Jenson Button on tehnyt merkittävän paljastuksen sopimusneuvotteluistaan Ferrarin kanssa 2010-luvun alkupuolella.
Button ajoi mestaruuskautensa 2009 Brawnilla, minkä jälkeen hänet nähtiin lopun F1-uransa ajan vain McLarenin ohjaimissa 2010–16 ja yhden kisan verran 2017. Brittikuski on kuitenkin nyt paljastanut olleensa lähellä päätyä Ferrarille.
LUE MYÖS: Ferrarin uusi kuski saamassa tärkeän edun F1-kauteen – vanha auto kaivetaan tallin perukoilta
Aikanaan raportoitiin laajasti Buttonin keskusteluista Ferrarin kanssa mahdollisesta siirrosta vuodeksi 2013, ja myöhemmin hänestä puhuttiin kandidaattina Ferrarille myös kaudelle 2014, jolloin talliin palasi lopulta Kimi Räikkönen. Uutta tietoa on se, että Buttonille oltiin hänen mukaansa jo lyömässä käteen Ferrari-sopimusta vuodeksi 2013.
Button olisi tuolloin nähty hänen mukaansa luultavasti Fernando Alonson tallikaverina. Punaisten ohjaimissa ajoivat kyseisenä kautena Alonso ja viimeisen Ferrari-vuotensa vetänyt Felipe Massa.
– Olisin rakastanut kisaamista Ferrarilla, ja siihen oli hyvä mahdollisuus kahdeksan vuotta sitten, mutta se ei vain toteutunut lopulta, Button sanoi Motorsport Newsille.
– Sopimukset olivat hyvin pitkälle valmiina, ja se lähes tapahtui, mutta monista eri syistä kävi näin. Olin luultavasti joka tapauksessa paremmassa asemassa McLarenilla.
LUE MYÖS: Uraansa jatkava Heikki Kovalainen joutui koronakaranteeniin – näin entinen F1-kuski otti kaiken irti luppoajastaan
Jos Button olisi päätynyt Ferrarille, Räikkösen F1-tulevaisuus olisi voinut olla hyvin toisenlainen. Ferrarilla jo 2007–09 ajanut suomalainen palasi talliin kahden Lotus-kautensa jälkeen vielä vuosiksi 2014–18. Sen jälkeen vuoden 2007 maailmanmestari on nähty Alfa Romeolla.
Muitakin neuvotelleita
Moni muukin kuljettaja kävi 2010-luvun aikana neuvotteluita Ferrarille siirtymisestä. Robert Kubica vahvisti 2018, että hän oli jo solminut sopimuksen Ferrarille siirtymisestä kaudeksi 2012, mutta siirto ei toteutunutkaan puolalaiskuskin loukkaannuttua vakavasti rallionnettomuudessa vuonna 2011.
Myös Nico Rosberg ja Mark Webber kävivät puheita Ferrarille siirtymisestä, mutta päätyivät jatkamaan Mercedeksellä ja Red Bullilla.