Viime kaudella rämpineestä Haas-tallista povataan yhtä uuden F1-kauden yllättäjää.
LUE MYÖS: Ex-kuski paljasti hillittömän hissitarinan Valtteri Bottaksesta: "Sitä ei halua paljastaa olevansa kuljettaja"
LUE MYÖS: Valtteri Bottas villitsi jälleen somessa – ex-talli Mercedeskin innostui näkemästään
Kauden 2020 alla kaikki suunnitelmat uusiksi lyönyt korona iski Haasiin kovemmin kuin moniin muihin talleihin. Osittain tämän vuoksi Haas joutui turvautumaan viime kaudella venäläiseen rahoitukseen.
Kun kaudelle 2021 alun perin suunniteltu sääntömuutos siirrettiin kauteen 2022, Haas teki välittömästi selväksi, ettei se kehittäisi kauden 2021 autoa käytännössä ollenkaan vaan keskittäisi kaiken huomionsa kauteen 2022.
Haasin suorituskyky olikin viime kaudella surkea, eivätkä tulokaskuljettajat Mick Schumacher ja Nikita Mazepin saavuttaneet tallille ainuttakaan pistettä.
Yhteistyö Dimitri Mazepinin omistaman ja johtaman Uralchem-yhtiön kanssa on nyt Venäjän sotatoimien vuoksi lopetettu, mutta viime kaudella tehtyjen satsausten uskotaan kantavan tänä vuonna hedelmää.
Talvitesteissä Haas säväytti paitsi kierrosaikojen myös auton käyttäytymisen valossa. Monet povaavat viime kaudella nollille jäänyttä tallia jopa tukevasti keskikastiin.
– Se olisi valtava harppaus, entinen F1-kuljettaja Christian Danner sanoi Sport1-kanavalle Onestopstrategy-sivuston mukaan.
Se, miten tämä mahdollinen harppaus tapahtuu, ei kuitenkaan kaikkia miellytä.
– Auto on Ferrarin kopio, Danner sanoi.
– En nyt puhu haasista ja Ferrarista, mutta ei ole salaisuus, että – yleisesti ottaen – säännöt sallivat tällaiset yhteistyösuhteet. Se on huolenaihe, McLaren-pomo Andreas Seidl sanoi.
Vuonna 2016 F1-sarjassa debytoinut Haas on tehnyt Ferrarin kanssa tiivistä yhteistyötä alusta saakka. Viime vuoden lopulla Haas avasi uuden toimipisteen Ferrarin päämajassa Maranellossa. Kulukaton vuoksi Ferrari on myös joutunut karsimaan omaa työvoimaansa ja siirtänyt osan työntekijöistään Haasille.
Haasin uusi VF-22-auto on suunniteltu uudessa Maranelloon sijoitetussa suunnittelutoimistossa, ja auton suunnittelusta on vastannut pitkän linjan ferrarilainen Simone Resta.
Haas-tallipäällikkö Günther Steinerin mukaan yhteistyö ei ole muuttunut millään tavalla uudesta Maranellon-toimistosta huolimatta.
– Tätä suhdetta sääntelevät FIAn säännöt. Emme voi tehdä enempää vain siksi, että istumme Maranellossa. Se oli käytännöllistä, siellä oli kulukaton vuoksi toimistotilaa vapaana. Hyödynsimme tämän, ja meillä on nyt 30–35 entistä ferrarilaista töissä, Steiner sanoi Motorsportin mukaan.
Haasilla oli jo aiemmin toimisto Ferrarin tuulitunnelin yhteydessä.
– Yhteistyö ei ole muuttunut paremmaksi tai huonommaksi. Tilanne on hyvin samanlainen kuin ennenkin. Nyt meillä vain on Maranellossa enemmän ihmisiä.