tee undercutia toiselle saman tiimin autolla. Sellaista ei koskaan tapahdu”, muotoilee BBC:n Andrew Benson.
Toiveet mestaruudesta 2020 heräsivät taas
Juhlituin sankari Italiassa oli toki Ferrarin koko tiimi, mutta Sebastian Vettelin voitto nosti tunteet pintaan myös toimittajilla, jotka olivat vain viikko sitten sysäämässä saksalaista ulos tiimistä.
– Todelliset mestarit eivät reagoi sanoilla. Vaan esityksillään, sanoo F1-blogisti Leo Turrini.
Monessa lehdessä on herätty miettimään, mitä kaudesta olisi voinut tulla, jos Ferrari olisi saanut pakettinsa heti alusta asti kuntoon. Nyt sen miettiminen on vain jossittelua.
– Mestaruus 2019 on jo löytänyt kodin, mutta ei olisi paha, jos ensi kausi tulisi Maranelloon. Ja Mattia Binotto tietää, miten se tehdään, uskoo Corriere della Seran Daniele Dallera.
(juttu jatkuu videon jälkeen)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Bottas vei tallimääräyksen onnistumisen viimeisellä rajalle
Mercedeksellä käytiin omat kipuilunsa. Lewis Hamilton teki Valtteri Bottakselle häijyn tempun ohittamalla tämän – jälleen sopimuksen vastaisesti – juuri ennen viimeiselle kierrokselle lähtöä lauantain aika-ajoissa. Sunnuntain kisassa aiemmin pysähtynyt Bottas joutui hidastelemaan usean kierroksen ajan, jottei pitkitetystä varikkotaktiikasta pahasti kärsinyt Hamilton putoaisi hänen ja myös Red Bullin Alexander Albonin taakse.
– (James) Vowlesin tuli radioon ja käski Bottasta hidastamaan kierroksia yli kolmella sekunnilla varmistaakseen, että Hamilton pääsee edelle. Se on esimerkki, että Mercedes noudattaa sovittuja sääntöjä kärkikuskin strategiaedusta, jota Ferrari ei toteuttanut, Benson näkee.
– Oliko tämä riittävä asia räjäyttämään sen asetelman, että kaksi Mercedes-kuskia kisaisivat yhä mestaruudesta, kysyttiin (tallipäällikkö) Toto Wolffilta, Benson lisää.
Wolffin mukaan näin ei vieläkään ollut, vaan kyseessä oli vain huono taktinen ratkaisu. Bottaksen tiimiradiokeskusteluissa kävi hyvin ilmi, ettei Bottas tehnyt asiaa helpoksi Mersulle.
– Kun Hamilton jo tuli varikolle, Bottaksella sanottiin taas: ”Me tarvitsemme vähän lisää (välimatkaa)!”. Sen jälkeen hän otti jalan jopa nolon aikaisin kaasulta, jottei vain ottaisi sijoitusta (Hamiltonilta), huomauttaa Motorsport.comin Christian Nimmervoll.
– Tämän täytyy olla vaikea pala Bottakselle, ettei hän saa keskellä MM-taistelua kisata MM-taistelupariaan vastaan vapaasti.
Saksalainen Motorsport-Total muistuttaa, että Mercedes tarvitsi tallimääräystä myös oman pistepottinsa maksimoimiseen.
– Jos tallikaveri Valtteri Bottas ei olisi toiminut tiesulkuna siinä vaiheessa, Hamilton olisi ollut pysähdyksensä jälkeen Alexander Albonin jälkeen kuudes, Ruben Zimmermann sanoo.
F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Venäjän Sotshissa. Sen jälkeen kautta 2019 on jäljellä enää viisi osakilpailua.