Ferrarin tapa palkata FIA:n johtava asiantuntija tiimien välisen herrasmiessopimuksen vastaisesti herätti kiivasta keskustelua formula ykkösten kolmen suurimman tiimin tallipäälliköiden lehdistötilaisuudessa.
MAINOS
Australian F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 06.55
Lauantai: Harjoitukset klo 04.55, aika-ajo klo 07.55
Sunnuntai: Australian GP klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Ferrari ilmoitti viime viikolla kiinnittäneensä Kansainvälisen autoliiton varakilpailujohtajan Laurent Mekiesin, joka liittyy tallin riveihin kuuden kuukauden siirtymäajan jälkeen syksyllä.
Kilpailevat tallit kritisoivat asiaa voimakkaasti, sillä strateginen työryhmä oli vain hetkeä aikaisemmin käsitellyt Renault’n vastaavaa liikettä FIA:n entisen teknisen johtajan Marcin Budkowskin palkkaamisesta.
Ferrarin tallipomo Maurizio Arrivabenen mukaan Mekiesin tapauksessa ei rikottu herrasmiessopimusta, koska suullista sopimusta ei voida lain puitteissa tehdä.
– Ensinnäkin siinä ei ole mitään väärää, koska kunnioitimme täydellisesti paikallisia lakeja. Sen jälkeen menimme jopa pidemmälle asiassa, koska annoimme hänelle kuuden kuukauden karenssiajan, Arrivabene puolustautui.
– Aikaisemmin teimme strategisessa työryhmässä luottamuksellisen sopimuksen siitä, ettemme saa keskustella tai jakaa julkisesti siellä käytyjä keskusteluita.
– Kuulin puhetta niin sanotusta herrasmiessopimuksesta, joka on minun mielestäni laiton työehtosopimuslain puitteissa, Arrivabene perusteli.
Red Bullin Christian Horner oli pöyristynyt Ferrarin johdon puheista. Kokouksessa kaikki tallit olivat tuominneet Renault’n aiemman päätöksen, Ferrari mukaan lukien.
– Totta kai noudatamme eri valtioiden lainsäädäntöä, mutta siinä huoneessa sovittiin asiasta ja siellä oli selvä yhteisymmärrys siitä, että pitää olla vähintään 12 kuukauden jakso ennen kuin FIA:n tai FOM:n avainhenkilö vaihtaa johonkin tiimiin, Horner kommentoi.
– Näistä kokouksista lähtee pohja pois, jos emme voi sopia asioista ja panna niitä myös käytäntöön, hän lisäsi.
Hornerin mukaan juuri Ferrarin puheenjohtaja Sergio Marchionne oli hanakasti ajamassa vielä pidempää karenssiaikaa.
– Suurin pettymys tässä on se, että ne olivat Ferrari ja Sergio, jotka ajoivat kolmen vuoden karenssia. He tekivät näin ja samaan aikaan muutamaa viikkoa myöhemmin olemme tässä tilanteessa. Se tekee näistä keskusteluista täyttä ajanhukkaa, Horner tuskaili.
– Näin keskusteltiin, mutta päätös oli antaa FIA:lle päivämäärä käyttää asia lakimiehellä ja tulla takaisin ehdotuksen kanssa, Arrivabene vastasi.
Ferrarin perustelun mukaan talli ehti siis tehdä nimityksen ennen kuin asiaa saatiin vietyä loppuun asti. Mercedeksen Toto Wolff istui lehdistötilaisuudessa kiistakumppanien välissä ja asettui pitkälti Ferrarin puolelle.
– En ensinnäkään nähnyt siinä huoneessa yhtään herrasmiestä. Toiseksi asia näyttäytyy minulle täysin erilaiselta kuin Marcinin tapaus.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
– Kummatkin ovat älykkäitä insinöörejä, mutta Marcin oli tekemisissä teknisten säädösten kanssa vain muutamia viikkoja ennen kuin päätti liittyä tiimiin. Hänellä oli paljon sisäpiiritietoa. Laurent oli mukana täysin erilaisessa toiminnassa, joka ei ole mielestäni niin herkkää aluetta. Hän liittyy talliin tästä eteenpäin 7-8 kuukauden päästä. Minulle se ei ole iso juttu, Wolff kommentoi.