F1-sarjassa todellisena rääväsuuna tutuksi tullut Helmut Marko on täräyttänyt jälleen melkoisen kohulausunnon ilmoille. Tällä kertaa Marko kommentoi tähtikuski Daniel Ricciardon viime kesän kohusiirtoa.
Ricciardo pääsi yllättämään muun muassa Red Bullin väen, kun hän vaihtoi ranskalaisen Renaultin riveihin.
Raporttien mukaan australialaiskuljettaja kyttäsi muun muassa Mercedeksen ja Ferrarin tilanteita. Mercedes päätti jatkaa Valtteri Bottaksen sopimusta, kun taas Ferrari korvasi Kimi Räikkösen nuorella monacolaisella, Charles Leclercillä.
– Tarinan pitäisi mennä niin, että hän arpoi kesällä sitä, meneekö hän Ferrarille, Mercedekselle vai jatkaako hän Red Bullilla. Koko juttu menikin aivan toisella tavalla, mihin hän itsekään uskoi tai mitä Netflix-ihmiset olisivat halunneet, Marko heitti Motorsport-Total.com:lle.
Loppuhetkiin asti uskottiin siihen, että Ricciardo jatkaisi Red Bullilla. Lopulta Ricciardo kertoi kuitenkin yllättävästä käänteestä – hän oli hyväksynyt Renaultin tarjouksen.
– Minulle, kaikki näytti pitkään hyvältä, Red Bullin neuvonantajana toimiva Marko selitti.
– Paransimme tarjoustamme, keskustelimme ihan kaikesta siitä, mitä hän tarvitsisi. Mutta Unkarissa järjestettyjen testien jälkeen arvasin jo, että näin se kuvio ei mene.
Marko esitti myös kovan väitteen siitä, mitä siirron taustalta löytyi.
Markon mukaan Renault ”huijasi” Ricciardoa.
– He ovat hyviä siinä, Marko murjaisi, jatkaen:
– He näyttivät kaikkia moottorikarttoja sun muita yhä uudelleen ja uudelleen, todistaakseen sen, että heidän moottori on erittäin vahva ensi vuonna. Hän vain uskoi sen, Marko sanoi Ricciardoon liittyen.
Red Bull käytti Renaultin moottoreita vielä viime vuonna. Ranskalaisvalmistajan ja itävaltalaisen energiajuomajätin ohjaaman F1-tallin moottoriväännöt olivat isosti esillä viime vuosien aikana.
Lopulta Red Bull päätti vaihtaa Hondan moottoreihin. Ricciardo puolestaan jatkoi Renaultin moottoreiden käyttöä.
Ranskalaistallissa Ricciardon alkukausi on ollut vaikea. Australialaiskuljettaja on päässyt vain kerran maaliin neljässä käydyssä kilpailussa.