F1-sarjassa tekeillä järeä päätös – Flavio Briatore kiistää osallisuutensa: "En ole kaikessa se paha poika"

Alpinen F1-tallin emoyhtiö Renault saattaa tehdä jo syyskuussa päätöksen moottorituotantonsa alasajosta. Neuvonantaja Flavio Briatoren mukaan ajatus ei ole hänestä lähtöisin.

Alpinen surullinen taaperrus F1-sarjan häntäpäässä on jatkanut Renault’lle vaikeuksia tuottanutta aikakautta, joka käynnistyi V6-hybridimoottorien tultua F1-sarjan voimanlähteiksi kaudella 2014.

Menestyksekkään historian omaava ranskalaisvalmistaja pohtii nyt jatkoaan sarjassa. Huhujen mukaan Alpine saattaisi siirtyä Mercedeksen asiakastalliksi kaudesta 2026 lähtien.

Motorsport.comin saamien tietojen mukaan Renault’n johto tiedottaa lähellä Pariisia Viry-Chatillonissa sijaitsevan tehtaan henkilökunnalle suunnitelmistaan syyskuun loppuun mennessä.

Renault’lle moottoritehtaan sulkeminen olisi suuren kokoluokan säästötoimi, sillä 120 miljoonan dollarin tuotantokustannukset vaihtuisivat 17 miljoonaa dollaria kaudessa maksavaan ostosopimukseen.

Briatore: Tästä ette voi syyttää minua

Alpinella suunnitelmat on otettu vastaan järkytyksellä. Syyttävä sormi suunnitelmista on kääntynyt neuvonantajaksi tällä kaudella liittyneen F1-veteraanin Flavio Briatoren suuntaan. Monissa liemissä keitetty italialainen kuitenkin kiistää olevansa pohdinnan taustalla.

– Johto on jo tehnyt päätöksensä, ja minulle se käy. Mitä tahansa puheenjohtaja päättää, hyvä niin. Tämä oli päätetty jo vähän ennen minun tuloani talliin, Briatore kommentoi.

Renault’n vuosien 2008–09 kolariskandaalissa ryvettynyttä Briatorea hiillostettiin tapauksesta lisää.

– Ei, minä en ole kaikessa se paha poika. Kaikesta muusta voitte syyttää minua, mutta ette tästä, Briatore jatkoi.

Briatoren on kerrottu suunnittelevan myös F1-tallia operoivan Enstonen päämajan tehtävien harventamista.

Renault liittyi F1-sarjaan vuonna 1977. Ensimmäiset maailmanmestaruutensa se voitti Williamsin moottorivalmistajana vuosina 1992–1997. 

Ranskalaisyhtiö pyöritti omaa tehdastiimiään vuosina 2002–2010 ja voitti Briatoren alaisuudessa jälleen kaksi maailmanmestaruutta Fernando Alonson ajamana. 2010-luvulla Red Bull voitti Renault’n moottoreilla neljä mestaruutta putkeen. 

Lue myös:

    Uusimmat